بازکردن جا در دل برانکو

دنیای اقتصاد: بالاخره بعد از کش و قوس‌های بسیار خبر آمد که مهدی طارمی برای ماندن در پرسپولیس مجاب شده و پرونده حضور او در اروپا بسته شده است. تصمیمی که درست مثل سال پیش او را برای ترانسفر شدن ناکام گذاشت تا چاره‌ای جز بازگشت به جمع قرمزها نداشته باشد اما تکرار این تردید در ماندن و تهدید‌ها به رفتن قطعا تبعاتی برای او نزد هواداران پرسپولیس و حتی خود او خواهد داشت. آنچه مسلم است او امسال برخلاف پارسال با رضایت برنگشت، در واقع مهدی طارمی نتوانست پول رضایت‌نامه‌اش را فراهم کند و از این‌رو چاره‌ای جز ماندن در پرسپولیس ندارد. مدیر‌برنامه‌های این بازیکن در روزهای اخیر تمام تلاش خود را برای انتقال این بازیکن به فوتبال اروپا انجام داد، اما مبلغ رضایتنامه طارمی‌(یک میلیون یورو) در حدی بود که هیچ باشگاه اروپایی حاضر نشد آن را به باشگاه پرسپولیس پرداخت کند. حتی تلاش خود او هم برای جور کردن این پول بی‌نتیجه مانده است.

شاید یک تیم آسیایی مثل مشتری‌های چینی یا الغرافه که دیروز مطرح شد او را می‌خواهد، حاضر بودند این پول را بدهند و بنیه مالی چنین هزینه‌ای را داشتند اما آنها مقصد مناسب و دلخواهی برای او محسوب نمی‌شدند. طارمی برای بازی در جام‌جهانی و لبیک به خواست کی‌روش باید به اروپا می‌رفت و کیست که نداند اروپایی‌ها برای یک بازیکن آسیایی حاضر به پرداخت چنین عددی نیستند. اگر او آزاد بود می‌توانست مثل حاج‌صفی یا رامین رضاییان تیم‌های درجه دو اروپایی را انتخاب کرده و با عدد آنها که گفته می‌شود بیشتر از ۲۰۰ هزار یورو هم نیست کنار بیاید به این امید که بعد از درخشش در این تیم و بازی در جام جهانی سر از یک تیم بزرگ در آورد اما طارمی اختیارش دست خودش نبود و باشگاه هم در اقدامی حرفه‌ای حداکثر قیمت را روی او گذاشت و حتی درخواست‌های مکرر‌ او و گلایه پدرش که در این زمینه مصاحبه‌ای هم انجام داد، در تغییر رویه آنها تاثیری نداشت تا او در واقع چاره‌ای غیر از ماندن نداشته باشد.

دل برانکو را به دست می‌آورد؟

طارمی می‌توانست آسیایی‌ها را هم انتخاب کند اما او بین پول و البته پرسپولیس انتخابش تیمی بود که در همین آسیا وضعیت خوبی دارد و می‌تواند در آسیا بدرخشد و تا فینال باشگاهی این قاره پیش برود. اما بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی طارمی بعد از تصمیم اخیرش بی‌شک به‌دست آوردن دل سرمربی تیم است. برانکو سال قبل آنها را نبخشید و حتی یکی از روزنامه‌های ورزشی تیتر زد؛ او کل سال سلام این بازیکن را علیک نگفت. نتیجه اینکه رامین رضاییان را فصل تمام‌نشده از تیمش کنار گذاشت اما طارمی بدون جانشین و گلزن به این راحتی‌ها قابل چشم‌پوشی نبود. امسال شرایط البته فرق می‌کند، طارمی این بار جانشین دارد، آن‌هم جانشینی که فصل قبل ۱۵ گل برای پیکان میانه جدولی زده است، پس چه بسا که بتواند بعد از چند موقعیت‌سوزی طارمی بیاید و کار را دست بگیرد. طارمی بدون‌شک توسط همبازی‌هایش با استقبال گرمی مواجه خواهد شد اما برانکو پیش از این به او هشدار داده بود که اگر در اردوی اوکراین نباشد فصل را از روی نیمکت شروع خواهد کرد. اتفاقی که اگر با درخشش منشا ادامه‌دار شود، فاجعه‌ای بزرگ در سال جام‌جهانی برای مهاجم منتخب کی‌روش و زوج سردار آزمون خواهد بود، در واقع این سناریو زمانی محتمل به نظر می‌رسد که متوجه اختلاف عمیق کی‌روش و برانکو باشید. طارمی هم این وسط البته بیشتر به‌دنبال برآورده کردن خواست کی‌روش رفت که درجمع بازیکنانش اعلام کرده بود هرکس می‌خواهد جام‌جهانی بازی کند به اروپا برود؛ چنین رفتاری از سوی او بدون‌شک از نگاه برانکو پنهان نمی‌ماند.

خودش خواست بماند

حمیدرضا گرشاسبی، عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس، درخصوص باقی ماندن مهدی طارمی در تیم پرسپولیس آن را به انتخاب و نظر خودش ربط داد و گفت: «پس از جلساتی که در چند وقت اخیر انجام شد، طارمی در نهایت خودش تصمیم گرفت در پرسپولیس بماند و ما هم برای او آرزوی موفقیت می‌کنیم.»