بیـرو؛ بمب سـاعتی

او با باشگاه دچار اختلافات مالی بوده است و بر همین اساس دو بار هشدار کتبی برای مدیران فرستاد. اینها مقدمات قانونی فسخ یکطرفه قرارداد هستند، اما زمانی که فسخ صورت گرفت، کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون فوتبال پیرامون آن نظر می‌دهد. این فرآیند ممکن است چند هفته یا چند ماه به طول بینجامد؛ شبیه اتفاقی که برای کاوه رضایی پس از فسخ قراردادش با باشگاه تراکتور رخ داد و منجر به محرومیت او شد. اینها برای بعد است، اتفاقی که فعلا به وقوع پیوسته، این است که بیرانوند قراردادش با پرسپولیس را فسخ کرده و اگر قرارداد جدیدی با سرخ‌ها نبندد، فصل آینده جایی در این تیم نخواهد داشت.

و اما استقلال؛ ۲۴ ساعت پیش از فسخ یکطرفه قرارداد با پرسپولیس، «ایسنا» از پیشنهاد ۹۵ میلیارد تومانی آبی‌ها به گلر رقیب سنتی برای دو فصل بازی در این تیم خبر داد. این گزارش به سرعت با تکذیب باشگاه استقلال مواجه شد، اما فسخ بیرو عملا نشان داد خبرهایی در کار بوده است. با اقدام بیرانوند، ادبیات باشگاه استقلال هم تغییر کرد. حجت کریمی، سرپرست باشگاه بر خلاف بیانیه رسمی منتشر شده، اصل مذاکره با بیرانوند را تایید کرد و علی امیری، معاون باشگاه هم مثل گروه زیادی از هواداران استقلال به تعلق خاطر قدیمی بیرو به این تیم اشاره کرد: «خیلی از فوتبالی‌ها می‌دانند که آقای بیرانوند، طرفدار استقلال بوده و به همین دلیل هم یک‌بار قصد حضور در استقلال را داشته است، اما به هر صورت ایشان بازیکن باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شود و ما در زمینه حضور ایشان در باشگاه استقلال اظهارنظر خاصی نمی‌توانیم انجام بدهیم.»

در عین حال اما خبرگزاری فارس جزئیات بیشتری از پیشنهاد استقلال به بیرانوند ارائه کرده. در بخشی از گزارش این رسانه آمده است: «بیرانوند یکشنبه‌شب با باشگاه استقلال برای پیوستن به این تیم به توافق قطعی رسیده و به همین خاطر صبح دوشنبه به سازمان لیگ رفت تا قراردادش با پرسپولیس را فسخ کند. بنا بر شنیده‌ها گفته می‌شود مبلغ این پیشنهاد نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان برای ۲ فصل است که یکی از هواداران متمول استقلال اعلام کرده این مبلغ را برای استقلالی شدن بیرانوند می‌پردازد.» همزمان اما باشگاه پرسپولیس هم با صدور بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد و فسخ قرارداد بیرانوند را غیرقانونی دانست.

در بخشی از بیانیه سرخ‌ها، باشگاه استقلال هم تهدید شده است: «براساس مصوبه هیات‌مدیره مقرر شد باشگاه پرسپولیس موضوع را در مراجع حقوقی و انضباطی از جهت تلاش برای اغوای بازیکن تحت قرارداد توسط باشگاه رقیب و همچنین بازگشت بازیکن و ادامه قرارداد با توجه به پرداخت تا ۹۰ درصد و همچنین مقررات ناظر بر نقل‌وانتقالات فوتبال ایران تحت پیگیری قرار بدهد.» به هر حال ممکن است در این تابستان انتقالی رخ بدهد که یاد و خاطره استقلالی شدن مهدی هاشمی‌نسب در تابستان ۲۳ سال قبل را زنده کند. شاید تا الان که شما این مطلب را می‌خوانید، اصلا همه‌چیز روشن شده باشد!