جمع بزرگان در جام ملت‌های آسیا

در مسابقات فوتبال انتخابی جام ملت‌های آسیا در روز چهارشنبه علاوه بر ایران، تیم‌های چین، ژاپن، بحرین و امارات نیز به دور نهایی صعود کردند. ازبکستان و سوریه هم از قبل جای خود را در مسابقات قطر رزرو کرده‌اند. تیم کشور میزبان نیز به همراه تیم‌های اول تا سوم بازی‌های ۲۰۰۷ یعنی عراق، عربستان سعودی و کره جنوبی نیز بدون مسابقه در قطر شرکت می‌کنند. هند نیز به عنوان قهرمان سال ۲۰۰۸ جام چلنج کنفدراسیون فوتبال آسیا در قطر حضور خواهد داشت.

ژاپن در صنعا در حالی که تا ۱۱ دقیقه به پایان نیمه اول دو گل از تیم یمن عقب بود، با سه گلی که هیرایاما به ثمر رساند، صعود خود را از گروه یک به همراه بحرین، که ۴ - ۰ هنگ کنگ را در منامه شکست داد، حتمی کرد. اما تیم استرالیا با وجود آنکه ۲ - ۰ از میزبان کویتی پیش افتاده بود در خاتمه با نتیجه ۲ - ۲ به تساوی رسید تا همچون کویت ۸ امتیاز در گروه ۲ داشته باشد؛ اما به دلیل اختلاف گل در جای دوم این گروه قرار گرفت. پیروزی ۲ - ۱ عمان بر اندونزی در جاکارتا به معنای آن است که عمان با هفت امتیاز هنوز شانس صعود دارد؛ اما اندونزی حدف شد. در این گروه، استرالیا باید میزیان اندونزیایی‌ها باشد و تیم کویت باید به عمان سفر کند.

در گروه ۴، چین با رسیدن به یک تساوی سخت بدون گل در زمین خود مقابل سوریه که از قبل صعود کرده، به دور نهایی راه یافت؛ چون لبنانی‌ها توانستند تیم ویتنام را در بیروت با نتیجه ۱-۱ متوقف کنند که برای صعود چین کافی بود؛ اما ایران که همواره قطب قدرت فوتبال آسیا بوده و در حال بهبودی از ناکامی از رسیدن به جام جهانی سال آینده در آفریقای جنوبی است، با پیروزی قاطع ۳-۱ در سنگاپور صعود خود را به بازی‌های نهایی ملت‌های آسیا که ژانویه ۲۰۱۱ در قطر شروع می‌شود، قطعی کرد. سنگاپور با وجود این شکست هنوز می‌تواند امیدوار باشد؛ چرا که با تساوی صفر - صفر تایلند برابر اردن در بانکوک، تیم‌های سنگاپور و تایلند هر دو با ۶ امتیاز پس از ایران قرار گرفتند؛ در حالی که اردن ۵ امتیاز و یک بازی دیگر در پیش دارد. ظاهرا اردن شانس بیشتری دارد و یک تساوی در خانه برابر سنگاپور در سوم مارس می‌تواند کارساز باشد؛ چون تایلند باید به ایران سفر کند.