مشهد؛ پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی
فیاضی: باید از فرصت مشهد در پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای رسیدن به ایده‌آل‌ها استفاده کنیم. نشست «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017؛ چالش‌ها و چشم اندازها» با حضور کارشناسان و مسئولان در مشهد برگزار شد. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ستاد رسانه‏‌ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، این جلسه به همت پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، با رویکرد بررسی چالش‌ها و فرصت‌های انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2017 در تالار شورای شهر برگزار شد.


انتقاد از بی‌توجهی دولت
به جایگاه «مشهد 2017»
عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد با انتقاد از بی‌توجهی دولت و دستگاه‌های مختلف در خصوص جایگاه مشهد در سال ۲۰۱۷ گفت: حتی در سفر اخیر رییس جمهور و هیات دولت به مشهد نیز این مهم در نظر گرفته نشد و کسی سخنی از آن به میان نیاورد.
سید جلال فیاضی ادامه داد: دولت باید در سطح شهری، استانی و کشوری تیمی را متولی این قضیه کند. به گفته وی مشهد مقدس صرف نظر از اینکه باید پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد، پیشانی نظام است و باید از این فرصت برای ارتباط با ملت‌های مسلمان و دیگر کشورهای جهان بهره ببرد. وی ادامه داد: پس از انتخاب مشهد در سال 1390 به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، سال‌های 91 و 92 نیز از استانداری پیگیری شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و نامه‌های مربوطه تنها بین معاونت‌های این نهاد رفت و آمد کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما متخصص فرصت‌سوزی هستیم و سه سال را تاکنون از دست داد‌ه‌ایم، در حالیکه می‌توانستیم در این مدت کارهای بسیاری انجام دهیم.
فیاضی با بیان اینکه باید جایگاهی در سطح ملی و شهری ایجاد شود تا در این راستا بتوان زیرساخت‌های لازم را فراهم آورد، خاطر نشان کرد: باید از فرصت مشهد در پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای رسیدن به ایده‌آل‌ها استفاده کنیم. اما گاهی نگاه‌های ایده‌آل، ما را از پرداختن به اصل موضوع باز می‌دارد. وی با اشاره به لزوم فراهم ‌آوردن زیرساخت‌های لازم برای شهر مشهد خاطر نشان کرد: اگر گردشگری یک علم است، جایگاه زائر یک گام بالاتر از گردشگر است. چراکه زائر برای هدف معنوی به مشهد می‌آید و دنبال تحول معنوی است. پس باید با نگاه ویژه‌تری به زائر نگریست نه اینکه به چشم طعمه به آنان نگاه کرد. این عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: سیستم حمل و نقل شهر مشهد قفل است، چرا نباید از این فرصت استفاده کرد و خط دو و سه قطار شهری را تا سال 2017 به نتیجه رساند.


انتقاد از شعارزدگی نظام مدیریتی کشور
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد هم در این نشست شعارزدگی را آفت نظام مدیریتی کشور دانست و گفت: به دلیل شعارزدگی به دنبال ساختارها و نهادهای جدید هستیم و معاونت زیارت استانداری هم با همین رویکرد تشکیل شده است.
محمدمهدی برادران گفت: اگر این ضعف مدیریتی در سطح شهر و ‌استان حل نشود، بالطبع یک عنوان به عناوین عمومی شهر اضافه می‌شود و این امر انتظارات شهروندان را بالا می‌برد. برادران اضافه کرد: وقتی گفته می‌شود مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است انتظار می‌رود خود را در سطح جهان معرفی کنیم؛ نباید عنوان پایتخت فرهنگی را از منظر خودمان تعریف کنیم زیرا نامگذاری نمی‌تواند مشکل ما را حل کند بلکه باید مناسب با این نامگذاری ادبیات خود را تعریف کنیم و متناسب با اقتضائات بین‌المللی در جهان حضور یابیم.
وی از ارسال لایحه‌ای به منظور تشکیل شورای راهبردی برای پیگیری امور مشهد 2017 در شهرداری به شورای شهر خبر داد و با تاکید بر ضرورت ارتباط بدنه شهری با مدیریت شهر گفت: در جهان امروز دیپلماسی شهری بسیار مورد توجه است و حتی می‌تواند نقطه مقابل دیپلماسی دولت‌ها باشد؛ یکی از اصولی که در اتحادیه کلان‌شهرها دنبال می‌شود عدم دخالت دولت‌ها در تعامل شهروندان است.
برادران به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و افزود: برای تحقق این امر باید هدفگذاری صورت بگیرد و برگزاری جلسات این چنینی می‌تواند به رفع افتراقات نظری کلان کمک کند. وی وجود یک سالن اجلاس را برای مشهد ۲۰۱۷ ضروری دانست و گفت: مکان احداث این سالن در محدوده پارک چهل بازه جانمایی شده اما باید تامین اعتبارات آن در ردیف بودجه کشور گنجانده شود و نمایندگان مجلس نیز این امر را پیگیری کنند، زیرا احداث آن نیازمند اعتبارات ملی است. برادران ادامه داد: بسیاری از برنامه‌های توسعه شهری مهیاست اما اجرای این برنامه‌ها اعتبارات و عزم ملی را می‌طلبد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد خاطرنشان کرد: مشهد در سال ۸۸ با عنوان پایتخت معنوی ایران معرفی شد و در پی آن وعده‌هایی از سوی دولت وقت داده شد اما امروز هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده است.
لزوم برنامه ریزی مناسب برای میزبانی وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی هم در این جلسه تاکید کرد: با توجه به گذشت سه سال از این انتخاب، و عدم برنامه ریزی مدون، شایسته است برنامه ریزی اجرایی مناسبی برای میزبانی وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی به عمل آید.
امینی مشهدی ادامه داد: در هفتمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی(آیسسکو) که در سال 2002 در الجزایر تشکیل شد بنا به پیشنهاد نماینده جمهوری اسلامی ایران، مشهد مقدس در سال 2017 (1396ش) به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب گردید. وی با اشاره به انتخاب اصفهان به این عنوان در سال 1386 برای اولین بار، افزود: در هر سال سه شهر از کشورهای اسلامی در قاره‌های آسیا، آفریقا و کشورهای عربی به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می‌شوند تا فرصتی برای ارائه فرهنگ، تاریخ، مذهب و مفاخر آن کشور به جهان اسلام باشد.


مشهد ۲۰۱۷ بهانه‌ای
برای وفاق جمعی مدیران
دبیر طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در این نشست گفت: مشهد ۲۰۱۷ بهانه‌ای برای وفاق جمعی مدیران است.
حجت‌الاسلام هاشم مهذب با بیان اینکه در حال حاضر دنیا تشنه فرهنگ ناب است، اضافه کرد: مشهد 2017 می‌خواهد دنیا را با خصلت و ویژگی شاخص این منطقه که امام رضا(ع) است، آشنا کند. وی با بیان اینکه پدیده پایتخت فرهنگی 2017 از جهاتی اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: اما در این راه نباید خطا کنیم، زیرا جایگاه امام رضا(ع) و مشهد بزرگتر از این است که با شهرهایی از قبیل اسکندریه، لاهور و ... که پیش از این به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شده‌اند، مقایسه شود.
مهذب خاطرنشان کرد: سند راهبردی توسعه زیارت مشهد تدوین شده است و علی‌رغم تمام نقدهای موجود، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه اکنون باید در خصوص این سند گفتگو کنند و به وفاق جمعی در خصوص آن دست یابند.