قطر میزبان اولین جام جهانی در خاورمیانه شد

گروه ورزش- مراسم قرعه‌کشی میزبانان جام جهانی فوتبال در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، روزپنج‌شنبه در شهر زوریخ کشور سوئیس برگزار شد و کشور روسیه به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ و قطر به عنوان میزبان ۲۰۲۲ انتخاب شدند، به این ترتیب با انتخاب قطر، برای اولین‌بار جام جهانی به خاورمیانه می‌آید. روسیه بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن هم حدود ۱۴۲ میلیون نفر است. دیگر نامزدهای میزبانی این رقابت‌ها، انگلیس، اسپانیا/ پرتغال، و هلند/ بلژیک بودند. با وجود تبلیغات گسترده انگلیسی‌ها، رای نهایی به روسیه داده شد.

به خاطر افشاگری‌های رسانه‌های انگلیس مبنی بر رشوه خواری مقامات فیفا، این احتمال داده می‌شد که انگلیس، رقیب جدی روسیه، در انتخاب شدن به عنوان میزبان ناکام بماند و به نظر می‌رسد که تصمیم فیفا، تحت‌الشعاع این افشاگری‌ها قرار گرفت. روسیه در حالی به میزبانی این مسابقات رسید که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، شاهزاده ویلیام و دیوید بکام برای رایزنی در مورد میزبانی انگلیس به زوریخ سفر کرده بودند.

اما درمیان بهت همگان قطر نیز میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ شد. کشور قطر ۱۱۴۳۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.قطر هم مانند برخی شهرهای روسیه، میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ تنها نیم ساعت با ایران اختلاف ساعت دارد.دیگر نامزدهای میزبانی این رقابت‌ها، کره جنوبی، استرالیا، آمریکا و ژاپن بودند. البته کمپین گسترده قطری‌ها جواب داد و آنها حالا برای اولین بار در تاریخ خود میزبان جام جهانی می‌شوند. این کشور مبلغ نجومی‌‌۶۴۵ میلیون دلار را برای سازمان‌دهی این مسابقات درنظرگرفته است.

ولادیمیر پوتین: جام‌جهانی را در بالاترین سطح برگزار می‌کنیم

در حالی که سران اکثر کشورهای خواستار میزبانی جام جهانی به زوریخ رفته بودند، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در این مراسم حضور پیدا نکرد تا بسیاری شانس روسیه برای رسیدن به میزبانی را از دست رفته بدانند؛ اما پوتین گفت مطمئن بوده که میزبانی به کشورش خواهد رسید.

او در گفت‌وگو با ریا نووستی گفت: «ما شایسته رسیدن به میزبانی بودیم و این رقابت‌ها را در بالاترین سطح برگزار خواهیم کرد.»

دیوید کامرون: چه کار دیگری باید انجام می‌دادیم؟

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، پس از اینکه میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ به تیم روسیه رسید، معتقد است که هر کاری لازم بود، انجام دادند و نمی‌توانستند پیشنهادی بهتر از این ارائه دهند.

کامرون که برای مراسم معرفی میزبانان جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به همراه هیات انگلیسی به زوریخ رفته بود، از اینکه کشورش نتوانست میزبانی این رقابت‌ها را به دست بیاورد، اظهار تاسف کرد.او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: همه اعضای تیم تا آخرین لحظات تلاش‌شان را کردند و اگر دقت کنید، می‌بینید که آنها بهترین پیشنهاد را ارائه کردند. پیشنهاد آنها از لحاظ تجاری فوق‌العاده بود و موجب اتحاد کشور می‌شد. سخت است که فکر کنیم که می‌توانستیم کار بیشتری انجام دهیم. واقعا ناراحت‌کننده است.انگلیس تنها یک بار در سال ۱۹۶۶ میزبان جام‌جهانی بود و کامرون از اینکه نتوانستند به این انتظار پایان دهند، ناراحت است.

اوباما: فیفا تصمیم اشتباهی گرفت

«باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا نیز بعد از ناکامی‌این کشور در کسب امتیاز میزبانی رقابت‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) اشتباه کرد که قطر را به آمریکا ترجیح داد. به‌نظرم تصمیم اشتباهی است؛ اما مطمئنم که آمریکا بدون توجه به اینکه جام‌جهانی در کجا برگزار می‌شود، به این مسابقات صعود خواهد کرد.

آمریکا در تلاش برای برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ نیز با وجود لابی‌های شخصی اوباما نتوانست پیروز شود و میزبانی این بازی‌ها را به برزیل واگذار کرد.

اما آنها این بار میلیون‌ها دلار روی پیشنهاد خود سرمایه‌گذاری کرده بودند و «بیل کلینتون» رییس جمهوری سابق ایالات متحده تلاش زیادی را در حمایت از نامزدی این کشور انجام داد؛ به طوری که بسیاری آمریکا را شانس اول میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌دانستند.