به گزارش «ایسنا»، آرش نجفی، رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران و رئیس انجمن بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی ایران، درباره این توافق‌نامه گفت: در جلسه‌‌‌ای که با ستاد نانو داشتیم، با ظرفیت‌‌‌های بالای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌‌‌ نانو آشنا شدیم و در نتیجه موضوع توافق‌نامه همکاری میان دو مجموعه مطرح شد. از این رو، این توافق‌نامه آماده شد و به امضا رسید که هدف آن معرفی توانمندی‌‌‌های شرکت‌های نانویی به بخش‌‌‌های مختلف صنعت نفت و همچنین نیازسنجی از بخش‌خصوصی و انعکاس آن به صنعت نفت است. یکی از موضوعات اصلی در این توافق‌نامه بهره‌‌‌وری و بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در حوزه‌‌‌های مختلف است.

یکی از اهداف این توافق‌نامه جمع‌‌‌‌آوری نیازهای بخش خصوصی و ارائه راه‌‌‌حل‌‌‌های فناورانه و مناسب در راستای اهداف سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو است. توسعه و تجاری‌‌‌سازی محصولاتی مانند شیشه کاوه و بلنکت‌‌‌های ایروژل و رنگ‌‌‌های عایق حرارتی و هیترهای تشعشعی از دیگر موارد مورد نظر در این توافق‌نامه بوده تا با استفاده از این فناوری‌‌‌های نانو، بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان صورت گیرد.

قرار است ظرفیت‌‌‌‌های علمی و فنی و محصولات تولیدشده بر مبنای فناوری نانو و میکرو در اختیار صنعت نفت قرار داده شود.

به نقل از ستاد نانو، همچنین امکان تبدیل ایده‌‌‌‌ها، نیازها و انتظارات صنعت نفت با کمک شرکت‌های نانویی به محصول در قالب این توافق‌نامه وجود دارد. ایده‌‌‌‌ها و طرح‌‌‌‌های قابل استفاده در زمینه کاهش شدت مصرف انرژی و صرفه‌‌‌جویی در مصرف انرژی توسط شرکت‌های نانویی تحلیل و بررسی شده و پس از تعیین میزان دقیق صرفه‌‌‌‌جویی انرژی ناشی از به‌‌‌کارگیری آن، در اختیار فدراسیون صنعت نفت قرار می‌گیرد.