لی لا رضایی فریدالهامی بعداز مدت‌ها تمرین و تلاش بالاخره پرفورمنس «سیمرغ کوه قاف» خود را به دیدار شیرازی‌ها برد.پرفورمنس سیمرغ کوه قاف، به آهنگسازی فرید الهامی نیمه اول مهرماه در تالار حافظ شهر شیراز برگزار شد.
این برنامه توسط گروه فردوسی به سرپرستی و آهنگسازی فرید الهامی درتالار حافظ شیراز اجرا شد. پرفورمنس سیمرغ کوه قاف در واقع کنسرت نبود. این برنامه ترکیبی از یک اجرای تئاتر، موسیقی و طراحی بود که در نوع خود نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا هم بی‌نظیر بود. فریدالهامی که سال‌هاست در زمینه آهنگسازی فعالیت می‌کند و تجربه‌هایی در این زمینه و درآلبوم‌های شهرام ناظری دارد، بدعت‌ها و نوآوری‌هایی را در این اثر بنا نهاد که تاکنون سابقه نداشته است.
مجموعه‌ای از هنر‌های مختلف
پرفورمنس «سیمرغ کوه قاف» در چهار بخش کاملا مجزا و در عین حال تنیده در هم اجرا شد که آفرینش، عاشق، وصال و هجران عناوین این بخش‌ها بودند. با وجودی که بخش‌های مختلف این اثر، بخش‌هایی متشکل از تئاتر، فرم، موسیقی و تصویرگری بودند و هر یک به تنهایی می‌توانست نقش خود را ایفا کند، این اتفاق نیفتاد و پرفورمنس سیمرغ کوه قاف، با مجموعه‌ای از هنرهای مختلف که حس‌های مختلف مخاطب را درگیر می‌کند، روی سن به اجرا در آمد تا علاوه بر آهنگسازی خوب فرید الهامی، توانمندی‌های نوازندگان خود را نیز به رخ بکشد. علاوه بر این، تصویرگری زیبایی که سعیدخزاعی از خود درهر بخش از این اجرای خیره کننده به جای گذاشت، نیز توانست به زیبایی‌های این اثر بیفزاید.
بخش اول:آفرینش
بخش اول این کنسرت اختصاص داشت به اجرای آفرینش که در واقع اولین بخش از این پرفورمنس به حساب می‌آید. در این بخش گروه فردوسی در کنار بازیگری دو بازیگر فرم به اجرا پرداخت. این بخش در کنار بازی زیبای دو بازیگر فرم به نام‌های فرید طاهری و اکبر داوودی بیش از پیش به زیبایی پرفورمنس سیمرغ کوه قاف افزود.
آفرینش، بخش اول این پرفورمنس بود که در سکوت مطلق تماشاچیانی که سکوت را بر همه چیز ترجیح داده بودند، به اجرا در آمد و بعداز آن عاشق اجرا شد تا علاوه بر کیفیت اجرایی یک موسیقی کاملا ایرانی، طراحی‌هایی متناسب با موسیقی و بازی در اجرا به وجود آید که خالق آن باسرعتی متناسب با ریتم موسیقی آن را اجرا کرده بود. از عمده ویژگی‌های سعید خزاعی در تصویرگری این اثر می‌توان سرعت بالای او در طراحی و همین طور سینک کردن طراحی‌هایش با ریتم موسیقی و بازی بازیگران یاد کرد که در نوع خود کاری بی‌نظیر و بی‌بدیل بود.وصال، عنوان دیگر این پرفورمنس بود که بلافاصله بعداز عاشق به اجرا در درآمد و توانست رد خوبی از خالقان آن برجای بگذارد. بخش‌ دیگر وصال اختصاص داشت به هجران که مانند دیگر بخش‌ها ترکیبی از تئاتر، موسیقی و تصویرگری را با خود به همراه داشت. این کنسرت در نوع خود یک کار نو در عرصه موسیقی است که فرید الهامی با ساخت موسیقی آن در کنار فرید طاهری که کارگردانی آن را به عهده داشت، تصویرگری‌های متناسب با محتوا را برجسته می‌کرد.
پرفورمنس «سیمرغ کوه قاف» موسیقی بی‌کلامی را در بر دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. استقبال خوبی که از این پرفورمنس با اولین اجرایش در سالن حافظ شهرشیراز شد، نویددهنده چشم‌انداز خوب آن خواهد بود. پرفورمنس سیمرغ کوه قاف، تلفیقی از موسیقی مقامی (تنبور، سرنا، شمشال و بالابان)، موسیقی کلاسیک (چنگ، ویولون سل)، موسیقی سنتی (عود و کمانچه) بود که در آن از سازهای کوبه‌ای ابداعی فرهاد صفری استفاده شد.pic۱
سایه‌ها واد می‌شوند
استفاده از سایه‌ها به کمک بازی فرم و طراحی و ترکیب آنها با هم به موسیقی این فرصت را نمی‌داد تا خودی نشان دهد. چرا که همه چیز در جهت تکامل یکدیگر به کار گرفته شده بود و در تعامل با یکدیگر بودند. همین موضوع باعث می‌شد تا هیچ بخشی بر دیگری ارجحیت نداشته باشد و تئاتر، فرم، موسیقی، تصویرگری همه و همه یکسان دیده و شنیده شوند. خالقان این اثر نشان دادند که قصدشان از برگزاری چینن برنامه‌ای صرفا هدفی هنری را دنبال می‌کند و نه به نمایش گذاشتن خود و حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند.الهامی که در ساخته‌های خود برای استاد شهرام ناظری همواره از نوگرایی‌های موسیقایی خود بهره می‌برد، این بار نیز نوگرایی‌هایی را در قالب کنسرت با گروه جوان خود به اجرا در آورد.
عباس زند (سرنا و بالابان)، امین حیدری (عود)، بهار ایلچی (چنگ)، سانازحمیدی (ویولون سل)، فرهاد صفری (باژنگ) شهریار نظری، محراب اسرافیلی، آرمان دکه‌ای، فرنود الهامی و سید سینا ذوالنوری (تنبور) یونس پاکنژاد (کمانچه) و شهرام رضایی (دهل و کوزه) نوازندگانی بودند که در این اجرا فرید الهامی را همراهی کردند. اجرای این پرفورمنس توانست با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، مورد استقبال مردم هنردوست شیراز قرار بگیرد تا جایی که در خیان، از اعضای گروه خواستند به اجرای بداهه بپردازند. فرید الهامی به زودی همراه با گروه فردوسی این پرفورمنس را در تبریز روی سن خواهد برد.
نوازندگان جوان این اثر هر یک به نوبه خود دستی در آهنگساری دارند و عنوان بهترین‌های عرصه نوازندگی را با خود یدک می‌کشند.