بزرگنمایی یا واقعیت؟

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- گویا داستان تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در خراسان رضوی قرار نیست پایانی داشته باشد و هر از گاهی اخباری از گوشه و کنار در این زمینه به گوش می‎رسد؛ اخباری که مدیران و مسئولان آن را بزرگنمایی می‎دانند اما آن را هر چه که بنامیم، بزرگنمایی یا واقعیت، این مسأله چیزی از نارضایتی کارگران این واحدهای تولیدی کم نمی‎کند. حالا این بار نوبت به یکی از بزرگترین های کارخانه کاشی‎سازی خراسان رسیده که از مهر ماه سال گذشته حال و روز خوشی ندارد و صدای اعتراض ۲۰۰ کارگر بیکار شده آن از مرزهای استان هم گذشته و آن‎ها پس از نامه‎ای که اسفند ماه ۹۴ به استاندار نوشتند، در نامه جداگانه‎ای به وزیر کشور و رئیس مجلس نیز خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان شده‎اند.

هیچ کارگری بیکار نشده است

برای آگاهی از چند و چون ماجرا سراغ مدیرعامل کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان را گرفتیم که محمدهادی توکلی‌فر ترجیح داد به صورت مکتوب پاسخگوی سؤالات «دنیای اقتصاد» باشد. وی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تعطیلی این کارخانه، به «دنیای اقتصاد» این طور گفت: انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک اعلام می کند به دلیل اینکه دپوی محصولات زیاد است، تمام شرکت‎ها مجاز هستند دو تا سه ماه تعطیل باشند و تعطیلی کارخانه کاشی‎سازی طوس نیز به همین صورت بوده است. مدیرعامل کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان کارگران را سرمایه‌های واقعی این کارخانه دانست و خاطرنشان می کند: هیچ یک از کارگران کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان بیکار نشده‎اند.

فعالیت دوباره از اول خرداد

توکلی‌فر با بیان اینکه مقرر شده است در اوایل خرداد ماه سال جاری این کارخانه مجددا با تمام توان، فعالیت خود را از سر گیرد، در خصوص تعویق حقوق کارگران آن تصریح کرد: تعویق حقوق مانند اکثریت قریب به اتفاق کارخانجات کاشی سراسر کشور با وجود مشکلات فعلی امری عجیب نیست اما باعث افتخار است که این مجموعه تولیدی برای جلوگیری از بیکار شدن سرپرست خانواده‎ها، علیرغم هزینه‎های مترتب بر آن، حتی یک نفر کاهش نیرو نداشته و تعداد محدود کاهش نیرو مربوط به بازنشسته شدن کارگران است.

مشکل حادی نیست

سراغی هم از رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان گرفتیم که علی جنانی در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» در این خصوص اظهار کرد: کارخانجات معمولا برای تجهیز دستگاه‎ها و خط تولید چند روز در سال تعطیل می‎شوند اما تعطیلی کارخانه کاشی‎سازی طوس امسال کمی طولانی‎تر شده است با این حال اینطور نیست که مشکل حادی ایجاد شده باشد. وی با بیان اینکه وجود مشکلاتی از قبیل نبود بازار فروش، کمبود نقدینگی، نبود مواد اولیه و ... را در واحدهای صنعتی کتمان نمی‎کنیم، خاطرنشان کرد: کارخانه کاشی‎سازی طوس بیکاری نداشته و قرار هم نیست تعدیل نیرویی داشته باشند؛ این کارخانه در حال تجهیز مالی است و به گفته مدیرعامل فعالیت مجدد آن از ابتدای خرداد آغاز خواهد شد. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان در خصوص حقوق کارگران در مدت سه ماه تعطیلی کارخانه، عنوان کرد: پرداخت حقوق کارگران بر اساس توافق‎های داخلی کارخانه صورت خواهد گرفت و قطعا قانون کار رعایت خواهد شد. جنانی به این نکته نیز اشاره کرد: تمام توان خود را بر واحدهای فعال معطوف کردیم تا مشکلی برای آن‎ها پیش نیاید اما بروز برخی مشکلات از جمله نبود بازار فروش اجتناب‎ناپذیر است و این امر مشکلی نیست که یک مجموعه به تنهایی بتواند آن را حل کند.

فعالیت دوباره با یک‎سوم ظرفیت

مسئول شورای اسلامی کار کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان با بیان اینکه کارخانه کاشی‌سازی طوس مطالبات کارگران را از مهر ماه سال گذشته پرداخت نکرده است، در این‎باره به «دنیای اقتصاد» گفت: کارخانه از ۲۰ اسفند ماه تعطیل شده و در حال حاضر نیز تعطیل است اما قرار است از اول خرداد ماه فعالیت خود را از سر گیرد. رضا کوهستانی در خصوص دلیل تعطیلی این کارخانه اظهار کرد: اتحادیه صنف تولید سرامیک اعلام کردند به دلیل اینکه دپوی محصولات زیاد است، تمام شرکت‎ها مجاز هستند دو تا سه ماه تعطیل باشند و کارخانه کاشی‎سازی طوس هم از ۲۰ اسفند تا اول خرداد ماه تعطیل شد؛ هر سال ۱۵ تا ۲۰ روز تعطیلات برای تعمیر و نگهداری خطوط تولید داشتیم اما امسال این تعطیلات طولانی‎تر شد.اگرچه توکلی‎فر از فعالیت دوباره کارخانه کاشی‎سازی طوس از اوایل خرداد ماه سال جاری با تمام توان خود خبر داده بود اما کوهستانی در صحبت‎های خود در این خصوص عنوان می کند: ظاهرا این کارخانه فعالیت خود را از اول خرداد با یک سوم ظرفیت تولید دوباره شروع می‎کند؛ در گذشته روزانه به میزان حدود ۱۰ هزار مترمربع کاشی و سرامیک در این کارخانه تولید می‎شد که این رقم در سال گذشته به حدود ۵۰۰۰ مترمربع در روز رسید و قرار است از اول خرداد به دلیل مشکلاتی از قبیل کاهش ساخت‎وساز و دپوی محصولات، میزان تولید به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مترمربع در روز کاهش یابد.

تعدیل نیرو با بازنشستگی

کوهستانی در خصوص تعدیل نیروی این کارخانه تصریح می کند: پرسنل کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان با مشاغل سخت و زیان‎آور بازنشسته می‏شوند؛ این کارخانه در گذشته ۳۷۰ نفر نیروی قراردادی داشته که در سال‎های ۹۳ و ۹۴ حدود ۱۵۰ نفر آنان بازنشسته شدند؛ در اسفند ماه ۹۴ تعداد کارگران آن حدود ۲۲۰ نفر بود که در فروردین ماه امسال حدود ۱۵ نفر از آنان نیز بازنشسته شدند و تا پایان سال هم ۵۰ نفر دیگر از کارگران بازنشسته می‌شوند؛ برآورد ما این است تا پایان سال حدود ۱۵۵ نفر در این کارخانه مشغول به کار خواهند بود؛ به این ترتیب از طریق بازنشستگی کارگران، تعدیل نیرو خواهیم داشت اما این تعدیل نیرو به گونه‎ای نیست که کارگران ناراضی باشند. مسئول شورای اسلامی کار کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان ادامه داد: دو جلسه در فرمانداری داشتیم که اعضای هیأت مدیره و سهامداران در این جلسات اعلام کردند با توجه به کاهش تولید، نیروی مازاد داریم و معتقد بودند باید تعدیل نیرو داشته باشیم؛ اسناد مورد نیاز برای بازنشستگی ۵۵ نفر از کارگران در سال ۹۵ را ارائه کردیم و با مساعدت مسئولان قضیه تعدیل نیروی این کارخانه منتفی شد. کوهستانی با بیان اینکه اعلام شده بیمه کارگران در طول ایام تعطیلی کارخانه پرداخت خواهد شد، یادآور شد: در هفته گذشته ۵۰ درصد از حقوق مهر ماه ۹۴ پرداخت شد و در حال حاضر حقوق کارگران از آبان تا فروردین به علاوه عیدی و پاداش معوق مانده است.