گرفتارها در راه آسیا!

دنیای اقتصاد: پنج‌شنبه‌شب و با برگزاری بازی نهایی جام حذفی بین تراکتورسازی و نفت تهران، سرانجام پرونده مسابقات باشگاهی این فصل فوتبال ایران به‌طور رسمی بسته شد. طبق روالی که از سال گذشته پایه‌گذاری شده، بازی فینال امسال هم در ورزشگاه خرمشهر برگزار شد و دو تیم نفت و تراکتورسازی به یاد شهدای این شهر روبه‌روی هم قرار گرفتند. این بازی که تا حدود زیادی تحت‌تاثیر سکوهای خالی ورزشگاه و چمن نه‌چندان خوب زمین مسابقه قرار داشت، در نهایت با تک گل دقایق پایانی سجاد شهباززاده به سود نفت تهران به پایان رسید تا یکی از بحران‌زده‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر، فصل را به شکلی ناباورانه با برگزاری جشن قهرمانی به پایان برساند. در نیمه نخست این تراکتورسازی بود که میل بیشتری برای پیروزی داشت. آنها حتی در دقیقه۲۷ با مهارت محمد ابراهیمی به یک ضربه پنالتی هم دست یافتند، اما محمد ایرانپوریان آن را از دست داد. در نیمه دوم اما نفت تهران برای پیروزی مشتاق‌تر نشان داد. آنها که علی دایی را هم به‌دلیل محرومیت کنار زمین نمی‌دیدند در وقت دوم آشکارا توپ و میدان را در دست گرفتند و برای به ثمر رساندن گل برتری تلاش کردند. این کوشش تا دقیقه۸۸ ادامه یافت تا اینکه سرانجام روی سانتر آندرانیک تیموریان و ضربه سر سجاد شهباززاده دروازه باز شد و نفت عنوان قهرمانی را از آن خودش کرد. این مهم برای تیم تهرانی در شرایطی رقم خورد که آنها شش بازیکن اصلی‌شان را در اختیار نداشتند. جالب اینجا است که شهباززاده به‌عنوان زننده تنها گل فینال، بین دو نیم‌فصل برای عقد قرارداد با باشگاه تراکتورسازی به توافق رسید، اما تیم تبریزی بلافاصله از حضور در پنجره زمستانی محروم شد تا این انتقال عملی نشود. به این ترتیب سجاد سر از نفت درآورد و جالب اینکه تمام طول فصل را گل نزد تا تنها گلش را در فینال به خود تراکتورسازی بزند!


هت‌تریک «جنجالی» دایی

با پیروزی برابر تراکتورسازی، علی دایی چهارمین جام قهرمانی دوران مربیگری‌اش را به دست آورد. او در همان آغاز راه و زمانی که به‌عنوان مربی- بازیکن هدایت سایپا را بر عهده گرفت، موفق شد این تیم را به‌عنوان قهرمانی لیگ ششم برساند. پس از آن دایی دیگر قهرمان لیگ برتر نشد، اما سه عنوان قهرمانی جام حذفی را به دست آورد. شهریار دو سال متوالی در لیگ‌های نهم و دهم با پرسپولیس قهرمان جام حذفی شد و این بار هم با نفت تهران این عنوان را به‌دست آورد. جالب اینجاست که دو قهرمانی آخر دایی در مسابقات حذفی در حالی رقم خورده که او به شدت با مدیران و مالکان باشگاه درگیری داشته است. در سال90 پرسپولیس صحنه اختلاف نظر شدید و تاریخی دایی با حبیب کاشانی بود و نهایتا قهرمانی جام حذفی در چنین فضایی به قرمزها تعلق گرفت. امسال هم که حتما می‌دانید چقدر اصطکاک بین دایی و مالکان باشگاه نفت تهران وجود داشته و چطور بازیکنان و مربیان این تیم ماه‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

تراکتور به هم ریخت

باشگاه تراکتورسازی در طول ماه‌های گذشته با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است. از زمانی که مساله محرومیت این تیم از جذب بازیکن در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی مطرح شد، انواع و اقسام گرفتاری‌ها برای تیم تبریزی به‌وجود آمد. آنها ابتدا از کورس قهرمانی جا ماندند و جام را دودستی به پرسپولیس پیشکش کردند، سپس اختلاف نظرهای جدی بین بازیکنان، مربیان و مدیران باشگاه به‌وجود آمد، اما همه این مشکلات تحمل می‌شد، صرفا به شوق آنکه این تیم تک بازی فینال را ببرد و جشن قهرمانی بگیرد. حالا ماه‌ها انتظار برای برگزاری این جشن، به یک کابوس تمام‌عیار تبدیل شده و مشخص است که وضعیت تراکتورسازان را بدتر از قبل هم خواهد کرد. از اردوگاه تبریزی‌ها اخباری مبنی بر جدایی قطعی امیر قلعه‌نویی به گوش می‌رسد. در این شرایط باید دید سرمربی بعدی تراکتور کیست و چقدر می‌تواند با مشکلات این تیم کنار بیاید. کماکان بزرگ‌ترین گرفتاری تبریزی‌ها این است که در پنجره نقل‌وانتقالاتی تابستان هم نمی‌توانند بازیکن بگیرند و اولین ورود آنها به بازار در زمستان96 خواهد بود. بنابراین آنها در بهترین حالت، لیگ هفدهم را باید با همین بازیکنان فعلی آغاز کنند؛ تازه اگر موفق به تمدید قرارداد با تمامی نفرات بشوند که کار بسیار سختی به نظر می‌رسد.

خبر بد برای فوتبال ایران

بدترین نکته فینال جام حذفی اما این بود که باشگاه بحران‌زده نفت تهران را به‌طور مستقیم و به‌عنوان یکی از سهمیه‌های اصلی راهی لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده کرد! البته نفتی‌ها قهرمان شده‌اند و این امتیاز حق آنهاست، اما وقتی این تیم در مسابقات داخلی این همه گرفتاری دارد و گاهی پیش آمد که حتی بازیکنان آن را به زمین تمرین هم راه ندادند، معلوم نیست در آسیا چه عاقبتی انتظارش را می‌کشد و چطور می‌خواهد از حیثیت فوتبال ایران دفاع کند؟ پنج‌شنبه‌شب و ساعتی پس از قهرمانی نفت، نادر گلرخسار به‌عنوان مالک باشگاه پیام تبریکی در این زمینه منتشر کرد. این در حالی است که در همه ماه‌های گذشته هیچ‌کس خبری از او نداشت! گلرخسار در پیامش بابت عدم پرداخت حق و حقوق بازیکنان و مربیان نفت ابراز شرمندگی کرده، اما آیا در آسیا هم می‌توان با فرمول «شرمندگی» جلو رفت؟

دایی در راه سایپا

همانطور که انتظار می‌رفت بلافاصله بعد از پایان مسابقه فینال جام حذفی، علی دایی رسما از باشگاه نفت خداحافظی کرد و مدعی شد تحت هیچ شرایطی در این تیم نخواهد ماند. به این ترتیب معلوم شد که مقصد بعدی او سایپاست و برای فهمیدن این موضوع حتی نیازی به انتظار کشیدن تا تایید رسمی موضوع از سوی خبرگزاری‌ها هم نبود. فرکی که از سایپا می‌رود، دایی هم که اصولا خارج از تهران تیم نمی‌گیرد. سایپا و دایی هم که با هم یک قهرمانی لیگ گرفته‌اند؛ پس ظاهرا باید کار شهریار را با نارنجی‌ها تمام شده دانست!

یک اپیدمی خطرناک

نفت تهران در حالی مقام قهرمانی جام حذفی را به‌دست آورد که با انبوهی از مشکلات ریز و درشت مالی و مدیریتی دست به گریبان بود. بر همین اساس، بهترین گلزن نفتی‌ها تعبیر جالبی از این قهرمانی دارد و آن را یک «اپیدمی خطرناک» می‌خواند. محمد قاضی به خبرگزاری فارس می‌گوید: «ما وظیفه خودمان را به خوبی انجام دادیم البته خیلی از تیم‌ها بودند که خیلی بیشتر از باشگاه نفت هزینه کردند. به‌طور مثال باشگاه‌هایی مثل تراکتورسازی، استقلال، ذوب‌آهن، سپاهان و... هزینه زیادی کردند اما قهرمان نشدند و در این بین نفتی که کمترین هزینه و امکانات را داشت، قهرمان شد. این موضوع از نظر من نگران‌کننده است. چرا که شاید بقیه تیم‌ها یاد بگیرند که هزینه نکنند تا تیم‌شان قهرمان شود و این ایپدمی واقعا خطرناک است. آنها باید بدانند که نفت با یک اتفاق قهرمان شد چراکه این تیم صاحب ندارد و اگر داشت ما او را می‌دیدیم. بازیکنان و کادر فنی خودشان زحمت کشیده‌اند و با آسیایی شدن این تیم ماموریت ما هم تمام شده است.» قاضی در مورد عملکردش در لیگ امسال هم می‌گوید: «مهدی طارمی امسال 18گل در لیگ برتر زد و آقای گل لیگ برتر شد و من هم در لیگ برتر و جام حذفی 18 گل زدم که طبق این آمار امسال من و طارمی بهترین گلزنان فوتبال ایران بودیم البته در تیم نفت همان‌طور که گفتم مشکلاتی داشتیم که اگر این مشکلات نبود قطعا من و نفت در لیگ برتر هم شرایط بهتری داشتیم و می‌توانستیم در کورس رقابت بهتر کار کنیم.»