کورس فشرده تراکتور و سپاهان

گروه ورزش: چهاردهمین دوره از لیگ برتر فوتبال ایران رفته‌رفته به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. هفته بیست و ششم این لیگ دیروز انجام شد و تا پایان لیگ فقط ۴ هفته باقی مانده است. لیگ چهاردهم تا به اینجای کار به گونه‌ای پیش رفته است که با توجه به وضعیت تیم‌ها و نزدیکی امتیاز‌ها در صدر جدول ۶ تیم بالای جدول شانس قهرمانی دارند. در این مطلب اما شرایط چهار تیم بالای جدول برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر بررسی خواهد شد. در این بین ذوب‌آهن و استقلال تهران به‌عنوان تیم‌های پنجم و ششم از شانس کمتری نسبت به بقیه تیم‌ها برخوردار هستند.

کار سخت تراکتور صدرنشین

تراکتورسازان که طی چند سال اخیر خود را به‌عنوان یکی از قطب‌های فوتبال ایران معرفی کرده‌اند فصل را با رسول خطیبی آغاز کردند. این مربی نوسانات زیادی داشت تا آنها سرانجام خطیبی را برکنار و مسوولیت کادر فنی را به تونی الیویرا که محبوبیت زیادی بین طرفداران دارد، سپردند. با آمدن پیرمرد پرتغالی به یک باره این تیم متحول شد و نتایج بهتری نسبت به قبل گرفت. تراکتورسازان در هفته بیست و ششم سایپا را در تبریز با نتیجه ۲ بر ۱ شکست دادند تا با باخت عجیب نفت به ذوب‌آهن صدرنشین شوند. آنها که درحال حاضر ۵۰ امتیاز کسب کرده‌اند در چهار بازی پایانی خود دو بازی میهمان و دو بازی میزبان هستند. با توجه به بازی‌های باقی مانده این تیم آنها برای رسیدن به قهرمانی در دو هفته پایانی دو بازی بسیار سخت و مهم با استقلال و نفت تهران خواهند داشت که برای تعیین قهرمانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. کما اینکه دو بازی دیگر این تیم نیز با پیکان و گسترش فولادی است که برای فرار از سقوط تلاش مضاعفی خواهند داشت. از این رو کار تراکتور برای قهرمانی سخت به نظر می‌رسد.

نفت به‌دنبال تکمیل نقشه راه

نفت تهران بی‌گمان یکی از خوب‌های دو سال اخیر فوتبال ما بوده است. آنها با استفاده از بازیکن‌های جوان اما پر انگیزه تا هفته‌های متمادی صدر جدول را در اختیار داشتند که این خود نشان می‌دهد برای توسعه و رسیدن به قهرمانی در فوتبال ایران نقشه و برنامه داشتند. نفتی‌های ۴۸ امتیازی که تا هفته بیست و ششم صدرنشین لیگ بودند با باخت عجیب خود با نتیجه ۵ بر۳ به ذوب‌آهن، جای خود را در صدر جدول به تراکتورسازان دادند. آنها اما در چهارهفته پایانی برای رسیدن به قهرمانی راه نسبتا همواری دارند. آنها باید به ترتیب با ملوان، پدیده، صبا و تراکتور بازی کنند که بازی آخرشان با تراکتورسازی که در تبریز برگزار می‌شود حکم مرگ و زندگی برای هر دو تیم صدرنشین دارد. از این رو می‌توان گفت نیمی از راه قهرمانی نفت در بازی آخر طی می‌شود.

راه هموار سپاهان برای قهرمان شدن

در سیزده دوره گذشته لیگ برتر فوتبال ایران سپاهانی‌ها با کسب چهار عنوان قهرمانی که البته سه عنوان آن به‌صورت متوالی از لیگ نهم تا یازدهم بوده در بین سایر تیم‌ها رکورددار هستند و کسب دوباره این عنوان در لیگ چهاردهم می‌تواند نماینده فوتبال اصفهان را دست‌نیافتنی‌تر از همیشه کند. اما در حال حاضر سپاهان با ۴۷ امتیاز تیم سوم جدول رده‌بندی است و آنها بی‌گمان یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی در لیگ چهاردهم به شمار می‌آیند. آنها که به‌واسطه نتایج نسبتا ضعیف از صدر جدول فاصله گرفته بودند در هفته بیست و ششم با برد ۲بر یک مقابل پرسپولیس خود را به بهترین نحو در کورس قهرمانی قرار دادند. سپاهان در چهار بازی آینده خود در بین چهار تیم بالای جدول بهترین شرایط را برای قهرمانی دارد چرا که به‌ترتیب با تیم‌های راه‌آهن، استقلال خوزستان، نفت مسجد سلیمان و سایپا بازی خواهد داشت که نگاهی به شرایط این تیم‌ها نشان می‌دهد زردپوشان از شانس بیشتری برای دریافت جام قهرمانی برخوردار هستند.

فولاد و سد محکمی به‌نام ذوب‌آهن

فصل گذشته تیم فولاد خوزستان با ۵۷ امتیاز قهرمان لیگ شد. آنها که یکی از تیم‌های با ثبات فوتبال ایران در چند سال اخیر بوده‌اند و به‌دنبال سومین قهرمانی خود در لیگ برتر هستند با شروع بازی‌هایشان در لیگ قهرمانان، امتیازات مهمی را از دست دادند. آنها که با از دست دادن بازیکن‌های سرباز خود ضربه جبران‌ناپذیری دریافت کرده بودند خیلی زود خود را احیا کرده و در قامت یک مدعی نشان دادند. فولاد در این هفته در اهواز موفق شد نفت مسجد سلیمان را با نتیجه ۳بر ۲ شکست دهد تا با۴۷ امتیاز تیم چهارم جدول باشد. آنها در ادامه برای رسیدن به قهرمانی در مهم‌ترین بازی خود باید هفته بعد به مصاف ذوب‌آهن بروند که این بازی با توجه به شانس‌های تیم اصفهانی برای قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی بسیار حساس و تاثیر‌گذار خواهد بود. اما آنها در ادامه با تیم‌های ملوان، پدیده و صبای قم بازی خواهند داشت که این نشان می‌دهد شانس فولاد نیز برای قهرمانی کم نیست.

کورس فشرده تراکتور و سپاهان