در راستای بهره برداری یکپارچه ایستگاههای تقلیل فشار اکسیژن فولاد مبارکه و ارتقای این سیستم ها، شبکه پیشرفته فیبر نوری در این ایستگاه ها به کار گرفته شد.

سید مجید ستاینده رئیس واحد تصفیه آب و توزیع سیالات فولاد مبارکه این خبر را داد و گفت: در شرکت فولاد مبارکه ۱۰ عدد ایستگاه تقلیل فشار گاز اکسیژن، مشتمل بر هشت ایستگاه قدیم و دو ایستگاه توسعه وجود دارد که این ایستگاه ها وظیفه توزیع گاز اکسیژن با فشار مناسب جهت مصرف نواحی مختلف را بر عهده دارند. وی با بیان اینکه سیستم کنترل قبلی ایستگاههای قدیم شامل PLC های سری S۵۱۰۰U در داخل ایستگاه تحت عنوان SLAVE ودر اطاق کنترل واحد اکسیژن از نوع سری S۵۱۱۵U تحت عنوان MASTER طراحی شده و ارتباط آنها از طریق شبکه SINEC L۱ برقرار گردیده بود افزود: این سیستم، وظیفه نظارت کامل بر ایستگاهها را بر عهده داشت. ضمن اینکه کنترل فشار ایستگاه ها توسط سیستم آنالوگ انجام می شد.

رئیس واحد تصفیه آب و توزیع سیالات فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: به دلیل از رده خارج شدن تجهیزات مذکور و استهلاک این تجهیزات و شبکه ارتباطی آنها، در صورت بروز مشکل، ایستگاه از کنترل خارج و سرویس دهی به مصرف کننده با مشکل مواجه میشد؛ پس از بررسی های مختلف از لحاظ هزینه، دامنه تغییرات و توقفات لازم، سری به روز S۷۳۰۰ به عنوان جایگزین سری قبلی انتخاب گردید به نحوی که در هر ایستگاه یک PLC نصب و ارتباط تمامی ایستگاهها از طریق شبکه پیشرفته فیبر نوری برقرار شد. سید مجید ستاینده ادامه داد: طراحی و اجرای پروژه مذکور توسط شرکت ایریسا و با همکاری واحدهای تصفیه آب و توزیع برق سیالات انجام و سیستم HMI آن بر پایه نرم افزار WINCC در اطاق کنترل توزیع آب مستقر گردید.

وی خاطر نشان کرد: در زمان نصب و اجرای پروژه، ایستگاه از کنترل اتوماتیک خارج میشد و احتمال بروز خطرات غیر قابل جبرانی بود، لذا هماهنگی های گسترده ای با نواحی تولیدی انجام شد و پیشنهادهایی نیز جهت کاهش ریسک توقف تولید به اجرا درآمد. که در نهایت به دلیل آنکه اجرای سیستم جدید در هر ایستگاه حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز داشت از سیستم موازی استفاده شد. بدین صورت که یک کنترلر آنالوگ در ایستگاه قرار داده شد و در زمانی که کارشناسان در حال خارج کردن وایرینگ سیستم قبلی و نصب سیستم جدید بودند این کنترلر ایستگاه را ناوبری می نمود. بدین ترتیب بدون آنکه حتی لحظه ای مصرف کننده ها از قبیل فولادسازی و واحد احیاء دچار توقف شوند. این فاز از اجرا به راحتی انجام گرفت.

رئیس واحد تصفیه آب و توزیع سیالات فولاد مبارکه در همین رابطه گفت: این سیستم به نحوی طراحی شد که اگر به هر دلیلی PLC هر کدام از ایستگاه ها STOP شود کنترل فشار خروجی ایستگاه توسط ماژولهای عملیاتی FM به کار خود ادامه داده و برای مصرف کننده مشکلی ایجاد نگردد؛ همچنین کنترل ایستگاه ها بصورت کاملاً اتوماتیک توسط سیستم مذکور صورت می پذیرد به گونه ای که یک دستگاه مانیتور LCD از نوع Op-Panel روی تابلو داخل ایستگاه نیز نصب گردید تا اپراتور ضمن مراجعه به ایستگاه از شرایط کلی آن با خبر شود و بتوان ایستگاه را مستقل از اتاق کنترل مدیریت کرد. ستاینده در خاتمه از زحمات و پیگیری های مدیریت ناحیه انرژی و سیالات، واحد تصفیه آب و توزیع سیالات، توزیع برق، دفتر فنی تعمیرات ناحیه و اجرای پروژه های انرژی و سیالات تشکر و قدردانی کرد.