اول محکومیت بعد رسیدگی به پرونده

موافق یا مخالف باشید، این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکایی آن‌قدر برای حقوق زنان ارزش قائل هستند که حتی متهم شدن یک فرد به آزار هم برای طرد شدن وی از جامعه کافی است. یعنی از پروسه اتهام تا اثبات یا تبرئه شدن، ممکن است فرد متشاکی تمام زندگی‌اش را بر باد رفته ببیند. مثلا یکی مثل کریستیانو رونالدو شانس آورد که چند سال قبل و پس از اینکه یک زن ادعا کرد که فوق ستاره پرتغالی به وی تجاوز کرده، خیلی سریع توانست بی‌گناهی‌اش را ثابت کند وگرنه احتمالا الان نامی از او در دنیا وجود نداشت. هرچند در همان برهه کوتاه هم چند اسپانسر همکاری‌شان با کریس را قطع کردند! حالا در قضیه گرینوود هم درست است که وی به برخی رفتار نادرستی که داشته اعتراف کرده، اما مساله اینجاست که از نظر قانونی او یک انسان بدون سوءسابقه محسوب می‌شود و پرونده‌اش بسته شده است. تا جایی که او و نامزد مضروبش، اکنون زیر یک سقف زندگی می‌کنند و حتی به تازگی صاحب فرزند هم شده‌اند.

حدود یک سال و نیم قبل بود که گرینوود به اتهام خشونت علیه نامزدش بازداشت شد و از آن زمان یونایتد نام وی را به‌طور کامل از لیست تیم کنار گذاشت. بازیکنی که از آکادمی باشگاه به تیم اصلی رسیده بود و نوید درخشش یک ستاره جدید را در ترکیب شیاطین سرخ می‌داد. او حتی به تیم ملی هم دعوت شد و در ۱۸ سالگی نخستین بازی ملی‌اش را انجام داد. چنین استعدادی به دلیل سهل‌انگاری خودش و قوانین سفت و سختی که وجود داشت، تقریبا دو فصل فوتبالی را از دست داد و وقتی هم که بازگشت، دیگر کسی خواستار حضورش در منچستریونایتد نبود. البته باشگاه قصد داشت که از وی در ترکیب تیم استفاده کند و برنامه آنها هم این بود که این خبر توسط ریچارد آرنولد، مدیر اجرایی باشگاه در یک ویدئوی کوتاه اعلام شود، اما واکنش منفی هواداران و زنانی که با در دست داشتن بنر مقابل ورزشگاه اولدترافورد حضور پیدا کردند، باعث شد تا خبر قطع همکاری رسما علنی شود.

مشخص نیست چه بلایی سر آینده فوتبالی گرینوود می‌آید؛ همان‌طور که بنجامین مندی، مدافع فرانسوی منچسترسیتی پس از تحمل دو سال حبس به دلیل شکایت ده‌ها زن و پرونده تجاوز، چندی پیش با اعلام بی‌گناهی از زندان آزاد شد. مندی در این مدت علاوه بر اینکه از دریافت حقوقش محروم بود، عملا در دنیای فوتبال بایکوت شد. کسی که با فرانسه مدال قهرمانی جهان را به دست آورد، مجبور شده تا به تیم لورین در کشورش بپیوندد تا شاید شانس بازی کردن داشته باشد. به همین راحتی با اتهام، دوران فوتبالی و شاید زندگی مندی نابود شد؛ آن‌هم به دلیل اینکه در این‌گونه پرونده‌ها ابتدا افراد محاکمه می‌شوند بعد به ادله‌شان توجه می‌شود.