پشت پرده فوتبال ایران !

نیمه دوم برنامه جنجالی درباره دلال‌بازی فوتبال هفته آینده روی آنتن می رود

از اولین برنامه ۹۰ درباره پشت پرده کثیف فوتبال ایران تا دوشنبه شب که دومین برنامه روی آنتن رفت، نزدیک به ۳ ماه گذشت، بی‌آنکه عملا هیچ اتفاقی بیفتد. به گزارش سایت جهان همه آن تصاویر تکان دهنده که ۳ ماه پیش روی آنتن رفت و گمان می‌شد موجی از واکنش به دنبال داشته باشد، آرام آرام فراموش شد. هیچ اتفاقی نیفتاده بود تا دیشب که دوباره فردوسی‌پور، گوشه‌ای دیگر از فوتبال پر از دلالی و زد بند ایران را روی آنتن برد. داستان ادامه همان داستان ۳ ماه پیش بود. دلالانی که با وعده بازی در تیم‌های بزرگ مبالغ میلیونی از بچه‌های مردم می‌گیرند. آشکارا با آنها تماس می‌گیرند. شماره تلفن و آدرسشان را بدون نگرانی از عواقب قضایی‌اش در اختیارشان قرار می‌دهند و بی‌هیچ دغدغه‌ای ده‌ها و چه بسا صدها میلیون تومان اخاذی می‌کنند.

افشاگری دیشب حتی تکان‌دهنده‌تر بود. عزیز محمدی، رییس سازمان لیگ اعتراف کرد که به مدیرعامل استیل آذین توصیه کرده که فلانی را مربی تیمش نکند و به جای او محمود یاوری را بردارد. این جملات را او در حالی که از افشاگری هدایتی عصبانی بود و رنگ به رخساره نداشت، روی آنتن زنده برنامه ۹۰ گفت.

ماجرا همین نبود. یکی از بازیکنان فولاد افشا کرد که در آستانه بستن قرارداد با شاهین بوشهر بود که کارش گره خورد. از اتاق که بیرون می‌آید، یکی از بازیکنان تیم که به قول او در بستن تیم نقش داشته صدایش می‌کند و می‌گوید: «اگر می‌خواستی به تیم بیایی باید با من هماهنگ می‌کردی» و فرداشبش زنگ می‌زنند که می‌توانی قرارداد ببندی به شرطی که بخشی از قراردادت را به ما بدهی. تقریبا همه می‌دانستند که او از کدام بازیکن حرف می‌زند. آن قدر واضح بود که عادل فردوسی‌پور اسمش را هم گفت: ... بازیکن سابق استقلال که به دلیل نسبت فامیلی‌اش با یکی از مدیران تیم، همه کاره شاهین بوشهر شده بود. او تلفن زد و آمد روی آنتن تا از خودش دفاع کند. داستان‌هایی سر هم کرد و در نهایت خواست عادل فردوسی‌پور را هم بترساند: «من ابتدای فصل که قرار شد به دوستانم در شاهین مشورت بدهم حتی زنگ زدم از خود شما هم مشورت گرفتم» و البته طبیعی بود که فردوسی‌پور جوابی داشته باشد: «بله یک بار زنگ زدید، ولی من مشورتی ندادم از فردای آن روز هم هر چقدر زنگ زدی من تلفن‌تان را جواب ندادم».

ماجرا همین‌ها نبود. سرمربی سابق نیروی زمینی از پیشنهاد رشوه ۲۵۰ میلیون تومانی باشگاه استیل آذین خبر داد. زمانی که این تیم در لیگ یک بود و قرار بود لیگ برتری شود و جالب‌تر آنکه به اعتراف خود همین مربی و مدیر وقت باشگاه نیروی زمینی، در بازی برگشت این تیم با استیل‌آذین، در حالی که باید نیروی زمینی میزبان می‌شد، استیل‌آذین ۱۵ میلیون تومان به حریف داد تا مثل بازی رفت بازی در خانه تیم فرهاد کاظمی ‌و علی پروین برگزار شود. فدراسیون هم نه تنها مخالفتی نکرده که از باشگاه نیروی زمینی خواسته به دلایلی عجیب و غریب از جمله پخش تلویزیونی، از حق میزبانی‌اش بگذرد.

کار به جایی رسید که علیپور، دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات اخلاقی فوتبال، اعتراف کرد بر اساس شواهدی که آنها دارند، نزدیک به ۷ میلیارد تومان از بازیکنان فوتبال و کسانی که آرزو دارند وارد تیم‌های حرفه‌ای شوند، اخاذی شده است. دوشنبه شب عادل‌ فردوسی‌پور در برنامه‌اش کاری را انجام داد که باید دستگاه قضایی کشور انجام می‌داد. او با وسواس تمام تلاش کرده بود هر جای فوتبال این مملکت فسادی شده، برملا شود. تلاش کرده بود هر جا حقی ضایع شده، عیان شود. ساعت‌ها وقت گذاشته بود و از مردم هم خواسته بود تا هر ادعا و مدرکی دارند، با او در میان بگذارند.

عادل فردوسی‌پور مسوولیتی را به عهده گرفت که باشگاه‌های فوتبال، هیات‌ها و فدراسیون فوتبال باید عهده‌دارش باشند. در سکوت و بی‌تفاوتی آنها است که فوتبال به چنین روزی گرفتار می‌شود.

فردوسی‌پور به جای دولت و مجلس تلاش کرد از بیت‌المال دفاع کند. تقریبا بخش زیادی از پول‌هایی که در فوتبال ایران جابه‌جا می‌شود و حالا معلوم شده که به جیب دلالان( واژه دلال در ایران تنها ایجنت‌ها را شامل نمی‌شود و بخشی از روزنامه‌نگاران، مربیان و حتی مدیران باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال را هم شامل می‌شود) می‌رود، پول‌های دولتی است. دیشب، پرده کنار رفت و همه دیدند که فوتبال ایران غرق در چه منجلابی است. به دلیل طولانی شدن مبحث دلالی و فساد اخلاقی و مالی در فوتبال، ادامه این مباحث به برنامه هفته آینده نود موکول شد.