نبرد اعراب و قطری‌ها در زمین فوتبال

روابط تیره‌‌وتار چند کشور عربی با قطر، هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و حالا سایه آن بر سر مسائل ورزشی هم حسابی سنگین و ملموس شده است. دیروز دو خبر مهم در این مورد منتشر شد که به خوبی می‌تواند عمق و اهمیت موضوع را نشان بدهد. خبر اول مربوط به تغییر داور قطری یک بازی مهم مقدماتی جام‌جهانی است و خبر بعدی به تلاش کشورهای عربی برای تغییر میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ از قطر به کشوری دیگر مربوط می‌شود. این در حالی است که به‌طور همزمان این مناقشات در مطبوعات ورزشی قطر و کشورهای مخالف هم ادامه دارد. به‌عنوان مثال دیروز روزنامه الرایه قطر در مطلبی تند به انتقاد از فیفا پرداخته بود که چرا با ماجرای عدم سکوت بازیکنان عربستانی در بازی با استرالیا برخورد نکرده است.

تبعیت فیفا از امارات

امروز قرار است از مسابقات گروه دوم مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا، دو تیم تایلند و امارات در بانکوک به مصاف هم بروند. پیش از این مسابقه، فیفا داوری قطری را برای این دیدار انتخاب کرده بود، اما در فاصله دو روز تا زمان انجام مسابقه فدراسیون فوتبال امارات از فیفا خواست داور این دیدار را عوض کند! در حالی که تصور نمی‌شد فدراسیون جهانی با این موضوع موافقت کند، دیروز خبر رسید فیفا تقاضای امارات را پذیرفته و داورانی از سنگاپور و مالزی را مامور قضاوت این دیدار کرده است. جالب است؛ در حالی که این بازی تقابل دو تیم از شرق و غرب آسیاست، تیم غربی به انتخاب داوری از همین منطقه اعتراض کرد و به این ترتیب داوران شرقی جایگزین شدند!

تغییر میزبان جام‌جهانی

خبر دوم اما می‌تواند به مراتب مهم‌تر باشد. دیروز «ایسنا» ‌به نقل از العاجل نوشت: «هیاتی از کشورهای عربی که با قطر قطع رابطه کرده‌اند به سوئیس مقر فیفا رفته‌اند و درخواست لغو برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قطر را مطرح کرده‌اند. تنش سیاسی بین کشورهای عربی با قطر بالا گرفته و ورزش را هم به کلی دستخوش تغییر و تحول قرار داده است. کشورهای عربی به رهبری عربستان، امارات و مصر با قطر قطع رابطه کرده‌اند و نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا این کشور کوچک حوزه خلیج‌فارس را به کلی منزوی کنند. هیات اعزامی از کشورهای عربی به ریاست مصر، راهی سوئیس شدند تا فیفا را متقاعد به پس گرفتن میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ از قطر کنند. این‌ در حالی است که همین کشورها برای گرفتن میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ برای قطر، رشوه‌های سنگینی پرداخت کردند اما الان شرایط به جایی رسیده که آنها خواستار پس گرفتن میزبانی جام‌جهانی از دوست سابق خود هستند.» در همین راستا رسانه‌های عربستانی هم دیروز مطالبی در این مورد منتشر کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، «امجد طه» رئیس منطقه‌ای مرکز انگلیسی مطالعات و پژوهش‌های خاورمیانه به روزنامه الریاضیه گفته است: «میزبانی قطر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ با خطر مواجه شده است، چراکه موانع مالی و لجستیکی وجود دارد که ممکن است قطر را از میزبانی محروم کند. چگونه طرفداران فوتبال برای تماشای بازی‌های مورد علاقه خود می‌توانند به کشوری سفر کنند که میزبان تروریست‌ها است؛ تروریست‌هایی که هر لحظه ممکن است تصمیم به منفجر کردن خود بگیرند!» ناگفته نماند قطر میزبانی جام‌جهانی را در رقابت با آمریکا به دست آورد؛ آمریکایی که امروز حامی ائتلاف عربی مخالف قطر است!