ایران از تجارت با انگلیس چقدر پوند به جیب زد؟

 بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس، کل تجارت این کشور با ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۸۹ میلیون پوند بوده که این رقم با افزایش ۳۴ میلیون پوندی معادل ۸.۷ درصد به ۴۲۳ میلیون پوند در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

خبر مرتبط
قیمت دلار، یورو و پوند امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳| قیمت لیر ترکیه پایین آمد

امروز قیمت دلار مبادله ای در بازار داخلی ثبات را تجربه کرده است و ارزش آن به ۴۴,۷۸۳ (چهل و چهار هزار و هفتصد و هشتاد و سه ) تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت.

صادرات انگلیس به ایران در سال میلادی گذشته ۲۲۲ میلیون پوند و واردات این کشور از ایران ۲۰۱ میلیون پوند بوده که حاکی از تعادل نسبی در تراز تجاری دو کشور است.

رشد واردات انگلیس از ایران ۳ برابر رشد صادرات

صادرات انگلیس به ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۳.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده اما واردات این کشور از ایران ۱۵.۵ درصد رشد کرده است.

ایران در میان شرکای تجاری انگلیس در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۱۳ را داشته و تنها ۰.۱ درصد از کل تجارت این کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش از کل صادرات ۲۲۲ میلیون پوندی انگلیس به ایران در سال میلادی گذشته ۶۸ میلیون پوند مربوط به صادرات کالا بوده و ۱۵۴ میلیون پوند نیز شامل صادرات خدمات به ایران بوده است. صادرات کالاهای انگلیسی به ایران در این سال رشد ۷.۹ درصدی داشته و صادرات خدمات به ایران افزایش ۱.۳ درصدی داشته است.

انگلیس در این سال همچنین ۱۶ میلیون پوند کالا و ۱۸۵ میلیون پوند خدمات از ایران وارد کرده است. واردات کالای انگلیس از ایران رشد ۵.۹ درصدی و واردات خدمات از ایران افزایش ۱۷.۸ درصدی داشته است.

محصولات پزشکی و دارویی مهم‌ترین کالای صادراتی انگلیس به ایران

محصولات پزشکی و دارویی مهم‌ترین کالای صادراتی انگلیس به ایران در سال ۲۰۲۳ بوده و ۱۲.۵ میلیون پوند از این گروه کالایی به ایران صادر شده است. میوه و سبزیجات نیز با رقم ۴.۲ میلیون پوند مهم‌ترین گروه کالایی وارداتی انگلیس از ایران در این سال بوده است.

در موضوع خدمات، مسافرت و گردشگری بخش عمده‌ای از تجارت دو کشور را به خود اختصاص داده است به طوری که ۱۳۰ میلیون پوند از صادرات خدمات انگلیس به ایران در سال ۲۰۲۳ مربوط به مسافرت و گردشگری و ۱۶۸ میلیون پوند از واردات خدمات این کشور از ایران مربوط به همین مقوله بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.