اولین شعبه بنیاد امید ایرانیان، در مشهد افتتاح شد؛
دنیای اقتصاد،گروه سیاسی - محمدرضا عارف که در سفری یک روزه و با هدف افتتاح اولین شعبه بنیاد امید ایرانیان پس از تهران به مشهد سفر کرده بود، در برنامه‌های مختلف و فشرده‌ای در این سفر کوتاه شرکت کرد و با اقشار مختلف مردم، شخصیت‌ها و روحانیان مشهد دیدار کرد. عارف که ورودش در آغازین ساعت‌های صبح چهارشنبه به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با حضور دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یعنی محسن رضایی همراه شده بود، در فرودگاه با استاندار تازه منصوب شده خراسان رضوی نیز که برای استقبال از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به فرودگاه آمده بود دیدار کرد، اما علی‌رغم دعوت نماینده دولت برای حضورش در پاویون، ترجیح داد تا از ورودی عمومی استفاده کند و به همراه دیگر مسافران از ترمینال اصلی وارد مشهد شود.
اولین برنامه عارف در مشهد پس از تشرف به بارگاه حضرت رضا(ع)، دیدار با جمعی از دانشجویان در محل دفتر بنیاد امید ایرانیان و نشستن پای صحبت‌های نمایندگانی از جامعه دانشجویی بود، وی پس از این دیدار و انجام چند مصاحبه مطبوعاتی به دعوت نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی به دیدار آیت ا... واعظ طبسی رفت. پس از این دیدار دکتر عارف به سالن آمفی‌تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی رفت تا برای دانشجویان پرشوری که حتی پشت درب‌های سالن نیز نشسته بودند سخنرانی کند. جلسه‌ای با فضایی متفاوت که با شعارها و مطالباتی از طرف دانشجویان در زمینه‌های مختلف همراه بود و تمام مدت زمان این جلسه را تحت شعاع خود قرار داده بود.
دکتر عارف در ادامه حضورش در مشهد به دانشگاه فردوسی رفت و در جلسه‌ای با عنوان «مسئولیت تاریخی جریان اصلاح‌طلبی در قبال مردم و مجلس» که به همت انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد. این برنامه با استقبال پرشور دانشجویان مواجه شد، به‌گونه‌ای که یک ساعت قبل از مراسم درب‌های آمفی تئاتر دانشکده علوم اداری و اقتصاد بسته شده بود و عده بسیاری از دانشجویان پشت درهای بسته مانده بودند.
شعارهایی که سر داده شد
به گزارش ایسنا، دانشجویان عکس‌های سیدمحمد خاتمی و پلاکارد‌هایی با مضمون «رفع حصر»، «هسته‌ای بهانه است»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «زنده باد اصلاحات» و «نه اصلاح‌طلبی، نه اصول‌گرایی، هویت امام راه ماست» در دست داشتند. پیش از شروع رسمی مراسم، دانشجویان شعارهایی همچون «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «ا... اکبر» سر می‌دادند. هنگامی که عارف وارد سالن سخنرانی شد دانشجویان درحالی‌که ایستاده بودند و او را تشویق می‌کردند، فریاد می‌زدند «عارف زنده باد، موسوی پاینده باد» که واکنش دسته‌ای دیگری از دانشجویان را برانگیخت و آنان «مرگ بر فتنه‌گر» سر می‌دادند.
هنگامی که مجری پشت تریبون رفت از دانشجویان خواست تا هیجانات و احساسات خود را کنترل کنند و عارف را با جملاتی همچون «معاون اول رئیس جمهور محبوب و از یاد نرفتنی دولت اصلاحات» و «کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم که به همه درس اخلاق و گذشت آموخت» توصیف کرد که با تشویق دانشجویان مواجه شد. با شروع سخنرانی عارف عده‌ای از دانشجویان پلاکاردهایی را در مقابل وی به نمایش گذاشتند که روی آن نوشته بود «آقای عارف فتنه ۸۸ اتفاق نبود». این اقدام دانشجویان، واکنش شدید گروه دیگری از آنان را برانگیخت.
در حالی‌که بخشی از دانشجویان در یک طرف سالن فریاد می‌زدند «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، دانشجویان دیگر از آن سو شعار می‌دادند «زندانی سیاسی اعدام باید گردد». وقتی که عارف در خلال سخنرانی‌اش خواستار افزایش مشارکت مردم به‌ویژه دانشجویان در انتخابات مجلس شد، عده‌ای با قطع سخنان وی فریاد می‌زدند «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه»، که این شعار باعث شد تا دسته دیگری از دانشجویان پیاپی شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر دهند.
واکنش منفی به شعار «مرگ»
عارف در واکنش به شعار دانشجویانی که «مرگ بر فتنه‌گر» سر می‌دادند، گفت: من به عنوان یک معلم از شما خواهش می‌کنم در این جلسه از شعار «مرگ» برای کسی یا چیزی استفاده نکنید، چراکه شعار اصلاح‌طلبان «زنده‌ باد» است. این سخنان عارف با تشویق و فریادهای گروهی از دانشجویان همراه شد.
برنامه مدون و راهبردی برای انتخابات مجلس
وی با تاکید بر اینکه برای انتخابات مجلس برنامه مدون و راهبردی داریم، افزود: به دنبال حفظ سرمایه اجتماعی و موفقیت قطعی در انتخابات مجلس هستیم و در این راستا با یک پروژه نیمه‌تمام روبه‌رو هستیم که مرحله نخست آن در انتخابات سال گذشته با موفقیت سپری شد و مرحله دوم آن در انتخابات مجلس در سال آینده رقم می‌خورد.
معاون اول دولت اصلاحات بیان کرد: جریان اصلاحات در انتخابات مجلس جدی است و بر این اساس برنامه‌ها و راهبردها را مطرح می‌کنیم.
عارف عنوان کرد: کشور در 8 سال گذشته ضرر کرد و امروز باید فضای خموده و بی‌روح از دانشگاه‌ها برچیده شود تا در کنار رشد علمی به لحاظ بینش سیاسی نیز شاهد رشد و توسعه باشیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر باید اجازه داد تا تشکل‌های دانشجویی آزادانه فعالیت کنند و شور و نشاط سیاسی را در فضای دانشگاه حاکم سازند.
وظیفه تفکر اصلاحات حفظ سرمایه‌های اجتماعی است
معاون اول دولت اصلاحات یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مردم مشارکت 73 درصدی داشتند و تفکر اصلاح‌طلبی در این موفقیت نقش بسزایی داشت. البته بیش از 20 درصد مردم رأی ندادند و این امر نیز باید بررسی شود تا در انتخابات مجلس شاهد مشارکت بیش از 73 درصد باشیم. عارف تاکید کرد: وظیفه تفکر اصلاحات حفظ سرمایه‌های اجتماعی است، زیرا رویکرد ما ارتقای سرمایه اجتماعی است تا انتخاباتی باشکوه‌تر از سال 92 را در سال 94 به‌وجود آوریم. به گفته وی برای انتخابات مجلس در سال آینده باید برای حضور 80 درصدی مردم برنامه ریزی شود.
ضرورت اجتناب از فرهنگ دولتی
عارف با اشاره به نامگذاری سال جدید اظهار کرد: در نامگذاری امسال مسئله فرهنگ نمود بیشتری دارد و باید این مقوله در دانشگاه و در میان دانشگاهیان مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه فرهنگ باید با محوریت بخش غیردولتی مدیریت شود، تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر روزنامه‌ای خطا کرد نباید در آن را بست و توقیف کرد، چراکه بستن روزنامه همانند تعطیلی یک بیمارستان یا کارخانه است و وجود و حضورشان ضروری است.
معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به لزوم حمایت از دولت و گروه مذاکره‌کننده تصریح کرد: در مسئله استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در کشور، کمترین اختلاف در میان جریان‌های سیاسی وجود دارد و باید باور کنیم که دلگرمی دادن به تیم مذاکره‌کننده یکی از شروط موفقیت ماست.
سخنرانی عارف بارها به علت تشویق یا اعتراض دانشجویان متوقف شد و در پایان نیز دانشجویان با شعار «یاور اصلاحاتی من» عارف را بدرقه کردند.
دیدار با نمایندگان گروه‌های اصلاح طلب خراسان
دکتر محمدرضا عارف در بخش پایانی سفر یک روزه‌اش به مشهد با جمعی از فعالان سیاسی احزاب اصلاح‌طلب خراسان دیدار کرد. در این دیدار که چهارشنبه شب در دفتر مجمع روحانیون مبارز شاخه خراسان برگزار شد، نمایندگانی از احزاب کارگزاران، اعتماد ملی، همبستگی، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، مجمع روحانیون مبارز، مجمع زنان اصلاح‌طلب، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، سازمان دانش آموختگان ادوار تحکیم وحدت، حزب اسلامی کار، بنیاد باران، بنیاد امید ایرانیان و ستاد اصلاح‌طلبان حامی دکتر حسن روحانی در خراسان حضور داشتند و به ابراز نظراتشان در مورد شرایط حال حاضر احزاب اصلاح‌طلب پرداختند. در این جلسه که با عنوان «همدلی گروه‌های اصلاح‌طلب» و با انجام دعوت از همه احزاب اصلاح‌طلب انجام شده بود،پس از صحبت‌های تعدادی از حاضران، محمدرضا عارف در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از فرایند شکلگیری بنیاد امید ایرانیان و اهداف آن، بر لزوم احترام به خرد جمعی در بین گروه‌های اصلاح‌طلب تاکید کرد و اعتقاد به وجود احزاب گوناگون را یکی از دلایل ورود این بنیاد به عرصه سیاسی کشور دانست. وی در ادامه تعدد احزاب را یکی از شاخصه‌های پیشرفت جامعه مدنی دانست و با اشاره به آغاز فعالیت رسمی بنیاد امید ایرانیان، گفت: بنیاد امید ایرانیان رقیب هیچ حزب و گروه سیاسی اصلاح‌طلب نیست.
باران و امید ایرانیان مکمل یکدیگرند
حسین امینی که ریاست بنیاد امید ایرانیان در خراسان را برعهده دارد در گفتگو با خبرنگار ما درباره حضور محمدرضا عارف در مشهد گفت: هدف جناب آقای دکتر عارف، زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع)، افتتاح بنیاد امید خراسان رضوی، شرکت و سخنرانی در جمع دانشگاهیان دانشگاه فردوسی و همچنین شرکت در جمع فعالان اجتماعی و مدنی استان و جلسه با اصلاح‌طلبان بود.
معاون استاندار خراسان در دولت سید محمد خاتمی درباره اهمیت و ضرورت افتتاح اولین شعبه بنیاد امید ایرانیان در مشهد ادامه داد: با توجه به آمادگی استان و اقدامات انجام شده از قبیل مشخص کردن هیئت راه‌اندازی، گرفتن مکان و مشخص شدن شورای بنیاد و پتانسیل بالای خراسان رضوی و همچنین تاکید جناب آقای دکتر عارف که اولین شعبه بنیاد در خراسان رضوی باشد، ایشان در مشهد حضور پیدا کردند و پس از زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع) بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی افتتاح شد.
حسین امینی در ادامه در مورد برنامه‌های این بنیاد در سطح استان گفت: بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی در شهرستان‌های استان هم به تناسب آمادگی و فراهم شدن امکانات شعب خود را در شهرستان‌ها دایر خواهد کرد و جلسات هم‌اندیشی و گردهمایی هایی در این رابطه برگزار خواهد شد.استاندار اسبق سیستان و بلوچستان در ادامه در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد شائبه موازی‌کاری فعالیت این بنیاد با بنیاد باران، گفت: همانطور که جناب آقای دکتر عارف در جمع فعالان اجتماعی و مدنی توضیح دادند، بنیاد باران و بنیاد امید ایرانیان مکمل یکدیگر هستند، به این معنی که بنیاد باران از مجموعه وزرا و استانداران و مدیران اصلاحات تشکیل شده است و بنیاد امید ایرانیان ترکیبی از نیروهای اصلاح‌طلب و نیروهای جوان و فعالان مدنی اجتماعی را شامل می‌شود.