جنگ قدرت!

دنیای اقتصاد: بیانیه پشت بیانیه، مصاحبه پشت مصاحبه؛ فوتبال ایران در وضعیت عجیبی گرفتار شده و انگار جنگ بین باشگاه‌ها و تیم‌ملی قرار نیست به همین سادگی‌ها به پایان برسد. در شرایطی که بعد از جلسه طولانی‌مدت کی‌روش و تاج در امارات گفته شد سرمربی تیم‌ملی از سمتش استعفا داده، فدراسیون فوتبال به شکلی شفاهی و کتبی با این استعفا مخالفت کرد تا مربی پرتغالی چاره‌ای غیر از باقی ماندن بر منصبش نداشته باشد. کی‌روش هم ساعتی بعد از اعلام کتبی عدم پذیرش استعفایش از سوی فدراسیون فوتبال، اعلام کرد به کارش در ایران ادامه خواهد داد؛ اما شرایط جدیدی دارد. در حقیقت وضعیتی که کی‌روش در این بیانیه برای ادامه حضورش در ایران تصویر کرده، طوری است که می‌تواند باعث نگرانی هواداران شود. شاید به‌خاطر همین بود که ظهر دیروز او و مدیران فدراسیون دور هم نشستند تا درباره این مساله گفت‌وگو کنند. با این وجود اظهارنظر در مورد کم و کیف این جلسه، فعلا به روزهای آتی موکول شده است.

دور تسلسل عجیب

بیانیه جدید کارلوس کی‌روش ۹بند دارد. او در این بیانیه پذیرفته به کارش ادامه بدهد، اما در عین حال مدعی است به‌خاطر جلوگیری از اعتراض باشگاه‌ها، از این بعد بازیکنان تیم‌ملی را فقط سه روز قبل از مسابقات دور هم جمع می‌کند و البته در این میان اگر ناکامی هم اتفاق بیفتد، مسوولیتش متوجه فدراسیون فوتبال خواهد بود. در بخشی که باعث بیشترین نگرانی‌ها شده، دقیقا این جملات نوشته شده است: «با در نظر گرفتن اینکه شرایط لازم برای فاز سوم برنامه از پیش تعیین شده آمادگی تیم‌ملی، مهیا نیست من نگرانی جدی و حرفه‌ای خود را بابت آینده تیم‌ملی و موفقیت در مسیر انتخابی جام‌جهانی ابراز کردم. می‌خواهم به صراحت اعلام کنم که این فاز سوم برنامه از پیش تعیین شده آمادگی، که تیم‌ملی ایران را به صدر رسانده و اعتبار و شهرت تیم‌ملی را در سراسر جهان افزایش داده، در این مقطع با توجه به مخالفت‌های مستمر و سیستماتیک آقای برانکو و دیگر چهره‌های ورزشی، تمام‌شده تلقی می‌شود.

بر این باورم که این برنامه غیرمسوولانه موقعیت تیم‌ملی ایران در انتخابی جام‌جهانی را به خطر می‌اندازد. بی‌شک این برنامه جدید در راه آمادگی جام‌جهانی نتیجه یک تصمیم یک‌جانبه از سوی فدراسیون فوتبال، رئیس و هیات‌رئیسه آن است و در نتیجه مسوولیت تمام و کمال آن به عهده آنها است.» به این ترتیب کی‌روش صراحتا می‌گوید اگر تیم‌ملی در ادامه مسیر راهیابی به جام‌جهانی با مشکل روبه‌رو شد و نتوانست از پس این مهم بر بیاید، مسوولیتش با او نیست؛ جملاتی که شاید یک کپی عجیب از ادعاهای چندی قبل برانکو ایوانکوویچ باشد. سرمربی پرسپولیس هم در اولین مصاحبه انتقادی‌اش که کل کشمکش‌های اخیر را استارت زد، گفته بود اگر پرسپولیس در لیگ شانزدهم به مقام قهرمانی دست پیدا نکند، مسوولیت این اتفاق با فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش خواهد بود! آن زمان هم به‌خاطر این جملات انتقادات زیادی از برانکو شد؛ اما حالا کی‌روش مطالب مشابهی به زبان می‌آورد. به نظر می‌رسد آفت جدید فوتبال ایران، پاسکاری مسوولیت بین تیم‌ملی، باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال است. در شرایطی که این روزها هم پرسپولیس وضع خوبی دارد و هم تیم‌ملی بهترین نتایج ممکن را گرفته، مسوولان فنی این دو تیم از ناکامی احتمالی می‌ترسند و از حالا آن را به یکدیگر نسبت می‌دهند. این بی‌گمان یک دور تسلسل باطل است که هیچ کمکی هم به فوتبال ایران نمی‌کند. کاش فدراسیون فوتبال بتواند با مدیریت این بحران، به سریال انداختن توپ در زمین رقبا پایان بدهد.

این دعوا به‌خاطر چیست؟

درگیری فعلی بین باشگاه‌ها و کادرفنی تیم‌ملی در حالی بالا گرفته و شاید به طولانی‌ترین چالش حاشیه‌ای کارلوس کی‌روش از زمان حضورش در ایران تبدیل شده که واقعا آن‌قدرها ضروری به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر با هر مرارت و زحمتی که بوده، عمده کار سپری شده و تیم‌ملی در آستانه صعود به جام‌جهانی قرار گرفته است. ما تا پایان لیگ فقط یک اردوی ملی دیگر خواهیم داشت که از اواخر اسفند آغاز می‌شود و با برگزاری دو بازی در اوایل فروردین۹۶ به پایان می‌رسد. اگرچه ممکن است برگزاری این اردو نیز با اصطکاک‌هایی همراه باشد، اما به هر حال قابل چشم‌پوشی است و بعد از پایان این دو بازی، ادامه مسابقات لیگ به راحتی می‌تواند برگزار شود. شاید اگر فضا کمی آرام شود و غبارها فرو بنشیند، بشود خیلی راحت به کار ادامه داد و اعصاب هواداران را بیش از این مخدوش نکرد. به نظر می‌رسد مشکل فعلی بین کارلوس کی‌روش و برانکو بیشتر از آنچه فنی یا مدیریتی باشد، نوعی جنگ قدرت است؛ جنگی که قطعا به ضرر هر دوی آنها و از همه مهم‌تر فوتبال ایران تمام خواهد شد.