نخستین تجربه رانندگی با چینی لوکس
چینی‌ها بازار خودروی ایران را به تسخیر خود در آورده‌اند. مردمی که تا چندی پیش به خودروهای چینی اعتماد نمی‌کردند این روزها به خرید این خودروها روی آورده‌اند. شاید دلیل این اقبال زیاد به خودروهای چینی را باید در تغییرات همه ساله آنها دانست، البته قیمت پایین آنها به نسبت آپشن‌هایی که دارند هم موجب می‌شود تا مصرف‌کننده کمی چشمش را روی کیفیت ببندد. چینی‌ها بر‌خلاف خودروسازان ایرانی معادله را خوب یاد گرفته‌اند و مدام ظاهر خودروهایشان را تغییر می‌دهند.

خودروسازانی که تا چندی پیش مهر کپی کاری بر پیشانی شان بود بالاخره رمز موفقیت را فرا گرفته و با استفاده از همان روش کپی‌کاری این روزها نوآوری‌های زیادی داشته و توانسته‌اند موفق باشند. این همان راهی است که ژاپنی‌ها چهار دهه پیش رفته‌اند و موفق هم شده‌اند. کپی‌کاری کردند تا به استقلال رسیدند و حالا به قطب‌های خودروسازی جهان بدل شده‌اند. چین هم از این روش بهره برد و حالا به جایی رسیده است که توانسته به موفقیت‌های زیادی برسد. اولین برند چینی که توسط کرمان موتور پا به بازار ایران گذاشت لیفان بود. لیفان ۵۲۰ با ظاهری فاقد هر‌گونه جذابیت راهی بازار ایران شد و اتفاقا این ورود با شکستی سنگین همراه بود، اما این پایان کار نبود مدل‌های مختلف لیفان یکی پس از دیگری روانه بازار ایران شدند و در نهایت کار به جایی رسید که توانست در بازار ایران موفق باشد و این روزها افراد زیادی سوار بر مدل‌های مختلف لیفان هستند. اما لیفان در پی پر کردن سبد محصولات خود در ایران و در دیگر کشورها است. از این‌رو در کلاس‌های مختلف اقدام به طراحی و تولید خودرو کرده است. پس از مدل لوکس ۷۲۰ که در نهایت راهی بازار ایران نشد،۸۲۰خودروی جدید این شرکت است که در حقیقت لوکس ترین محصول این شرکت هم محسوب می‌شود. خودرویی که شباهت‌های فراوانی به خودروهای آمریکایی و اروپایی دارد. به بهانه ورود این خودرو به بازار ایران فرصتی دست داد تا در شهر بم و در محل تولید این خودرو ملاقاتی با آن داشته باشیم.


نمای ظاهری

اگر لوگوی لیفان را از روی خودرو بر داریم در نگاه اول تنها خودرویی که تداعی می‌شود دو مدل از فورد است. شاید به جرات بتوان گفت که 820ظاهر خود را از فورد فیوژن و فورد تاروس به عاریت گرفته است و البته به واقع یک کپی با تغییراتی دلچسب محسوب می‌شود، طوری که می‌توان آن را زیبا دانست. جلو پنجره بزرگ و چراغ‌های باریکی که در انتها پهن‌تر شده‌اند سپر کشیده با دیلایت‌های خطی، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا از 820 یک خودروی زیبا و البته با ابهت بسازند. نمای جانبی 820 اما بدون هر گونه پیچیدگی طراحی شده است. خطی صاف و بدون هرگونه انحنا از چراغ‌های جلو تا لبه صندوق کشیده شده که البته به بزرگ‌تر جلوه دادن این خودرو کمک زیادی کرده است. نمای عقب 820 اما بر خلاف نمای جانبی توانسته به خوبی طراحی زیبای جلو را کامل کند به خصوص اینکه نمای عقب شباهت فراوانی به بی ام و سری 5دارد. چراغ‌هایی از روی گلگیر تا روی درب صندوق کشیده شده‌اند و به دو تکه هستند. شاید اگر در قسمت عقب خودرو یک اگزوز بزرگ وجود داشت خودرو چهره‌ای عضلانی تر به خود می‌گرفت و البته نمای بهتری از یک خودروی لوکس را به خود می‌گرفت. به‌طور کلی می‌توان گفت که 820خودرویی زیبا است و توانسته با توجه به طراحی آمریکایی -آلمانی خود خودرویی با چهره قابل قبول باشد.


تجربه راندن

قبل از هر چیزی نباید فراموش کرد که این خودرو از پر قدرت‌ترین پیشرانه لیفان یعنی موتور ۴/ ۲ لیتری بهره می‌برد. موتوری که قادر به تولید ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت بوده و ۲۲۰نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. درون کابین خودرو قرار می‌گیریم. کابین خودرو طراحی ساده‌ای دارد و حتی می‌توانست مواد به کار رفته در آن نیز با‌کیفیت‌تر باشد؛ چراکه به هر حال این خودرو با قیمت‌های بالاتری نسبت به برادرانش به فروش خواهد رسید. کابین خودرو با چرم مصنوعی مشکی رنگ پوشیده شده و در برخی از قسمت‌ها نیز به رنگ نقره‌ای مزین شده است. درون کابین همه چیز در دسترس بوده و ارگونومی کلید‌ها خوب است. کابین خودرو با توجه به داشتن ابعادی بزرگ از فضایی بزرگ و جادار برخوردار بوده و برای خانواده‌های پر جمعیت مناسب است این در حالی است که صندلی‌ها راحت و جادار بوده و قسمت عقب خودرو نیز از فضای کافی برای سرنشینان برخوردار است. موتور ۴/ ۲ لیتری این خودرو به آرامی کار کرده و هیچ گونه صدایی از آن شنیده نمی‌شود. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک را در حالت D قرار داده و حرکت را آغاز می‌کنیم. با فشردن بر پدال گاز متوجه شتاب‌گیری مناسب خودرو می‌شویم این در حالی است که در دور‌های بالا صدای اگزوز نیز بیشتر می‌شود. گیربکس لیفان ۸۲۰ تعویض دنده‌ها را به خوبی و با کمترین تاخیر انجام می‌دهد. باوجود داشتن ۱۵۴۵ کیلوگرم وزن شتاب‌گیری و سرعت‌گیری خودرو خوب بوده و کمبودی در آن احساس نمی‌شود. فرمان‌پذیری خودرو نیز خوب بوده فرمان به خوبی فرامین راننده را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. خودرو در مسیرهای ناهموار راحت و بدون کمترین لرزش حرکت می‌کند. سیستم تعلیق خودرو به خوبی از پس مسیرهای ناهموار بر می‌آید و کمترین تنش را به اتاق منتقل می‌کند. به‌طور کلی می‌توان سواری این خودرو را نرم و راحت دانست. این خودرو از امکانات مناسبی بهره می‌برد. شرکت لیفان سعی کرده تا بیشترین امکانات و آپشن‌ها را درون این خودرو قرار دهد. آپشن‌هایی چون پاور ویندوز یا بالابر شیشه‌ها در هنگام فراموشی،فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز ABSبه همراه EBD، ESP، هشدار هنگام خارج شدن از خطوط جاده، میزان فشار باد تایر از درون کابین،۷عدد ایربگ و انبوهی از امکانات ایمنی و رفاهی دیگر که نمونه آن را کمتر در خودروهای چینی و بیشتر در خودروهای روز دنیا می‌بینیم.