اگر قول قهرمانی  عملی نشد چه؟

گروه ورزش: امیرقلعه‌نویی اگرچه پرافتخارترین مربی لیگ برتر و البته استقلال در این لیگ است اما حتی دو فصل دور ماندن از جام می‌تواند تبعات بسیاری برای وی هم داشته باشد. او فصل پیش استقلال را پنجم کرد و در این فصل هم در دو مقطع از فصل چند هفته پیاپی ناکام بوده است. آخرین اتفاق مربوط به همین سه هفته اخیر است که به فولاد و نفت دو حریف مدعی باخته و مقابل ذوب‌آهن مساوی کرده است. همین نتایج منتقدان سرمربی استقلال را که تعدادشان هم کم نیست به این باور رسانده که دوران ژنرال در اردوگاه آبی به پایان رسیده است. درهمین فضا و درحالی که امیر هم با قرار گرفتن مقابل کارلوس کی‌روش که چهره‌ای محبوب نزد افکار عمومی است به پایین‌ترین حد از میزان مقبولیت نزد فوتبال‌دوستان نزول کرده است، یک ملاقات میان افشارزاده مدیرعامل باشگاه و پرویز مظلومی سرمربی سابق سیلی از شایعات را سرازیر می‌کند؛ اینکه قلعه‌نویی فقط تا پایان فصل میهمان نیمکت آبی است و مدیران باشگاه خواب‌های دیگری برای این تیم دیده‌اند که او دیگر جایی در آن ندارد. ترکیب‌های متفاوتی هم دراین خصوص ارائه شده است. سرمربیگری مظلومی درکنار فرزند حجازی. سرمربیگری فرهاد مجیدی محبوب یا انتقال منصوریان از نیمکت نفت به استقلال. در این فضا اتفاقا رسانه‌هایی که با سرمربی استقلال زاویه دارند از چند دستگی به‌وجود آمده میان هواداران استقلال بیشترین استفاده را می‌کنند؛ این‌گونه عادل فردوسی‌پور درنود برشی از مصاحبه چند هوادار استقلال را پخش می‌کند که با صراحت خواستار جدایی قلعه‌نویی از استقلال شده و آمدن منصوریان را طلب می‌کنند. بنرهایی با این مضمون هم در این روزها کم دیده نشده است. بنرهایی از همان جنس که زمانی بازگشت قلعه‌نویی به استقلال را خبر می‌داد و حالا برای رقیبان او علم شده است. اما عبور از امیرقلعه‌نویی به همین راحتی‌ها امکان‌پذیر است؟

جواب قلعه‌نویی

سرمربی استقلال همچنان معتقد است تیمش از بهترین شانس برای رسیدن به قهرمانی لیگ چهاردهم برخوردار است. این امیدواری عجیب در شرایطی است که به نظر می‌رسد با توقف آبی‌ها مقابل ذوب‌آهن، آنها حتی برای کسب سهمیه آسیایی کار سختی در پیش داشته باشند. او البته برای امیدواری‌اش دلایلی دارد که شاید خواندنش برای شما جالب باشد.

سرمربی استقلال در حالی که تیمش در فاصله ۵ بازی مانده به پایان لیگ ۶ امتیاز با صدرنشین اختلاف دارد، معتقد است تیمش هنوز شانس قهرمانی دارد: «این‌طور که می‌گویند هم نیست و استقلال همچنان شانس قهرمانی دارد. اگر بازی با ذوب را می‌بردیم، با توجه به نتایج این هفته حتی شانس اول قهرمانی هم بودیم. ۱۵ امتیاز باقیمانده و معادلات زیادی می‌تواند در این ۵ هفته به وجود بیاید.» او برخلاف رویه دیگر مربیان درمقاطع مختلفی از فصل قول قهرمانی داده است و حالا و درشرایط بحرانی هم حاضر به عقب‌نشینی نیست. امیر به مطرح شدن نام‌های مختلف برای جانشینی‌اش هم درگفت‌وگویی که روی جلد روزنامه ورزشی گل رفت، این‌گونه واکنش نشان می‌دهد: «آنها من را می‌زنند تا گزینه خودشان را بیاورند» و البته با اطمینان خاطر از استحکام جایگاهش از موضوع می‌گذرد.

حمایت افشارزاده از سرمربی

گمانه‌زنی‌های اخیر آنقدر قوت گرفت که سرآخر مدیران باشگاه استقلال را هم به واکنش واداشت. طبیعی هم هست که آنها در این مقطع حساس از لیگ تمام‌قد پشت سرمربی خود باقی بمانند. بهرام افشارزاده در گفت‌وگو با سایت باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که نظرش راجع‌به گزینه‌های متعددی که از سوی رسانه‌ها برای هدایت استقلال مطرح می‌شود چیست، ملاقات با مظلومی را این‌گونه توجیه می‌کند: «‌درِ باشگاه استقلال بر روی همه پیشکسوتان استقلال باز است و یکی از این پیشکسوتان محترم هم برای طلب مالی‌اش به باشگاه آمده بود. از این شایعه‌سازی‌ها تعجب می‌کنم. من بارها گفته‌ام که اسامی مطرح شده برای سرمربیگری استقلال در رسانه‌ها، تنها در محیط‌‌های خارج باشگاه مطرح می‌شود چون در باشگاه استقلال خبری نیست.»

وی در پاسخ به این پرسش که شاید نتایج نه‌چندان خوب استقلال در هفته‌های گذشته باعث شده تا این شایعات پررنگ‌تر شود، بیان کرد: «درست است که استقلال جام حذفی را از دست داده اما ما در نتیجه‌گیری در لیگ برتر ضعیف نیستیم و در جمع مدعیان قهرمانی هستیم. تیمی که مدعی قهرمانی است، نیازی به تغییر مربی‌اش ندارد و من مطمئنم قلعه‌نویی تیم را جمع می‌کند و او به قولش عمل می‌کند و ما در پایان فصل در رتبه خوبی قرار می‌گیریم. در حال حاضر همه از استقلال و قلعه‌نویی توقع قهرمانی دارند که دلیل آن کارنامه او و استقلال است. این توقع وجود دارد و ما برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم اما درمورد فصل بعد باید بگویم که برنامه‌ای برای تغییر در فصل آینده نداریم. در ابتدای فصل قراردادی باز با قلعه‌نویی امضا کردیم و ایشان در فصل بعد هم هدایت استقلال را برعهده دارد.» نظری‌جویباری، معاون ورزشی باشگاه استقلال اما درباره اینکه آیا هیات‌مدیره مخالف ادامه حضور امیر قلعه‌نویی در جمع آبی‌پوشان است از قید زمان استفاده کرد: «هیات‌مدیره تا پایان فصل از قلعه‌نویی حمایت می‌کند. اگر قرار باشد سال بعد هم از ایشان حمایت شود، در صورتی است که اعضای هیات‌مدیره همگی موافق حضورش باشند و نظراتشان مثبت باشد. البته در جلساتی که ما با اعضای هیات‌مدیره داشتیم، تمامی اعضا متفق‌القول بودند که قلعه‌نویی فصل آینده نیز در استقلال حضور داشته باشد و تیمی با قدرت را راهی مسابقات کند.» وی درباره شایعه حضور علیرضا منصوریان در استقلال برای فصل آینده گفت: «هیات‌مدیره در این‌باره هیچ تصمیمی نگرفته است.»