قهرمانی که در حد قهرمان نیست

گروه ورزش- تیم ملی امید دومین بازی‌اش را هم برد.

ملی پوشان ایران یکشنبه شب با بازی ضعیفی که انجام دادند توانستند هنگ‌کنگ را هم از سر راه بردارند. اما پیروزی‌های تیم ملی امید در بازی‌های آسیایی چنگی به دل نمی‌زند. آنها با بازی‌های ضعیف مقابل دو حریف بی‌نام ۶ امتیاز گرفتند تا در حال حاضر در جدول گروه D صدرنشین باشند. اما این صدرنشینی به چشم نمی‌آید. ایرانی‌ها از نماینده فوتبال خود در دوحه انتظارات بیشتری داشتند، چون ایران مدعی قهرمانی این مسابقات است و تاکنون در سه دوره این مسابقات توانسته قهرمان شود. همین مساله توقع مردم را بالا برده. حالا‌ آنها یک تیم منسجم می‌خواهند. به گفته برخی از کارشناسان سیموئز، مربی برزیلی تیم امید باید تیمش را هجومی‌تر کند. چون معمولا مربیان برزیلی تیم‌های هجومی دارند. محصصی یکی از کارشناسان فوتبال در این باره می‌گوید: «ایران تیمی شناخته شده در آسیا است. تیم‌هایی مثل مالدیو و هنگ‌کنگ نباید مقابل ایران فقط دو گل بخورند. به نظر من ایران پتانسیل بیشتری دارد و می‌تواند در آسیا حرف اول را بزند».

شاید سیموئز فکرش را هم نمی‌کرد که بعد از دو بازی از تیمش انتقاد شود.

اما حالا این اتفاق افتاده و او باید از دوحه جواب عملکرد ضعیف تیمش را بدهد. البته سیموئز معتقد است که تیمش مثل برزیل هجومی بازی می‌کند و رفته‌رفته تیمش برای قهرمانی آماده می‌شود. او می‌گوید: «تیم من مشکلی برای قهرمانی در این بازی‌ها ندارد. ما رفته‌رفته به روزهای اوج می‌رسیم. مطمئن باشید ایران چیزی برای قهرمانی کم ندارد. البته ما در شرایط بدی هستیم و تیم من چندبار بازیکن عوض کرده است و اطلاعات نادرستی که در دست داشتم، باعث شد تا بدون اطلاعات کافی تیمم را ببندم».

با تمام این حرف‌ها تیم امید ایران در دوبازی گذشته خود خوب بازی نکرد و در شرایط بدتری توانسته حریفانش را شکست دهد. اما بعضی از کارشناسان با دیدن بازی‌های امید به آینده فوتبال ایران امیدوار شده‌اند. حشمت مهاجرانی یکی از مربیان سابق تیم ملی می‌گوید: «با دیدن بازی تیم ملی امید به چند سال آینده فوتبال ایران امیدوار شدم. اما متاسفانه در این دو بازی بازیکنان ناهماهنگ نشان دادند. در حال حاضر ایران در چند نقطه زمین مشکل دارد. فکر می‌کنم انجام ندادن بازی‌های تدارکاتی خوب دلیل اصلی این ضعف‌ها است و امیدوارم سرمربی برزیلی تیم ملی امید هرچه زودتر تیمش را هماهنگ کند».

عملکرد خط دفاع ایران در این بازی‌ها خیلی ضعیف بود. ناهماهنگی بین بازیکنان در این خطر به وضوح دیده می‌شود. بازیکنانی مثل شیث رضایی و جلال اکبری هنوز نتوانسته اند

هماهنگ شوند، اشتباهات فردی آنها باعث شده تا در دو بازی گذشته ایران از حریفانی چون هنگ‌کنگ و مالدیو گل بخورد. پنجعلی مربی تیم ملی معتقد است که تیم ایران هنوز کامل نشده و این موضوع باعث شده تا سه بازی مرحله مقدماتی به چشم بازی تدارکاتی دیده شود. پنجعلی می‌گوید: «فوتبال ایران ظرفیت بیشتری دارد، اما این دلیل نمی‌شود که به همین زودی ناامید شویم. مطمئن باشید ایران در بازی‌های بعدی عملکرد بهتری دارد.»

البته مشکل ایران در این بازی‌ها به خط دفاع ختم نمی‌شود که خط حمله ایران نیز نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. بازیکنانی مثل اولادی و آرش برهانی هنوز هماهنگ نشده اند، این موضوع در بازی مقابل هنگ‌کنگ به وضوح دیده می‌شد.

برهانی چندین موقعیت صد درصد گل را پاس نداد و خودش توپ را به بیرون زد. حتی روی اولادی در دقیقه ۹۰ بازی پنالتی شد و برهانی گل خالی را بیرون زد تا بازی با همان نتیجه ۲ بر ۱ تمام شود. برهانی هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «قبول دارم در بازی یکشنبه چند موقعیت گلزنی خوب را از دست دادم. اگر نصف آن موقعیت‌ها گل می‌شد مطمئنا هنگ‌کنگ دو رقمی می‌شد. در حال حاضر هنوز با اولادی هماهنگ نشده ام و امیدوارم در مرحله بعدی با هم گلزنی کنیم و ایران را به مقام قهرمانی برسانیم.»