سبک تغذیه غلط یعنی ناکارآمدی اجتماعی

گروه خبر- بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، ۲۰۰ کانون سلامت در ۲۰۰ محله اصفهان تشکیل خواهدشد تا شبکه فعال سلامت در شهر اصفهان ایجادشود. اکنون۱۵ مرکز سلامت را در مناطق مختلف شهرداری اصفهان تشکیل داده ایم تا در کنار دستگاه های متولی بهداشت و محیط زیست، شاخص های سلامت را در میان شهروندان ارتقا دهیم. شعار امسال،" آب و هوا در حال تغییر است، کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند" اعلام شده که شعار ملی ایران نیز بر همین مبنا انتخاب شده و شعار" اصلاح الگوی تغذیه، حفظ و ارتقای سلامت" تعیین گردیده است.همچنین سالانه میلیاردها دلار از درآمد کشور از طریق ضایعات غذایی، هدر می‌رود که این میزان حدود ۶۰ درصد درآمد نفتی کشور است.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع منتخب و برتر غذایی، آشامیدنی و بهداشتی استان در نمایشگاه بین المللی استان اصفهان برپاشد تا مهدی جمالی نژاد به عنوان یکی از سخنرانان این افتتاحیه از سنجش مستمر، آموزش، فرهنگ سازی، متوازن حرف به میان آورد. شهردار اصفهان بهبود دسترسی عادلانه مردم به امکانات بهداشتی، ارایه شیوه و سبک زندگی سالم، ایجاد فضای سالم برای شهروندان، تولید محتواهای فرهنگی و آموزشی سلامت محور و استقرار کارشناسان سلامت در فروشگاه‌های کوثر را از اهداف و فعالیت‌های مهم شهرداری اصفهان خواند. به گفته وی شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان دغدغه ای جدی در زمینه تحقق شهر سالم دارد و معتقد است که شهر سالم بدون داشتن شهروندان سالم، محقق نخواهد شد. زمانی تعداد کارخانه های شهر، میزان توسعه را رقم می زد و مسوولان به تعداد کارخانه ها و واحدهای صنعتی استان اصفهان افتخار می کردند درحالی که امروز کارگاه‌های صنعتی در حال خفه کردن و نابودکردن شهر اصفهان هستند و دیگر تعداد صنعتگران استان، آمار افتخار آمیزی برای اصفهان نیست.

آنجا که جمالی نژاد از دانش و گردشگری به عنوان محورهای توسعه اصفهان تا سال ۱۴۰۰ یاد کرد و یاداورشد که در رویکرد جدید، کارآفرینان، نخبگان و فن آفرینان باید محور توسعه شهر را در دست داشته باشند که مرکز نوآوری و خلاقیت و مرکز فناوری‌های نوین شهری در همین راستا در شهرداری اصفهان تشکیل شده است. رویکرد سلامت باید در همه فعالیت های عمرانی، خدماتی و فرهنگی شهر لحاظ شود و اصفهان الگوی سلامت دیگر شهرها باشد. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ازدیگر سخنرانان این نمایشگاه ازنقش پر رنگ سبک تغذیه در افزایش بیماری های غیرواگیرگفت و اعلام کرد که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، امروزه نقش مستقیم تغذیه در شیوع بیماری های غیر واگیر ۵۰ درصد است که طبق پیش بینی این سازمان، تا سال ۲۰۲۰ به ۵۷ درصد افزایش می یابد.

دکتر عباس جعفریان در جمع تولیدکنندگان محصولات غذایی و مسوولان به معضل اصلی سلامت جهان، امروز بیماری های غیرواگیر اشاره کرد که در اثر سبک و شیوه زندگی غلط مردم جهان افزایش می یابد. جعفریان نقش تغذیه را در کاهش این معضل جهانی مهم خواند. وی نمایشگاه را که در راستای ارتقای فرهنگ سلامت و آگاه سازی مردم و شهروندان برگزار شده است پراهمیت دانست. معرفی استان اصفهان در زمینه تولیدات غذایی، در سخت گیری های نظارتی زیادی که همین امر باعث شده سطح کیفی تولیدات غذایی اصفهان در مقایسه با دیگر استان ها بسیار بالاتر باشد از دیگر صحبت های این مسول دانشگاه علوم پزشکی بود. به گفته جعفریان مردم باید از محصولاتی استفاده کنند که نشانگرهای رنگی آن ها بیشترین علامت سبز و کمترین علامت قرمز را داشته باشد. ضمن اینکه در این نمایشگاه محصولاتی که دارای غنی سازی خاص، استاندارد ویژه، کیفیت عالی و امتیاز ارزیابی بالا هستند، معرفی می‌شوند تا مقایسه و اطلاع رسانی مردمی به خوبی صورت گیرد.

غلامحسین صادقیان در ادامه آیین افتتاحیه نمایشگاه با توجه به محدود بودن منابع آبی، این حجم از ضایعات غذایی و کشاورزی را غیر قابل اغماض و به تأمل و تعمق جدی سیاست گذاران و متولیان اصلی این حوزه نیازمند خواند. وی به نقش تغذیه سالم و فرآورده های این حوزه در کاهش این میزان ضایعات اشاره کرد که بر اساس گزارش سازمان خوار و بار جهانی، شاخص های امنیت غذا، ایمنی غذا و دانش تغذیه در ایران در سطح خوبی قرار دارد اما از نظر بهره وری غذایی مشکل و ضعف وجوددارد. صادقیان از چندگانگی متولیان بخش تغذیه به عنوان یکی از معضلات این حوزه یاد کرد وادامه داد: تعدد متولیان، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و مردم ایجاد کرده و دولت باید با ایجاد یک سازمان واحد نظارت بر ایمنی غذا، این مشکل را حل کند؛ چراکه اکنون هر متولی، سیاست‌های خاص و متناقض با دیگری را اتخاذ می‌کند.

صادقیان معتقد است: رواج سبک غلط تغذیه و فرهنگ آن می تواند ناکارآمدی اجتماعی را درپی داشته باشد چراکه معضلات جسمی و روانی را برای افراد ایجاد می‌کند و این امر، قدرت پویایی و اثربخشی اجتماعی آنان را سلب خواهدکرد. این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درپایان گفت: شورای شهر دغدغه زیادی در موضوع سلامت دارد و برای اولین بار با استقرار مسوولین فنی دامپزشکی و کارشناسان بهداشت محیط در فروشگاه های کوثر و همچنین نمونه برداری از میزان باقی مانده سموم و فلزات سنگین در محصولات ارایه شده در میادین میوه و تره بار شهرداری اصفهان، اقدامات زیادی در این حوزه انجام داده است.