این، فدراسیون شماست!

طبیعتا هیچ ناظر منصفی نمی‌تواند بر مطلوبیت برنامه تیم ملی ایران صحه بگذارد. گلایه از این مسابقات، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به اظهارنظر بازیکنان هم کشیده شده است؛ جایی که مهدی طارمی به صراحت اعلام کرد حضور در کافا به درد تیم ملی نمی‌خورد و سردار آزمون هم در مواجهه با پرسش‌هایی پیرامون این برنامه ضعیف اعلام کرد: «این برنامه‌ریزی از سوی فدراسیون صورت گرفته و پاسخ این سوالات را باید فدراسیون بدهد، نه من.» اصلا قابل تصور نیست تیم ملی ایران که مدت‌ها رتبه اول آسیا را در رنکینگ فیفا در اختیار داشته است، راهی چنین تورنمنتی بشود؛ بازی‌هایی که در بهترین حالت فقط یک بازی با ازبکستان یا عمان نصیب‌مان خواهد شد. با این حال فدراسیون مهدی تاج چنین برنامه‌ای ریخته و همه را شوکه کرده است.

همه اینها را گفتیم که یادآوری کنیم اگر عالم و آدم حق انتقاد از فدراسیون فوتبال را داشته باشند، این حق برای اغلب بازیکنان تیم ملی محفوظ نیست؛ همان‌ها که تابستان ۱۴۰۱ جشنواره استوری‌های هماهنگ راه انداخته بودند و برای همه تعیین تکلیف می‌کردند. در همان شرایط بود که دوستان در واکنش به شایعه رد صلاحیت مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال، استوری هماهنگی منتشر کردند که خیلی‌ها آن را به معنای حمایت از این چهره مدیریتی دانستند. در این استوری که از سوی امثال طارمی، آزمون و علیرضا جهانبخش منتشر شده بود، چنین جملاتی می‌خواندیم: «ما سربازان تیم ملی فوتبال ایران امیدواریم آقایان احسان قاضی‌زاده هاشمی و نصرالله پژمانفر وقت خود را صرف معیشت و مشکلات اقتصادی مردم کنند و اجازه بدهند فوتبالی‌ها در مورد فوتبال تصمیم بگیرند. خواهش ما این است که اعضای محترم مجمع فدراسیون تصمیمی بگیرند که اسم ایران و آبروی فوتبال ایران در جام‌جهانی حفظ شود و بتوانیم شادی را به مردم عزیزمان هدیه دهیم. در جام‌جهانی قبلی تیم ملی در کمال آرامش توانست بهترین نتایج تاریخ را کسب کند. امیدواریم عزت و آرامشی که از بین رفته است دوباره به فدراسیون فوتبال بازگردد.»

دو نماینده‌ای که در استوری ملی‌پوشان از آنها یاد شده بود، آن روزها مشغول انتقاد از تاج بودند. به علاوه این دوستان به نتایج به زعم خود موفقیت‌آمیز تیم ملی در جام‌جهانی قبلی اشاره کرده بودند که تحت مدیریت مهدی تاج به دست آمد. بنابراین افکار عمومی، این استوری را حمل بر پشتیبانی تیم ملی از تاج کرد و مجمع هم به او رای داد. همان‌طور که همه هم دیدند، خواسته دوستان در استوری مورد نظر کاملا محقق شد و آبروی فوتبال ایران با دریافت شش گل از انگلستان و باخت به آمریکا کاملا محفوظ ماند. این، فدراسیون خود شماست؛ از چه چیزی انتقاد می‌کنید؟ تازه مطمئن باشید این پایان کار نیست و لذت‌های بزرگ‌تری در راه است. به قول معروف این هنوز از نتایج سحر است...!