فینال المپیک در رشته فوتبال رنگ و بوی انتقام دارد. برزیل درخانه بار دیگر به آلمان خورده است و این یعنی بهترین فرصت برای جبران تلخ‌ترین شکست تاریخ این کشور در جام‌های جهانی که دوسال پیش در جام‌جهانی و درخاک خودشان رخ داد. همان مسابقه‌ای که برزیل بزرگ مقابل چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی و هواداران بهت‌زده‌اش در ورزشگاه با نتیجه ۷بریک شکست خورد. نتیجه‌ای که کمتر کسی آن را در نیای فوتبال باور داشت. حالا و در فینال المپیک تکرار این تقابل جذابیت‌هایی درسطح جهانی به این مسابقه داده است. جالب اینکه ایران هم حالا نقشی در این بازی بزرگ دارد و سرنوشت قضاوت این دوئل بزرگ به علیرضا فغانی داور سرشناس ایرانی سپرده شده تا ما هم در روز فینال نقشی بسزا داشته باشیم. انتخابی که با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور مواجه شده و می‌تواند افتخاری بزرگ برای کل جامعه داوری و حتی ورزش کشور تلقی شود. علیرضا فغانی پس از رسیدن به این افتخار بزرگ گفت: «خیلی خوشحالم که به عنوان یک داور برای قضاوت فینال المپیک انتخاب شده‌ام. این یک موفقیت برای جامعه داوری ایران است. ان‌شاءالله بتوانیم جامعه داوری و مردم را در این بازی سربلند کنیم.» این داور پرآوازه فوتبال ایران افتخار این قضاوت را به یک داور پیشکسوت تقدیم کرد: «قضاوت در فینال المپیک را تقدیم می‌کنم به مصطفی حکمت شعار، خدا ان‌شاءالله به او سلامتی بدهد. قبل از اینکه به برزیل بیاییم با او دیدار داشتیم و از ما قول گرفت که فینال المپیک را سوت بزنیم و خدا را شکر این اتفاق افتاد.» فغانی را در این مسابقه بزرگ که فردا شب برگزار خواهد شد محمدرضا منصوری و رضا سخندان به‌عنوان کمک همراهی خواهند کرد.

یک معلم و دو کارمند شهرداری

سیل تعریف و تمجیدها از او بعد از اعلام خبر به راه افتاد. فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران با ابراز خوشحالی از این انتخاب گفت: «خیلی خوشحال شدیم که تیم داوری ایران بازی فینال و حساس تیم‌های برزیل و آلمان را قضاوت می‌کند. این انتخاب را به جامعه داوری و جامعه ورزش تبریک می‌گوییم. قضاوت تیم ایران در فینال المپیک می‌تواند نقطه عطفی در جامعه داوری فوتبال باشد و این امر بدون شک با زحمات و تمرینات سخت آنها به‌دست آمده است.» او پا را از این هم فراتر گذاشته و از مسوولان ورزش می‌خواهد او راهم به چشم یک مدال‌آور المپیک ببینند: «امیدوارم وزارت ورزش و جوانان تیم داوری را مانند مدال‌آوران مدنظر قرار دهد و از این عزیزان نیز مانند ورزشکارانی که مدال آورده‌اند، تجلیل و تقدیر کند.» رضاخسروی، سخنگوی کانون داوران هم عینا همین خواسته را دارد. او به خبرگزاری فارس گفته: «دست مسوولانی که به ورزشکاران جایزه می‌دهند درد نکند و عاجزانه از وزیر ورزش و کیومرث هاشمی تقاضا می‌کنم همین امروز پاداش ۱۰ هزار دلاری که به قهرمانان می‌دهند را به این سه داور بپردازند. عاجزانه خواهش می‌کنم ۳۰ هزار دلار به این سه داور پرداخت شود چرا که کار این داوران کمتر از کسب مدال طلا نبود. در کل دنیا می‌بینیم که انواع و اقسام دشمنی‌ها با ایران و ایرانی وجود دارد اما در همین شرایط که کلی دشمن داریم سه داور ایرانی که دو نفر ا‌ز آنها کارمند شهرداری و یک نفر دیگر معلم است، کاری کردند کارستان و واقعا باید پاداشی در حد طلایی‌های المپیک به آنها داده شود.»

غریبانه به برزیل رفت

فغانی درحالی فینال المپیک را سوت می‌زند که بعد از قضاوت پربحثش دربازی تراکتور و نفت درآخرین هفته دو فصل پیش و البته بازی جنجالی پرسپولیس و ذوب آهن در هفته چهارم فصل گذشته در داخل کشور به شدت زیر فشار است و حتی قضاوت بازی‌های پرسپولیس و تراکتور دیگر به او سپرده نشده است. خسروی درشرح وضعیت عجیب او می‌گوید: «در صحبت‌های من بحث دفاع از علیرضا فغانی یا کس دیگری نیست اما چیزی که وجود دارد این است که دو سال تمام به داوران ما بی‌احترامی شد و فحش خوردند که شاید سهم فغانی از همه داوران بیشتر بوده است. به طوری‌که حتی هنوز این اتفاق‌ها بعد از بازی تراکتورسازی و نفت در تبریز ادامه دارد. خیلی وقت است که ما فغانی را در استادیوم آزادی ندیده‌ایم که قضاوت کند. اما او با همه این مسائل سکوت کرد و چیزی نگفت. من به‌عنوان سخنگوی کانون داوران کشور این حرف‌ها را می‌زنم تا همه بدانند به داوران ما چه می‌گذرد. این سه داور ما غریبانه به برزیل رفتند، پدر محمد منصوری با اتومبیل خودش این سه داور را به فرودگاه برد و هیچ مقام مسوولی در فرودگاه وجود نداشت تا برای این داوران قرآن بگیرد تا آنها از زیر قرآن رد شوند. همسران این داوران به رسم دیرینه پشت شوهرانشان آب ریختند و آنها را از زیر قرآن رد کردند و می‌بینیم این داوران حالا باید فینال المپیک را قضاوت کنند که این افتخار بسیار بزرگی است.» باید دید با قضاوت او در این فینال آیا در شرایط و وجهه او درداخل کشور هم تغییر ایجاد خواهد کرد. او پیش از این سه فینال دیگر را هم سوت زده است. دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ و دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵. با این کارنامه می‌توان به او لقب مرد فینال‌ها را داد.