نفیسه توکلی قهرمانان کودکان ما گم شده‌اند. طبیعی است که بین نام‌های بتمن و مرد عنکبوتی و راپانزل که امروز سر زبان کودکانمان است، اسمی از یک قهرمان ایرانی نشنویم. شاید برای خیلی از والدین هم این موضوع تبدیل به یک دغدغه شده باشد. دغدغه‌ای که گروه «تصویرگران هنر موگه» را برآن داشت تا کاری کنند که که جهان یکی از قهرمانان بزرگ کشورمان را بشناسد. 463روز پیش بود. روزی که آتش‌نشان فداکار تهرانی با گذاشتن ماسک خود روی دهان دختر9 ساله‌ای که در میان شعله‌های آتش گرفتار شده بود؛ و روایت آن را دیگر کمتر کسی است که نداند.
امید عباسی، آتش‌نشان ایستگاه شماره ۶۸ پایتخت در آخرین روزهای اردیبهشت سال ۹۲ طی عملیات اطفای حریقی که به همراه همکارانش به آن اعزام شده بود، مهم‌ترین تصمیم زندگی‌اش را گرفت.
تصمیمی که کمتر از 24 ساعت زندگی او را گرفت اما او با این کار نه تنها به ریحانه 9 ساله زندگی بخشید بلکه با اهدای اعضای بدنش جان چند بیماری را که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند نیز نجات داد. ماجرای فداکاری امید عباسی اما دستمایه‌ای شد برای گروه هنری «تصویرگران هنر موگه» تا با برپایی نمایشگاهی کودکان را با امید عباسی و فداکاری او آشنا کنند.pic1
pic۲
عباس حبیبی مدیر گروه«تصویر گران هنر موگه» و «دبیر نمایشگاه تصویر سازی امید» درباره انگیزه برپایی این نمایشگاه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: کودکان امروز دغدغه‌هایشان با زمانی که ما کودک بودیم، متفاوت است.
ما همیشه دوست داشتیم شغلی داشته باشیم تا از آن طریق بیشتر به مردم خدمت کنیم و آن زمان از هر بچه‌ای می‌پرسیدند «دوست داری چه کاره شوی»؟ عمدتا یا می‌خواست دکتر شود یا معلم یا پلیس. اما بچه‌های امروز دوست دارند فوتبالیست و بازیگر شوند. شخصیت‌های قهرمان کارتون‌های خارجی دنیای کودکان ما را محو کرده‌اند. این به نظر ما یک خلاء فرهنگی بود و این‌طور شد که به ذهنمان رسید بچه‌ها را با قهرمانان درست و حسابی و واقعی کشور خودمان آشنا کنیم.
او درباره علت برپایی نمایشگاه با موضوع آتش‌نشان فداکار نیز گفت: ما می‌خواستیم قهرمانان واقعی را به کودکانمان معرفی کنیم. امید ویژگی‌های قهرمانانه داشت به همین دلیل ما این ایده را ابتدا در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردیم و فراخوان دادیم.

pic3
pic۴
حبیبی در ادامه گفت: ما کارمان را یک سال پیش و در دو بخش آموزش و تولید کاراکتر شروع کردیم که در نهایت کاراکتر فرشته نگهبان را با کلاهی که شماره ایستگاه آتش‌نشانی محل کار امید روی آن درج شده بود، ساختیم.
حبیبی با بیان این مطلب که «مدرسه هنرهای ایده» اسپانسر مالی این گروه برای برپایی این نمایشگاه بوده است، گفت: طی زمانی که فراخوان دادیم از هنرمندان داخلی و خارجی خواستیم تا در قالب نمایشگاه تصویرسازی ماجرای فداکاری امید را به تصویر بکشند که حدود ۲۰۰ اثر از داخل و ۹ اثر هم از کشورهای‌ اندونزی، تونس، ترکیه، ایتالیا، فرانسه و نروژ به دست ما رسید.

pic۵
pic6
او از مکاتبه با آتش‌نشانان ۲۵ شهر دنیا خبر داد و گفت: ما به آتش‌نشانان شهرهای دیگر دنیا امید و فداکاری را که انجام داده بود معرفی کردیم و از آنها خواستیم تا عکسی از خودشان در حالی‌که تصویر امید عباسی و مجسمه فرشته نگهبان را در دست دارند، برای ما ارسال کنند که خوشبختانه ۱۶ شهر از کشورهای آمریکا، ژاپن، هند، آفریقای جنوبی، برزیل، ونزوئلا، انگلیس، فرانسه، سوئد و نروژ در این حمایت نمادین با ما همکاری کردند.
نمایشگاه تصویرسازی امید اما کارش به همین جا ختم نشد. طی روزهای برگزاری این نمایشگاه در خیابان خردمند در مرکز پایتخت از چند تن دیگر ازجمله آمنه بهرامی (دختری که از قصاص چشمان مردی که به او اسید پاشیده بود صرف‌نظر کرد) و محمدعلی محمدیان(معلم مریوانی که در حمایت از دانش‌آموز خود موی سرش را تراشید) محمدرضا عبدالملکی (شاعر)نیز دعوت به عمل آمد که هر کدام از آنها به نوعی حمایت خود را از برگزاری این نمایشگاه اعلام کردند.
گروه تصویرگران هنر موگه که کار خود را با دو عضو اصلی به نام‌های عباس حبیبی و مریم کی‌بخت که طراح فرشته نگهبان است به پیش می‌برد، در اساسنامه خود آورده که موگه داستان فرشته‌هایی است که دور و بر ما زندگی می‌کنند و به نقاشی تبدیل شده‌اند.
pic7
حبیبی در این باره می‌گوید: ما هیچ انتفاع مالی از برگزاری این نمایشگاه نداریم و تنها می‌خواهیم کودکان خودمان و مردم جهان را با قهرمانان واقعی کشورمان آشنا کنیم؛ قهرمانانی که ممکن است خیلی هم معروف نباشند، خیلی هم توجه رسانه‌ای به آنها نشود و ظاهرا مهم به نظر نرسند اما کاری که انجام می‌دهند، برای جامعه‌شان بسیار مفید بوده باشد.
حبیبی درباره بخش آموزشی که برای کودکان در نظر گرفته شده است نیز توضیح داد: ما در چند مهد کودک و پیش دبستانی با کودکان در دو بخش قهرمان‌سازی و شخصیت‌پردازی و نقاشی کار می‌کنیم. البته در کنار این می‌خواهیم به بچه‌ها جهان‌بینی تازه‌ای بدهیم تا آنها زندگی را از دریچه هنر ببینند.
در طول برگزاری این نمایشگاه ۶۰ دانش‌آموز دبستانی تور گالری گردی از این نمایشگاه داشتند که در خلال این برنامه یکی از آتش‌نشانان راجع به شغل آتش‌نشانی برای کودکان توضیحاتی داد.


نمایشگاه تصویرسازی امید از هفدهم مرداد و همزمان با روز خبرنگار آغاز به کار کرد و فردا روز آخر این نمایشگاه است.