بالاخره روز بزرگ فرارسید. تیم ملی فوتبال ایران در ادامه دیدارهایش در مرحله انتخابی جام‌جهانی، فردا سه‌شنبه به مصاف کره‌جنوبی می‌رود. این چهارمین بازی دو تیم در این مرحله است. هر دو هم از سه بازی قبلی خود صاحب دو پیروزی و یک تساوی شده‌اند و با ۷ امتیاز در رده‌های اول و دوم جدول گروه A قرار دارند. اتفاقات پیش از این بازی و همزمانی آن با تاسوعای حسینی چالش‌های بسیاری را به همراه آورد و محل بحث‌های بسیار شد تا علاوه بر حساسیت‌های جدول این مسابقه برای ما از جنبه‌های دیگر هم حائز اهمیت باشد و نگاه‌ها را به سوی استادیوم آزادی کشاند. مسوولان برگزار‌کننده مسابقه اگرچه تمام تلاششان را برای تغییر زمان بازی انجام دادند، اما این اتفاق رخ نداد و حالا آنها متعهد شده‌اند که این مسابقه با رعایت تمام شئون مربوط به این ایام برگزار شود.

دیدار تکراری آسیا

اما برگردیم به خود مسابقه و آمار مربوط به آن. ایران و کره‌جنوبی تاکنون ۲۸ بار با یکدیگر بازی کرده‌اند و تقابل دو تیم یکی از پرتکرارترین دیدارهای آسیایی محسوب می‌شود. مسابقه‌ای که به واسطه قدرت هردو و عزم جزمشان برای صعود به جام‌های جهانی همیشه با حساسیت همراه بوده است. در این ۲۸ بازی، ایران ۱۲ بار پیروز بوده و ۹ بار شکست خورده است. هفت بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. از ۲۸ بازی قبلی دو تیم، ۷ دیدار در چارچوب انتخابی جام‌های جهانی انجام شده که حاصل آن‌ها، دو پیروزی برای ایران، یک پیروزی برای کره‌جنوبی و چهار تساوی است. سه دیدار اخیر با نتیجه مشابه یک بر صفر به سود ایران تمام شده و همین مساله باعث شده کره‌ای‌ها با انگیزه بسیار زیادی برای انتقام به ایران بیایند.

مشت‌های گره کرده کره‌ای‌ها

بازیکنان تیم ملی کره‌جنوبی پیش از رسیدن به ایران مقابل دوربین‌ها مشت‌های خود را گره کردند تا نشان دهند که برای کسب سه امتیاز به تهران می‌آیند، ولی ایران نیز تیمی نیست که به راحتی در خانه امتیاز از دست بدهد. رفتار کره‌ای‌ها هم از طرفی بی‌جواب نماند. دیروز جواد نکونام دستیار کی‌روش درمیان خبرنگاران حاضر شد و به تندی جواب مشت‌های گره کرده کره‌ای‌ها و ماسک‌هایی که در هنگام ورود به ایران به‌صورت زدند را داد: «خاطرتان باشد در آخرین بازی ما برای مقدماتی جام‌جهانی قبلی کره‌ای‌ها جو زیادی به راه انداختند و می‌گفتند کاری می‌کنیم که ازبکستان به جام‌جهانی برود یا فلان بازیکن ایران خون گریه کند. این کارها قطعا بی‌جواب نمی‌ماند. شاید آنها از ترس شناخته شدن در فرودگاه به دلیل سه باخت پشت سر هم به ایران ماسک زده بودند تا مسخره نشوند. آنها کارهای زیادی کرده‌اند، ولی باخته‌اند. قطر از ازبکستان ۶ گل خورد و اگر یک گل دیگر هم می‌خورد کره حذف می‌شد. از این حرف‌ها همیشه بوده است. ما از این خوشحال هستیم که کره‌ای‌ها می‌ترسند برای بار چهارم به ما ببازند. ما با کمک هواداران و حفظ اصول در روز تاسوعا به دنبال یک برد شیرین هستیم، چراکه می‌خواهیم برای بار اول به‌صورت پیاپی به جام‌جهانی برویم و مطمئنم کسی در ایران نیست که خواهان این مساله نباشد.» او رفتارهای اخیر را پای جو‌سازی آنها می‌گذارد: «بازی ما و کره همیشه خاص بوده است. زمانی هم که من بازی می‌کردم جوسازی کره‌ای‌ها وجود داشت و طبیعی است که بخواهند این حرف‌ها را بزنند. ما سه بازی آخر را برابر این تیم برده‌ایم و امیدواریم بتوانیم بار دیگر برابر این تیم پیروز شویم.»

بهترین دفاع مقابل بهترین حمله

تیم ملی ایران در سه بازی نخست خود در انتخابی جام‌جهانی گل نخورده در حالی که کره‌ای‌ها در سه بازی چهار بار دروازه‌شان را باز شده دیده‌اند. از طرف دیگر، کره‌جنوبی در سه بازی اول، ۶ گل زده و بهترین خط حمله مسابقه‌های انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا را در اختیار دارد. جدال بهترین خط دفاع مسابقه‌ها با بهترین خط حمله، جذاب‌ترین نکته این دیدار است. خبر خوب برای ایران غیبت هونگ یونگ هو مدافع میانی کره‌جنوبی در بازی سه‌شنبه است. این بازیکن در دیدار با قطر با کارت قرمز داور از بازی اخراج شد. کره‌جنوبی در آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال، بعد از ایران در رده دوم بهترین تیم‌های آسیایی قرار دارد و این مساله هم جذابیت این دیدار را افزایش می‌دهد. هواداران فوتبال در قاره کهن بی‌صبرانه مشتاق تماشای نبرد تیم‌های اول و دوم آسیا هستند. دیدار دو تیم، سه‌شنبه ۲۰ مهر، همزمان با تاسوعای حسینی، از ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود. در همین روز قطر از سوریه میزبانی می‌کند و ازبکستان میزبان چین است. در گروه B هم، سه‌شنبه عراق با تایلند، استرالیا با ژاپن و عربستان با امارات دیدار می‌کنند.