مدت‌ها است که مطالبی در مورد کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به گوش می‌رسد؛ موضوعی که اولین بار استارت آن را یک روزنامه عربستانی زد و هر روز رنگ و بوی جدی‌تر به خود گرفت. قرار است آبان ماه به‌طور رسمی تکلیف تعداد سهمیه‌های ایران در آسیا مشخص شود، اما دیروز سایت «ورزش‌سه» در گزارشی به وضعیت پرسپولیس و استقلال در صورت کاهش قطعی سهمیه‌ها پرداخت. ما پیش از این سه به اضافه یک سهمیه داشتیم که احتمالا به زودی تبدیل به دوی به اضافه دو سهمیه خواهد شد؛ یعنی دو تیم ایرانی به‌صورت مستقیم راهی لیگ قهرمانان می‌شوند و دو تیم دیگر هم باید از مسیر پلی‌آف کارشان را ادامه دهند.

با توجه به قوانین فعلی، استقلال خوزستان و ذوب‌آهن که قهرمان لیگ و جام حذفی هستند مستقیما راهی مرحله گروهی می‌شوند، اما پرسپولیس و استقلال تهران باید به پلی‌آف بروند. در ادامه این گزارش می‌خوانیم: پرسپولیس با تک دیدار خانگی و کسب پیروزی در تهران می‌تواند از پلی‌آف صعود کرده و راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شود، اما استقلال در مرحله دوم مقدماتی پلی‌آف کار سخت‌تری پیش رو دارد. آبی‌پوشان ابتدا در دیدار خانگی میزبان یکی از تیم‌های صعود‌کننده از مرحله اول مقدماتی هستند و تازه در صورت پیروزی راهی پلی‌آف خواهند شد. استقلال در مرحله پلی‌آف در دیداری خارج از خانه مهمان حریف خواهد بود و باید برای صعود به پیروزی دست پیدا کند. به‌عنوان مثال ممکن است استقلال در پلی‌آف مهمان الجیش قطر، التعاون عربستان یا الوحده امارات باشد. در مرحله اول پلی‌آف ۶ تیم الزورا عراق، الوحدات اردن، الحدید بحرین، الفنجا عمان، الصفا لبنان و قهرمان سوریه به مصاف هم خواهند رفت و سه تیم پیروز راهی مرحله دوم پلی‌آف خواهند شد.

در این مرحله پنج تیم استقلال ایران، السد قطر، الکویت کویت و دو نماینده ازبکستان حضور دارند که سه تیم صعود‌کننده از مرحله اول به آنها اضافه شده و این هشت تیم در تک دیدار رودررو به مصاف هم رفته و چهار تیم پیروز راهی پلی‌آف خواهند شد. در این مرحله استقلال به قید قرعه به مصاف یکی از تیم‌های صعود‌کننده از مرحله اول یا الکویت خواهد رفت. اما وضع پرسپولیس هم به این ترتیب است؛ در پلی‌آف غرب قاره چهار تیم التعاون عربستان، الوحده امارات، پرسپولیس ایران و الجیش قطر میزبان چهار تیم صعود‌کننده از مرحله مقدماتی بوده و چهار تیم پیروز راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا خواهند شد. به این ترتیب پرسپولیس در پلی‌آف میزبان است و استقلال در صورت حضور در پلی‌آف در این مرحله مهمان خواهد بود. مطابق قوانین لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس و استقلال در مرحله پلی‌آف به مصاف هم نمی‌روند.