یوزپلنگ وارد می‌شود

گروه ورزش- سرانجام انتظارها پایان یافت و زمان برگزاری نخستین مسابقه تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیا فرا رسید. امروز و از ساعت دوازده‌ونیم ظهر، در ورزشگاه رکتانگلار ملبورن، ایران و بحرین به مصاف هم خواهند رفت تا تب فوتبال یک بار دیگر در کشورمان به بالاترین نقطه ممکن برسد، گرچه تیم ملی کشورمان در مسیر حضور در جام ملت‌های آسیا با مشکلات فراوانی دست به گریبان بود، اما حالا وقت فکر کردن به مسابقات تدارکاتی برگزار نشده و اردوی خارجی لغو شده نیست. از امروز میلیون‌ها ایرانی چشم به تلویزیون خواهند دوخت تا دورخیز یوزپلنگ برای فتح آسیا را تماشا کنند.

ملبورن؛ شهر خاطره و خطر!

محل برگزاری نخستین مسابقه تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیا، شهر ملبورن است؛ شاید یکی از خاطره‌انگیزترین نقاط دنیا برای هواداران فوتبال در ایران! درست ۱۷ سال و یک ماه و ۱۳ روز پیش شاگردان والدیر ویرا برزیلی در همین شهر در مسابقه برگشت از مرحله پلی‌آف راهیابی به جام‌جهانی ۹۸ فرانسه بازگشتی تاریخی را رقم زدند و توانستند بازی دو بر صفر باخته را با تساوی دو بر دو عوض کنند.

این دو گل کافی بود تا در اولین دوره‌ای که مسابقات جام جهانی با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شد، ایران به عنوان تیم سی‌ودوم مسافر فرانسه شود. حالا سال‌های زیادی از آن روز گذشته، اما نه ما آن خاطره شیرین را از یاد برده‌ایم و نه استرالیایی‌ها آن کابوس لعنتی را فراموش کرده‌اند! با همه انرژی مثبتی که شهر ملبورن برای ما دارد، اما دست‌کم از همین حالا باید از یک چیز مطمئن بود؛ اینکه احتمالا استرالیایی‌ها در هر مسابقه ایران ترجیح خواهند داد از تیم حریف حمایت کنند. این فشار دو دلیل منطقی دارد؛ یکی آنکه آنها ترجیح می‌دهند ایران به عنوان یکی از مدعیان سنتی در همان مراحل نخست از جام کنار برود و دیگر اینکه هر ناکامی تیم کشورمان برای روح خشمگین کانگوروها مایه آرامش خواهد بود! در حقیقت پیش رفتن به سمت موفقیت در چنین اتمسفری سخت است، اما امیدواریم بچه‌های ایران از پس این دشواری بربیایند.

بیشتر برده‌ایم، دردناک باخته‌ایم

تیم‌های ملی ایران و بحرین تاکنون ۱۵ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که در این میان تیم کشورمان هفت مرتبه به پیروزی رسیده، چهار بار با حریف مساوی کرده و چهار بار هم بازی را باخته است.

در این میان اگرچه تعداد پیروزی‌های تیم کشورمان بیشتر از حریف بوده، اما همچنان خاطره یک باخت تلخ مقابل این تیم، روح هواداران ایرانی را می‌خراشد. موضوع به ۲۹ مهر ۱۳۸۰ برمی‌گردد؛ جایی که تیم ملی کشورمان در آستانه راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن با شکست سه بر یک مقابل این تیم راهی پلی‌آف شد.

آنچه کابوس آن یکشنبه سیاه را برای فوتبال ایران تلخ‌تر کرد، شادی بحرینی‌ها با پرچم عربستان بود؛ رقیبی که در اثر این شکست جای ایران را گرفت، مستقیما به جام جهانی صعود کرد و البته با باخت هشت بر صفر برابر آلمان، آبروی تمام قاره را برد! با این وجود ما برابر بحرین خاطرات شیرینی هم داشته‌ایم. روز ۱۸ خرداد ۸۴ پیروزی برابر این تیم با تک‌گل محمد نصرتی باعث شد تا تیم ملی کشورمان مقابل دیدگان یکصد هزار هوادار و البته سیدمحمد خاتمی به جام جهانی ۲۰۰۶ راه پیدا کند. همچنین ۱۹ مهر ۹۰ نیز تیم ملی کشورمان توانست با ۶ گل بحرین را در هم بکوبد و مقتدرانه به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی صعود کند. کاش بازی امروز هم از آن دست مسابقاتی باشد که بعدها به شیرینی از آن یاد می‌کنیم.

معمای کارلوس

در شرایط فعلی حدس زدن یک ترکیب احتمالی برای ایران در مسابقه با بحرین، کار بسیار دشواری خواهد بود. از یک طرف مصدومیت پژمان منتظری و هاشم بیک‌زاده باعث شده آرایش خط دفاعی ایران به هم بریزد و از طرف دیگر به درستی روشن نیست که کارلوس کی‌روش با کدام استراتژی وارد جام ملت‌ها خواهد شد؛ همانقدر تدافعی که در برزیل دیدیم یا کمی تهاجمی‌تر؟ با این وجود به نظر می‌رسد حداقل یکی از جوانان خط حمله شانس حضور ثابت در ترکیب تیم ملی را خواهد داشت که در این میان ممکن است بخت علیرضا جهانبخش بیشتر از سردار آزمون باشد. مهاجم ایرانی روبین‌کازان اگر در ترکیب اصلی قرار نداشته باشد، به احتمال فراوان به عنوان یک بازیکن ذخیره فرصت قابل توجهی برای حضور در میدان پیدا خواهد کرد، چرا که در دو بازی ملی قبلی‌اش دو گل برای تیم ملی به ثمر رسانده است.