حامیان تیم آلمان:  از «بنز» تا «فولکس واگن»

دنیای اقتصاد: مطابق قانون، تیم‌های ملی فوتبال اجازه ندارند در تورنمنت‌های رسمی تبلیغ هیچ شرکت یا بنگاه اقتصادی را روی پیراهن خود قرار دهند یا حتی در طراحی لباس نمادی باشد که یک برند یا پیام سیاسی و مذهبی را تداعی کند. درواقع فیفا درتلاش بوده ماهیت ملی و لباسی را که به تعبیری پرچم آن کشور است حفظ کند اما این به معنی عقیم کردن تیم‌های ملی در درآمدزایی نیست. برند تولیدکننده لباس تیم‌های ملی می‌تواند درتمام مسابقات روی سینه بازیکنان قرار بگیرد و همین امکان، برندهای مهم پوشاک ورزشی را به عقد قراردادهای سنگین با تیم‌های ملی مختلف دنیا مجاب کرده است. اعدادی هم که درهمین زمینه پرداخت می‌شود بسیار نجومی است و می‌تواند هزینه‌های تیم‌های ملی را مرتفع کند. برای مثال آدیداس برند سرشناس البسه ورزشی اسپانسر تیم‌ملی آلمان قهرمان جام‌جهانی است. به گزارش ESPN، طبق قرارداد فعلی فدراسیون فوتبال آلمان سالانه ۲۵ میلیون یورو از آدیداس دریافت می‌کند و این قرارداد تا سال ۲۰۱۸ اعتبار دارد. طبق ادعای مطبوعات، آلمان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ سالانه ۵۰ میلیون یورو از آدیداس دریافت خواهد کرد. رابطه آدیداس با تیم‌ملی آلمان اکنون چیزی در حدود ۶۰ سال قدمت دارد!

ما کجای کاریم

البته این قاعده مثل بسیاری از قواعد معمول در اقتصاد فوتبال در ایران چندان راهگشا نیست که هیچ، به دردسری جدید برای فوتبال ایران هم تبدیل شد. ما بعد از کش و قوس‌های بسیار با برند جیووا قرارداد بستیم اما بعد با این ادعا که کیفیت البسه داده شده به تیم‌ملی مناسب نیست آن را کنار گذاشته و آدیداس پوشیدیم. برند ایتالیایی هم از ایران شکایت کرد. یحیایی که مدیر بخش صادرات شرکت جیووا در ایتالیا است در مورد اینکه وضعیت قرارداد و همکاری این شرکت با فدراسیون فوتبال ایران به چه‌شکل است، اردیبهشت همین امسال به خبرگزاری تسنیم گفت: «در حال حاضر دادگاه در جریان است و ما منتظر نامه دادگاه هستیم. به دادگاه ورزشی در سوئیس شکایت کردیم و تاکنون ۳۰، ۴۰ هزار یورو هم هزینه دادگاه شده و شرکت جیووا اعلام کرده تا آخر پای این شکایت می‌ایستد. در حالی که شرکت تاکنون دو کانتینر لباس به فدراسیون فوتبال ایران داده که گویا بیشتر این لباس‌ها در گمرک مانده و شرکت به تعهد خود عمل کرده است، اما فدراسیون ایران به تعهد خود عمل نکرد. از سوی دیگر فدراسیون فوتبال از نظر حیثیتی لطمه بزرگی به شرکت جیووا زده و پیش‌بینی من این است که دادگاه بالای دو میلیون یورو غرامت تعیین می‌کند (دو میلیون یورو به‌قیمت روز بازار ارز، ۸ میلیارد و ۳۰۸ میلیون تومان می‌شود).» این درحالی است که عدد قرارداد با آدیداس اعلام نشده و ما فقط در ازای گرفتن لباس آن را می‌پوشیم.

سبقت فولکس واگن از بنز

اما از ماجرای برند لباس که بگذریم باید این نکته را هم تذکر داد که تیم‌های ملی نیز می‌توانند حامیان مالی داشته باشند. آنها که از تیم‌ملی حمایت خواهند کرد و تبعا می‌توانند از فضاهای دیگری غیر از پیراهن تیم استفاده تبلیغاتی کنند یا بازیکنان تیم‌ملی با حضور این برند روی لباسشان در تبلیغات آن حضور یابند و مدل‌های تبلیغاتی ایشان شوند. پیش از این یک شرکت نفتی حامی مالی تیم‌ملی ایران شد اما این همکاری چندان بلندمدت نبود. حتی حضور یک خودروساز به‌عنوان اسپانسر تیم‌های ملی هم دیری نپایید تا امروز و درحالی‌که تیم‌ملی به جام‌جهانی هم صعود کرده و منطق حکم می‌کند استقبال از حمایت و همکاری با فدراسیون فوتبال زیاد باشد هیچ برندی حتی با توجیه تکلیف ملی هم درکنار تیم‌ملی قرار ندارد. اما مثالی دیگر درهمین زمینه از آلمان. خبری که دیروز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

بدون توضیح دیگری فقط خبر را بخوانید: «با اعلام فدراسیون فوتبال ژرمن‌ها، در جلسه‌ای که با مقامات مسوول انجام گرفت، فولکس‌واگن شرایط بهتری نسبت به مرسدس‌بنز، یعنی اسپانسر کنونی ارائه کرد و به‌عنوان حامی مالی اصلی برگزیده شد. این اتفاق در حالی رخ داد که مرسد‌س‌بنز از سال ۱۹۷۲ همکار تجاری فدراسیون این کشور اروپایی بوده است. همچنین از سال ۱۹۹۰ به‌عنوان حامی مالی اصلی فدراسیون و تیم‌های ملی حضور داشته است. مطابق توافق انجام گرفته، قرارداد همکاری با حامی مالی جدید تا تاریخ ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۲۴ خواهد بود. ضمن آنکه سالانه رقمی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون یورو به فدراسیون آلمان خواهد پرداخت. مرسدس‌بنز در بیانیه‌ای از همکاری موفقیت‌‌آمیز به مدت ۴ سال با این سازمان ابراز خرسندی و برای حامی مالی جدید آرزوی موفقیت کرده است.»

حامیان تیم آلمان: از «بنز» تا «فولکس واگن»