معاون سازمان تربیت بدنی: چیزی نشنیده‌ام!

کمیته عربستانی سرپرستی، نظارتی و هماهنگی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی (ISSF)، در شرایطی روز یکشنبه با مسوولان دستگاه ورزش ایران و ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی‌دیدار کرد که حاوی پیغامی‌محرمانه برای مسوولان ورزش ایران بود که با لحنی کاملا تهدیدآمیز همراه بود؛ پیغامی‌ که فضای ساختمان سئول سازمان تربیت بدنی را عصر دوشنبه ملتهب‏تر از هر زمان ساخت.

به گزارش سایت تابناک بشیر طرابلسی، رییس فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی‌به همراه محمد صالح قذدر (دبیرکل ISSF)و یازده نفر از اعضای کمیته‌های هماهنگی، نظارتی، سرپرستی و پزشکی و دوپینگ پس از بازدید و دیدار با معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی، با حضور در ستاد اجرایی بازی‌ها، از کلیه‌ طبقات بازدید به عمل آورد، این گروه اولین جلسه کاری خود را با حسن میرزا آقابیگ، دبیر اجرایی ستاد برگزار کردند و طی آن به بررسی موشکافانه شرایط میزبانی کشورمان، کارهای انجام شده و کاستی‌های موجود پرداختند.

در این نشست که با حضور نمایندگان کمیته‌های اسپانسرینگ، تشریفات، داوطلبین، پزشکی و دوپینگ، ترانسپورت و بانوان ستاد اجرایی باز‌ی‌ها برگزار شد، درباره نحوه ارسال فرم‌های دعوت نامه به کشورها، محل اقامت ورزشکاران و روسا، کیفیت‌ هتل‌ها و چگونگی انتخاب آنها، نقل و انتقال تیم‌ها و همراهان، اسپانسرینگ و... بحث و تبادل نظر شد.

اما این مسائل تنها موضوعات معمول بود که باید مورد بررسی قرار می‌گرفت و پیغام اصلی مسوولان فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی ‌برای سازمان تربیت‏بدنی که پس از جلسه، هیچ یک از حاضرین در این نشست‏ها به آن اشاره نکردند، خواست همراه با تهدید کشورهای عربی از ایران بود که نشست‏های روز دوشنبه را به التهاب کشاند و باعث شد طرفین با تندی به موضع‏گیری بپردازند.

بشیر طرابلسی، رییس فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی ‌که به نظر می‏رسید برای بررسی آخرین وضعیت میزبان دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی‌به تهران سفر کرده است، حامل پیغامی ‌تهدیدآمیز از کشورهای عربی بود.

وی ضمن اشاره به خواست کشورهای عربی مبنی بر حذف عنوان فارس از نام خلیج فارس در تمام بروشورها، تصاویر، نقشه‏ها، پوسترها و همچنین مدال‏های بازی‌های کشورهای اسلامی، تاکید کرد این خواست مشترک کشورهای عربی است که به این فدراسیون اعلام شده تا به ستاد برگزاری این بازی‌ها در تهران ابلاغ شود.

با ابلاغ این خواست کشورهای عربی به مسوولان دستگاه ورزش کشورمان، طرف ایرانی به شدت به موضع‏گیری و مخالفت با این خواست پرداخت که باعث شد، طرابلسی بخش دوم پیغام عرب‏ها را مبنی بر اینکه در صورت به کارگیری نام خلیج‏فارس، کشورهای عربی در بازی‌های تهران شرکت نخواهند کرد، ذکر نماید که بیان این موضوع باعث وارد آمدن شوک به مسوولان حاضر از کشورمان در این نشست شد.

در پی گروکشی غیراخلاقی عرب‏ها بر سر خلیج فارس که اوج رفتار غیراخلاقی کشورهای عربی برای وادار کردن ایران برای به رسمیت شناختن عنوان مجعول برای خلیج فارس است و با توجه به آنکه انصراف کشورهای عربی به منزله، انصراف قریب به اتفاق کشورهای اسلامی ‌از حضور در این دوره از مسابقات است، عملا برگزاری این بازی‌ها در ایران با این شرایط منتفی شد و تنها در صورت عقب‏نشینی کشورهای عربی، امکان میزبانی کشورمان همچنان پابرجا می‏ماند که وقوع این امر بعید به نظر می‌رسد.

مطمئنا عکس‏العمل قاطع ایران با مساله ملی خلیج فارس و انصراف از میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی‌به واسطه این طرز برخورد توهین‏آمیز کشورهای عربی با میزبان که به تحریک برخی کشورهای حاشیه خلیج‏فارس صورت پذیرفته، می‏تواند جدیت کشورمان را در حفظ نام خلیج‏فارس برای تمامی‌اعراب مدعی مشخص سازد.

بدین جهت قطعا رییس‏جمهور نیز در پاسخ به نامه‏ای که سازمان تربیت بدنی برای کسب تکلیف به وی ارسال کرده، حتی با درج عنوان خلیج (بدون پسوندفارس) در سطح مسابقات که به منزله عقب نشینی ایران از موضوع گذشته‏اش در خصوص این نام تاریخی است، مخالفت خواهد کرد و ایران با تایید محمود احمدی‌نژاد، در اقدامی‌ انقلابی، برای حفظ عزت و اقتدار ملی، از میزبانی این رویداد در این شرایط غیراخلاقی انصراف خواهد داد که این عکس‏العمل سنجیده به طور حتم با حمایت تمامی‌ ایرانیان جهان همراه خواهد شد.

ساور: ما تابع سیاست‌های کشور هستیم

معاون فرهنگی، حقوقی و امور مجلس سازمان تربیت بدنی درخصوص درخواست کشورهای عرب برای ثبت‌نام معجول «خلیج ع رب» به جای «خلیج‌فارس» بر روی مدال‌ها و لوگوی مسابقات اظهار کرد: قطعا ما تابع سیاست‌های کشور هستیم.

عبدالرضا ساور در گفت‌وگو با ایسنا درباره موضع سازمان تربیت بدنی و ستاد اجرایی بازی‌ها در پذیرفتن درخواست کشورهای عرب و احتمال تحریم و لغو این بازی‌ها گفت: مساله تحریم شدن بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی توسط کشورهای عربی را از شما می‌شنوم! وقتی چنین مساله‌ای مطرح شود، قطعا ما تابع سیاست‌های کشور هستیم. سیاست خارجی را ما تعریف نمی‌کنیم. وزارت خارجه سیاست‌ها را تصویب و ما آنها را اعمال می‌کنیم. وی ادامه داد: اگر هم چنین مساله‌ای وجود داشته باشد، در جایی که من حضور داشتم نبوده و کسی درخصوص این موضوع با من صحبت نکرده است، من بی‌خبرم.

ساور در ادامه درباره اینکه آیا ایران قادر است این بازی‌ها را به نحو مطلوب میزبانی کند؟ تاکید کرد: قطعا ان‌شاءالله در بحث برگزاری این بازی‌ها آنچه نیاز است از قبیل مکان ورزشکاران، حمل و نقل، محل بازی‌ها، افتتاحیه و اختتامیه تامین شده است. بنابراین ما به برگزاری بدون اشکال آن امیدوار هستیم. خوشبختانه چیزی کم نداریم و تا امروز از برنامه‌ها عقب نیستیم.