فولاد مبارکه شرایط رقابتی  را حفظ می کند
دنیای اقتصاد: دکتر سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گردهمایی مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه ضمن ارایه گزارش کاملی از وضعیت تولید و فروش فولاد در جهان، عملکرد شرکت در شش ماه اول سال94 را تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، وی در این جلسه گفت: در شرایطی که اوضاع کنونی فولاد در جهان شرایط بحرانی را سپری می کند و به نظر می رسد این بحران تا اواسط سال آینده با همین شدت ادامه یابد، خوشبختانه فولاد مبارکه توانسته است با همت و تلاش کارکنان خود و تولید محصولات کیفی و صادرات آن به بازارهای جهانی همچنان خود را در شرایط رقابتی حفظ کند.

اول ایمنی بعد کار
دکتر سبحانی در بخش نخست سخنان خود، هفتم مهر ماه روز ایمنی و آتش نشانی را تبریک گفت و افزود: روند ارتقاءمقوله ایمنی طی سنوات اخیر در فولاد مبارکه در بحث ضریب تکرار و ضریب شدت حوادث از شرایط خوبی برخوردار گردیده اما هنوز جای کار داریم و می طلبد که با اتخاذ تدابیر مناسب، ضریب تکرار و شدت حوادث را بهبود دهیم . بدیهی است بهترین حالت وقتی است که حوادث جزئی و کلی شرکت به صفر برسد.

شاخص های کیفی محصول در شش ماه اول سال ۹۴
ایشان در مورد شاخص کیفی گفت: در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شاخص ما طبق برنامه تولید تختال بدون عیب 89 درصد بوده که در عملکرد واقعی به 90.8 درصد رسیده ایم. همچنین در نورد سرد و تولید محصولات پوشش دار مطابق با سفارش شاخص ما91.3 درصد بوده که عملکرد واقعی این بخش نیز به 92.3 درصد رسیده است.

عملکرد تولید در نیمه اول سال جاری
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه به ارائه آمار تولید در نیمه اول سال ۹۴ پرداخت و گفت : گندله سازی فولاد مبارکه طی مدت مذکور با تولید ۳ میلیون و ۹۵۷ هزار تن نسبت به برنامه، ۳ درصد جلوتر و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۲ درصد رشد داشته است.

در بخش آهن اسفنجی میزان تولید در واحدهای احیای مستقیم فولاد مبارکه و سبا جمعاً به۳ میلیون و۷۸۸ هزار تن رسیده است که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳درصد رشد را نشان می دهد.
وی میزان تولید تختال در فولاد مبارکه و سبا را 3 میلیون و 106 هزارتن اعلام کرد و افزود: با این میزان تولید در نیمه اول سال جاری یک درصد از برنامه جلوتر هستیم.
تولید محصولات گرم در فولاد مبارکه و سبا در مدت مذکور به ۲ میلیون و ۹۱۹ هزار تن رسیده است. در تولید محصولات سرد به ۶۸۹ هزارتن رسیده ایم و در تولید محصولات پوشش دار به ۱۷۸ هزار تن تولید دست یافته ایم.

دکتر سبحانی میزان تولید محصولات کیفی فولاد مبارکه در نیمه اول سال جاری را ۸۴۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: با این میزان تولید ۲۲ درصد از برنامه جلوتر و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۵ درصد رشد را شاهد هستیم.دربخش حمل محصول ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار تن محصول حمل گردیده است.
وی میزان تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان درنیمه نخست سال جاری را 625 هزار تن اعلام کرد و گفت :در شش ماه اول سال94 طبق برنامه می باید 2 میلیون و 165 هزار تن فروش داخلی داشته باشیم که به دلایل شرایط موجود بر بازار 85 درصد برنامه محقق گردیده است .

صادرات به بازارهای هدف
مدیر عامل فولاد مبارکه در خصوص صادرات محصولات فولاد مبارکه این چنین گفت: از نظر صادرات در پی هدفگذاری جسورانه صدور ۱.۵ میلیون تن محصول در سال ۹۳ و برای سال ۹۴ نیز همین مقدار را مد نظر قرارداده ایم که تا پایان شهریورماه سال جاری حدود۷۴۷ هزار تن یعنی تقریباً ۵۰ درصد برنامه محقق گردیده است که به واقع در شرایط موجود با توجه به مشکلات خاصی که در بازار داخل و صادرات وجود دارد می توان گفت صادرکردن این میزان محصول عملکرد خوبی است.

وی در همین رابطه تصریح کرد: ۶۳ درصد از این میزان محصول به بازارهای اروپایی ، ۲۹ درصد خاورمیانه و ۸ درصد به خاور دور صادر شده است که طبق آمار موجود، صادرات فولاد مبارکه به بازارهای اروپایی ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.
وی دلیل رشد صادرات محصول به بازارهای اروپایی را کیفیت بسیار خوب محصولات فولاد مبارکه اعلام کرد و گفت در اتحادیه اروپا ما به دلیل همین کیفیت مطلوب محصول از جایگاه خوبی برخورداریم.

وضعیت تولید فولاد کشور
وی با اشاره به میزان تولید فولاد خام در کشور در شش ماهه اول سال ۹۴ تصریح کرد: به دلیل شرایط موجود در بازار، اکثر تولید کنندگان داخلی نسبت به برنامه و نسبت به سال قبل خود با رشد منفی مواجه شده اند. این در حالیست که فولاد مبارکه با یک درصد رشد نسبت به برنامه ومشابه نیمه اول سال قبل، تولید قابل قبولی دارد.

سال های سخت فولادسازان دنیا
دکتر سبحانی با استناد به گزارش ارایه شده از سوی مؤسسه جهانی آهن و فولاد گفت: این انجمن سال جاری را برای فولادسازان به گرداب مرگ تشبیه نموده ومتذکر شده است به لحاظ قیمت و هزینه های تمام شده چنانچه فولاد سازان بتوانند این دو مؤلفه را متناسب با هم بالانس نمایند می توان عبور از این پیچ سخت و روزهای بهتری را برای آنها متصور بود.

چه باید کرد؟
وی خاطر نشان کرد با توجه به افزایش قیمت حاملهای انرژی در ایران شرکتهایی که نتوانند میزان تولید و هزینه های خود را مدیریت کنند، قطعاً به مشکلات عدیده ای برخواهند خورد . باید واقع بین بود، درآمدها کاهش یافته و هزینه ها روبه فزونی گذاشته است چنانچه هزینه ها مدیریت و کنترل نگردد، قطعاً بروز مشکل برای سازمانها اجتناب ناپذیر است. مدیرعامل فولاد مبارکه بخش پایانی سخنان خود را به ارائه راهکارهای قابل دسترس برای بقاء در چرخه ی تولید و کورس رقابت اختصاص داد و گفت:

باید با تولیدات کیفی با ارزش افزوده بالاتر، کاهش ضایعات، مدیریت و اولویت بندی هزینه ها، فروش ضایعات و اقلام مازاد، مدیریت و اولویت بندی پروژه ها و تسریع در تکمیل و راه اندازی پروژه ها، دست در دست هم دهیم و همچنان شرکت فولاد مبارکه را به عنوان یک بنگاه اقتصادی سودمند در کورس رقابت با سایر رقبای خارجی حفظ کنیم. یادمان باشد تک تک کارکنان مسئولند و همه ما مسافر یک کشتی بزرگ بنام فولاد مبارکه هستیم. نباید اجازه دهیم که حرکت این کشتی بزرگ با مخاطره مواجه شود.