آبروریزی فوتبال آسیا

کمیته انضباطی فیفا بن همام و جک‌وارنر را از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم کرد و در سوی مقابل حکم به تبرئه سپ بلاتر داد تا همه چیز در فاصله‌ دو روز مانده به انتخابات صوری فیفا به سود رییس فعلی به پایان برسد. کمیته انضباطی فیفا، محمد بن همام، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و جک وارنر، نایب رییس فیفا را به علت تبانی و رشوه از تمام فعالیت‌های فوتبالی تا اطلاع ثانوی محروم کرد تا فوتبال آسیا با آبروریزی بزرگی مواجه شود.پتروس داماسب قاضی این پرونده‌ روز یکشنبه در نشست خبری بعد از جلسه کمیته‌ انضباطی اعلام کرد: بعد از تحقیق و بررسی‌های لازم و حضور مظنونان اصلی به این نتیجه‌ رسیدیم که محمد بن‌همام و جک وارنر در قضیه تبانی و رشوه دست داشته‌اند. این دو نفر به همین دلیل تا اطلاع ثانوی از تمام فعالیت‌های فوتبالی منع شده‌اند. این در حالی است که بن همام و جک‌وارنر متهم شدند که به نمایندگان اتحادیه فوتبال کاراییب نفری ۴۰ هزار دلار رشوه پرداخت کرده‌اند تا در انتخابات فیفا به تنها رقیب بلاتر رای دهند.کمیته‌ انضباطی همچنین عملکرد رییس فیفا را مورد بررسی قرار داد، اما اتهام سپ‌بلاتر در عدم افشاگری تبانی و رشوه در فیفا تایید نشد و بلاتر از این اتهام گریخت.بن همام و وارنر که هر گونه پرداخت رشوه را تکذیب کرده‌اند در ماه ژوئیه می توانند فرجام خواهی کنند. قاضی دادگاه روز یکشنبه «پتروس داماسب» از نامیبیا بود.

بن‌همام: حکم تعلیق عادلانه نیست

رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص تصمیم کمیته انضباطی فیفا مبنی بر تعلیق وی از فعالیت‌های فوتبالی گفت که در این خصوص بی‌عدالتی صورت گرفته است.بن‌همام با اعتراض به رای صادره گفت: من با توجه به مدارکی که در اختیار داشتم به کمیته اخلاقی فیفا مراجعه کردم و در حالی که باید به نفع من حکم صادر می‌شد به جای آن، از تمام فعالیت‌های فوتبالی محرومم کردند.با احتساب این رای، سپ بلاتر روز چهارشنبه به عنوان تنها نامزد انتخابات ریاست فیفا برای چهار سال دیگر به عنوان رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال انتخاب خواهد شد.از سویی دیگر نایب رییس فیفا نیز با انتقاد شدید از سپ‌بلاتر نسبت به حکم محرومیتش توسط کمیته‌ انضباطی فیفا واکنش نشان داد و اعلام کرد، بلاتر که خودش در هر جلسه و نشستی لپ‌تاپ، پروژکتور و هدیه‌هایی میلیون دلاری اهدا می‌کرد، چگونه شد که من محروم شدم؟جک وارنر که در کنار بن همام به اتهام زدوبند و رشوه از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد، در واکنش به خبر محرومیتش بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: من در کنگره میامی‌در سوم ماه مه ‌حضور داشتم. بلاتر در این نشست یک میلیون دلار به عنوان هدیه به کونکاکاف پرداخت کرد.

افشای نامه قطری‌ها

روزنامه الاتحاد امارات نوشت: مسوولان بلندپایه سیاسی برای پایان دادن به بحران‌های اخیر با مقامات بلند پایه فیفا تماس گرفتند. به گزارش ایسنا، روزنامه «الاتحاد» امارات به نقل از منابع آگاه در فیفا نوشت، در خلال روزهای گذشته شخصیت‌های بلند پایه سیاسی برای پایان دادن به رسوایی‌های اخیر و متهم کردن افرادی چون بن‌همام رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا، سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و جک وارنر نایب رییس فیفا، با شخصیت‌های بلند پایه در فیفا تماس گرفتند و خواستار پایان دادن به بحران اخیر و عدم افشاگری شدند. به نوشته این روزنامه علت اصلی نرفتن بلاتر به لندن برای تماشای فینال لیگ قهرمان توصیه مشاور او برای بررسی پیشنهاد‌های مختلف برای مهار بحران اخیر بوده است، چرا که چنانچه افشاگری در کمیته انضباطی صورت گیرد دیگر به فیفا به عنوان بزرگترین نهاد فوتبالی در جهان اعتماد نخواهد شد و چهره آن به کلی مغشوش خواهد شد، به ویژه اینکه این سه شخصیت بلند پایه فیفا از تمام ریزه‌کاری‌های این موسسه فوتبال خبردار هستند. این روزنامه اماراتی ادعا می‌کند که به بلاتر این تضمین داده شده است که در صورت عدم افشاگری، ریاست او برای دوره بعدی فیفا هم تضمین خواهد شد و با کنار کشیدن بن همام او به راحتی کرسی ریاست فیفا را به دست خواهد آورد. بلاتر هم با مطمئن شدن از ریاست دوباره خود وعده داد که از افشاگری درباره بن‌همام و جک وارنر دست بردارد و مساله را در حد ظن و گمان باقی بگذارد.

واکنش سپ بلاتر

سپ‌بلاتر، رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) پس از اعلام محرومیت بن‌همام و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و جک وارنر، نایب رییس فیفا گفت: در این باره نمی‌خواهم توضیح دهم، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای حوادث اخیر متاسفم. چهره فیفا لکه‌دار شده است و در آستانه از هم گسیختگی قرار گرفته است.