معامله تیرآهن 840 تومانی در بورس کالا

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: از ۱۰ شرکت عرضه‌کننده محصولات فولادی در بورس کالا، دیروز تنها محصول ۲ شرکت معامله شد که یکی از این دو محصول تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان و دیگری ورق فولاد کاویان بود. بر‌اساس این گزارش، سبد تیرآهن مخلوط ذوب‌آهن اصفهان با نرخ ۸۴۰ تومان عرضه شد که ۳۵ هزار تن معامله شد. این کالا برای ۲۸ اسفند ماه عرضه شده بود. ورق گرم ۲۰ تا ۴۰ نیز با نرخ ۷۱۰ تومان ۲۸ هزارو ۵۰ تن برای ۵ اردیبهشت معامله شد.

این معاملات در حالی انجام شد که تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ و میلگرد فولاد بناب، میلگردفولاد کرمان، فولاد کویر، فولاد سیادن، فولاد ابهر، فولاد الیگودرز،فولاد نطنزو فولاد امیرکبیر خزر عرضه شده بود.

به گفته فعالان بازار و عرضه‌کننده‌ها حجم بالای کالای موجود در بازار که با نرخ‌های خوب و شرایط مناسبی پیشنهاد می‌شود باعث شده تا نرخ میلگرد‌های ۷۷۰ تومانی هم در بورس خریداری نداشته باشد. به گفته برخی معامله‌گران در حال حاضر حتی اگر نرخ پایه نیز کاهش پیدا کند با توجه به آینده مبهمی که بازار دارد، خریداران ترغیب نخواهند شد ضمن اینکه خریدهای پروژه‌ای نیز در این مدت کاهش داشته و تجار نگرانند اگر خرید داشته باشند، در زمان تحویل همچنان تقاضاها پایین باشد. البته برخی از عرضه‌کننده‌ها معتقدند باید برای بخش خصوصی در روزهایی که عرضه دارند شرایط خاصی در نظر گرفته شود؛ چرا که واریز وجوه ۲۴ ساعت قبل از عرضه از تعداد متقاضیان بورس کاسته است. برای مثال برخی از عرضه‌کننده‌ها معتقدند محصولات این شرکت‌ها در روزهایی به غیر از روزی که ذوب‌آهن عرضه دارد عرضه شوند؛ چرا که در روزهایی که این شرکت عرضه می کند بخش قابل توجهی از تقاضاها از بازار جمع می‌شود و خصوصی‌ها نمی‌توانند رقابت کنند.

در کنار این موضوع برخی از فعالان معتقدند به دلیل محدودیت‌های زیادی که در معاملات بورس صورت گرفته و کاهش تقاضا، معدود معاملاتی که انجام می‌شود، معاملات از پیش تعیین شده است و توافقی است و عملا جذابیت خاصی برای عرضه‌کننده ایجاد نمی‌کند، اما در همین حال برخی شرکت‌های جدید در حال انجام مقدمات پذیرش در بورس هستند و این در حالی است که به جز اجباری که برای عرضه در بورس دارند، انگیزه و دلیل مشخصی برای این اقدام خود نمی‌بینند.

البته در این میان برخی کارگزاران عرضه نقدی در بورس را عامل بهتر شدن بازار می‌دانند و معتقدند اگر شرکت‌های خصوصی با عرضه‌های نقدی و تحویل سریع وارد بورس می‌شدند، می‌توانستند همانند ذوب‌آهن بخشی از معاملات بورس را به خود اختصاص

دهند.