صنعت بی هیاهو؛ شهره در عالم

علیرضا پویانسب - اصفهان مدت هاست که نام صنعتی ترین استان کشور را یدک می کشد، اما بارها فقط از نغمت ها و مشکلات صنایع اصفهان سخن به میان آمده و کمتر شنیده ایم که جایی مسئولی از اصفهان عنوان کند که صنعت این استان امروز مفید است. در میان چرخش چرخ دنده های عظیم فولا مبارکه و ذوب آهن و هیاهوی آهن و سنگ و در لابلای این صنایع عظیم، صنعتی در این شهر وجود دارد که نه تنها مشکلات آن صنایع را ندارد و نه تنها نغمت آور نیست بلکه پر از نعمت و شهرت و عظمت برای اصفهان است.

صنایع دستی، در تمام این سال ها، همچون نگین انگشتری بر تارک افتخار ایران می درخشند. علی رغم تمام ظلم هایی که قابل کتمان نیستند. اینکه آنها سال هاست در خصوص بیمه خود فریاد می زنند و از نبود یک موزه برای نمایش آثار خود رنج می برند. تا جایی که هنرهای دستی هنرمندان این دیار در پستوی خانه ها یکی پس از دیگر از بین می رود، و در فقدان آموزش با مرگ هنرمندان هر رسته، آن رسته نیز به ورطه نیستی فرو می رود. این اتفاق تاجایی ادامه یافته که استاندار اصفهان در آخرین اظهار نظرش می گوید: طبق بررسی آمایش سرزمین در ۱۰ سال گذشته ۸ رسته صنایع دستی استان از بین رفته است و اگر همین گونه بی توجهی نسبت به صنایع دستی صورت بگیرد، از این ۱۹۹ رسته صنایع دستی ۵۰ رسته دیگر نیز از بین خواهد رفت. رسول زرگرپور تصریح می کند: صنایع دستی اگر محور توسعه اصفهان است باید امروز ۲۰۰ هزار نفر شاغل در این صنعت داشته باشیم. پس باید تلاش کنیم که ۴۵ هزار نفر فردی که مشغول کار در صنایع دستی هستند را به ۲۰۰ هزار نفر برسانیم.

استاندار اصفهان البته مشکلات پیش پای سازمان میراث فرهنگی مانده از دولت قبل را خوب می شناسد و می گوید: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی در دولت قبل به توپ بسته شد و از بین رفت. امروز، اما با برطرف کردن مشکلات گذشته که کم هم نیستند، این سازمان منسجم تر شده است. در واقع ضربه ای که به این سازمان در دولت قبل خورد در تاریخ بی سابقه بوده است. اما فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خبرهای خوشی دارد و می گوید: اصفهان پس از طبقه بندی جدید سازمان میراث فرهنگی در خصوص رسته های صنایع دستی از ۲۹۷ رسته صنایع دستی کشور ۱۹۹ رسته را به خود اختصاص داده و این نشان می دهد که چه خلاقیتی در مردمان این دیار وجود داشته است. وی ادامه می دهد: در مهرماه سال جاری نیز شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار می شود که ۲۰۰ نفر از بزرگان این صنعت در دنیا به اصفهان می آیند و شورای جهانی در اصفهان تشکیل جلسه می دهد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار می کند: دولت به صنایع دستی یک نگاه دو سویه دارد سوی اول نگاه اقتصادی و سوی دوم نگاهی خلاقانه و مهارتی، پس به دلیل این که به اصالت های انسانی و فرهنگی بازگردیم نگاه به صنایع دستی باید تغییر و وضعیت آن نسبت به گذشته بهبود یابد.

الهیاری اضافه می کند: امروز بیش از ۴۰ هزار نفر در استان اصفهان مشغول به کار صنایع دستی هستند که ۱۴ هزار نفر از آنها کسانی اند که دارای کارت اشتغال می باشند و در این استان اصفهان در روستای زفره ۳۰ نفر هستند که در کارگاهی قلمزنی کار می کنند و در روستای ویست خوانسار ۶۰فعال صنایع دستی حضور دارد این نشان می دهد که صنایع دستی گستره بالایی در استان اصفهان دارد. وی خاطرنشان می کند: عظمت کار صنایع دستی و خلاقیت در این صنعت در اصفهان به قدری است که فصلنامه شورای جهانی صنایع دستی در اقیانوسیه درخواست کرده تا فصلنامه جدید خود را تماما با نام اصفهان منتشر کند. مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان به خوبی دریافته که یکی از بهترین و پاکترین صنایع موجود در استان اصفهان در اختیار اداره کل مطبوعش است پس سعی دارد که نگاهی مثبت و پر از خبرهای خوب به هنرمندان بدهد، اما او هم خوب می داند بی توجهی به صنایع دستی چه مشکلات عظیمی را ایجاد می کند. صنایع دستی از نمونه های بارز صنایعی است که اقتصاد مقاومتی و درون زا را به رخ می کشد پس ما نباید هنرمند این صنعت را ناامید و آموزش چنین صنعتی را به آِیندگان از یاد ببریم. صنعت دستی اصفهان امروز نه تنها در اصفهان و ایران بلکه در جهان خریدار دارد، اما برای خریدن نیازمند صادراتی درست و برپایی نمایشگاه هایی در خور است پس امید داریم که صنعت دستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.