توافق ژنو؛گامی مهم در راستای  آرمان شهدای هسته‌ای
امسال نیز طبق روال چندسال‌ اخیر جشن ملی «حماسه استقامت» با چند روز تاخیر در دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد. این برنامه با سخنرانی دکتر فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی آغاز شد و با تجلیل از خانواده‌های شهدای هسته‌ای، شهید قشقایی، احمدی روشن، رضایی نژاد، علی‌محمدی و شهریاری ادامه یافت. در حاشیه این مراسم خبرنگار ما با شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد و بهجت قاسمی‌ همسر شهید مجید شهریاری گفتگوی کوتاهی داشت و نظر آنان درباره رویکرد دستگاه دیپلماسی و عملکرد تیم مذاکره‌کننده‌ را جویا شد که در ادامه می‌آید. عقلانیت در تیم دیپلماسی دولت روشن است
شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد در حاشیه حضور در جشن حماسه استقامت در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: توافق تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ در ژنو گامی مهم در راستای آرمان شهدای هسته‌ای است.
آیا شمابه عنوان همسر یکی از شهدای هسته‌ای ایران، با مذاکرات هسته‌ای و رویکرد دولت جدید در این مذاکرات موافق هستید؟
به‌عنوان عضوی از خانواده شهدای هسته‌ای همانند بسیاری از مردم ایران، شب مذاکرات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را تا صبح شب زنده‌داری کردم و آن شب را شب سرنوشت‌سازی برای کشورم می‌دانستم که با بیم و امید سپری شد. عقلانیت در دیپلماسی در عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان به خوبی روشن است و به‌عنوان عضو خانواده شهدای هسته‌ای در تدبیر و توانایی آنان شکی ندارم.
آیا مذاکرات هسته‌ای را در راستای منافع ملی می‌دانید؟
اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران تلاش می‌کنند به دور از حواشی در راستای منافع ملی و عزت ایران گام بردارند، اما اعضای گروه ۱+۵ علاوه بر تامین منافع خود به‌دنبال جلب نظر و تامین منافع همپیمانان خود نیز هستند.
به‌عنوان عضوی از خانواده شهدای هسته‌ای حمایت از تیم مذاکره کننده ایرانی را برای خود وظیفه می‌دانم و ایمان دارم که همسر شهیدم نیز راه خویش را به درستی و با شناخت کامل انتخاب کرده بود.
نظر شما درباره انتقادهایی که در مورد تیم مذاکره‌کننده مطرح می‌شود، چیست؟
همیشه برداشتن نخستین گام که نشانه پیروزی دیپلماسی بر جنگ‌طلبی است، سخت‌تر از ادامه راه است. این توافق یک گام به سمت آرمان شهیدان و به‌خصوص شهدای هسته‌ای است و وظیفه همه ماست که از آن حمایت کنیم. هیچ موضوع برگشت ناپذیری در این توافق وجود ندارد و در صورت عمل نکردن کشورهای غربی به تعهدهای خود، ایران نیز مفاد تعهدنامه را اجرا نخواهد کرد. حق غنی‌سازی ایران برای اهداف صلح‌آمیز غیرقابل نقض است و هیچ کشور یا نهاد بین‌المللی نمی‌تواند آن را سلب کند.
این حق با توجه به مفاد توافقنامه منتشر شده به رسمیت شناخته شده و گامی مثبت و نوعی پیروزی برای تیم مذاکره‌کننده دولت تدبیر و امید است. جای شهدای هسته‌ای کشورمان امروز در کنار مردم است و بدون شک این پیروزی ملی در سایه وحدت ملی به‌دست آمده است. به‌عنوان کسی که شاهد قربانی شدن همسرم در یکی از فجیع‌ترین اشکال خشونت بوده‌ام، با خود عهد کرده‌ام تمام تلاشم را برای زیباتر کردن دنیا برای کودکانی همانند دخترم آرمیتا انجام دهم، تا دیگر هیچ کودکی شاهد این اشکال خشونت نباشد.
تیم مذاکره‌کننده به حمایت ملی نیاز دارد
بهجت قاسمی، همسر شهید شهریاری در حاشیه حضور در جشن استقامت در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: پس از سال‌ها تیم مذاکره‌کننده توانست با زحمات زیاد سران زورمدار دنیا را به امضای سندی وادار کند که در نهایت در آن به حق غنی‌سازی ایران اذعان شده است.
نظر شما درباره انتقاداتی که به دولت وتیم مذاکره‌کننده می‌شود، چیست؟
در مقطع کنونی باید دست‌به‌دست هم دهیم و از نقدها و سخنان شبهه‌انگیز پرهیز کنیم و با هوشیاری و حساسیت همیشگی خود تحت رهنمود مقام معظم رهبری مراقب تزویر دشمنان باشیم. شهدای عرصه هسته‌ای و علمی به خطرات مسیر واقف بودند و با آگاهی از آن در این عرصه ماندند، اکنون ما وارثان آنان هستیم و وظیفه سنگینی بر دوش داریم.
به عنوان همسر شهید هسته‌ای آیا با دیپلماسی هسته‌ای دولت موافق هستید؟
بعد از سال‌ها و با زحمات طاقت‌فرسا، تیم مذاکره‌کننده، سران زورمدار دنیا را وادار کرد تا سندی را امضا کنند که در آن به حق غنی‌سازی ایران اذعان شده است و به دولت و تیم مذاکره‌کننده تبریک می‌گویم.