یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



شاخص در میانه ۶۴ هزار واحدی
روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۱۰ واحدی برای یازدهمین روز متوالی در کانال ۶۴ هزار واحدی باقی ماند. پیش‌تر به نگرانی‌های ایجادشده برای محقق شدن پیش‌بینی سود شرکت‌ها در اثر افت شدید قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها اشاره شده بود. با وجود اینکه قیمت‌های مزبور تا حدودی با رشد مواجه شده‌اند، اما همچنان نسبت به اوایل تابستان در سطوح کمتری هستند (زمان انتشار پیش‌بینی‌های سود بر اساس عملکرد سه ماهه). به نظر می‌رسد این موضوع اثر خود را بر سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه منعکس کند. با این وجود، افزایش خوش‌بینی‌ها به اجرایی شدن برجام و در نتیجه رفع تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد. به این ترتیب، امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور سیگنال‌های مثبتی را به بورس تهران ارسال می‌کند که در ادامه معاملات نیز می‌تواند مانع از افت قیمت‌ها باشد.


بازار ارز



تداوم رفت و برگشت قیمتی دلار
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر معامله شد. در حالی که در ابتدای معاملات، قیمت دلار به بیش از ۳۴۲۰ تومان نیز رسید، اما بار دیگر در ساعات پایانی معاملات شاهد کاهش قیمت دلار به کمتر از سطح مزبور بودیم. دو هفته قبل، همراه با افزایش تقاضای ارز جهش قیمتی دلار به سطح ۳۴۰۰ تومانی را شاهد بودیم. در روزهای بعد نیز در حالی که قیمت‌ها در ساعات ابتدایی معاملات بیشتر از این سطح بود، اما عرضه‌های سنگین از سوی صرافی بانک‌ها کاهش نرخ ارز را در ادامه معاملات به دنبال داشت (مشابه دیروز). بر این اساس، افزایش تقاضا در این بازار کاملا مشهود است. پیش‌تر به افزایش تقاضا پس از حصول توافق هسته‌ای اشاره شده بود که تقاضای ارز مسافرتی (نزدیک شدن به پایان تعطیلات تابستان و همچنین تقاضای ارز حجاج) این افزایش تقاضا را تشدید کرده است.

بازار سکه



رشد سکه با اهرم دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار‌تومانی به قیمت ۹۲۲ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار جهانی، قیمت دلار که در ساعات ابتدایی معاملات به بیش از ۳۴۲۰ تومان رسید، سکه را با خود همراه ساخت. در ادامه، با وجود کاهش قیمت دلار، سکه مقاومت کرد. بر این اساس، مقاومت سکه را می‌توان به انتظار معامله‌گران بازار سکه نسبت به رشد قیمت دلار مرتبط دانست. با خوشبینی‌های به وجود آمده مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با رشد ۶ هزار تومانی به ۱۹ هزار تومان رسید. در این شرایط، سیل تقاضای ارز احتمال افت قیمتی را در این بازار کاهش می‌دهد. با این حال، افزایش حباب سکه می‌تواند اثر رشد قیمت دلار را تعدیل کند. اونس طلا نیز در حالت انتظاری است که نوسانات شدید قیمتی را کاهش می‌دهد.

بازار طلای جهانی



اونس در وضعیت مبهم
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی یک درصدی، در پایان به قیمت ۸/ ۱۱۲۲ دلار معامله شد. این دومین هفته نزولی پس از سه هفته رشد اونس است. آمارهای ماه آگوست آمریکا سیگنال دقیقی برای زمان افزایش نرخ بهره نداشت، بنابراین بازار طلا را در انتظار نشست ۱۷-۱۶ سپتامبر فدرال رزرو نگه داشت (سیگنال مثبت تولیدناخالص داخلی و کمترین نرخ بیکاری از سال ۲۰۰۸ در مقابل سیگنال‌های منفی شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (ISM) و اشتغال‌زایی کمتر از پیش‌بینی‌ها). عامل دیگر تاثیرگذار بر طلا این هفته می‌تواند آمارهای اقتصادی چین (تجارت، شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده) باشد که در صورت ضعف، تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش خواهد داد. در نظرسنجی کیتکو، ۸ کارشناس (از ۱۷ کارشناس) روند افزایشی، ۵ نفر مسیر کاهشی و ۴ کارشناس روند خنثی را برای قیمت طلا در این هفته پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن



تشدید نزول «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۸/ ۳ درصدی به قیمت ۶۷ هزار و ۲۳۹ تومان معامله شدند. در این خصوص، پیش تر به رشد ۱۱ درصدی معاملات بازار مسکن در مرداد نسبت به ماه قبل اشاره شد؛ در این دوره، با وجود جذب بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن در وام‌های جدید (صندوق سپرده یکم بانک مسکن) همچنان تقاضا برای «تسه»ها وجود داشت. در ادامه اما، نزدیک شدن به پایان فصل تابستان فروکش تقاضای فصلی مسکن و در نتیجه «تسه»ها را به دنبال داشته است. در کنار این موضوع می‌توان به پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن از محل ارائه اوراق جدید اشاره کرد، این موضوع فشار قیمتی بر اوراق فعلی را تشدید کرده است. در این شرایط، کاهش سود واقعی وام مسکن در قیمت‌های پایین «تسه»ها می‌تواند تقویت سمت تقاضا را به دنبال داشته باشد.

بازار نفت



رشد نفت در تقابل آمارهای چین- آمریکا
هر بشکه نفت خام آمریکا، با رشد هفتگی ۸/ ۱ درصدی به قیمت ۰۵/ ۴۶ دلار معامله شد. دومین هفته رشد نفت پس از هشت هفته نزولی حاصل شد. چرخش صعودی نفت با آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا بود، در حالی که آمار اشتغال آمریکا سیگنال‌‌های چندگانه‌ای نسبت به اقتصاد آمریکا داد. از طرف دیگر، کاهش ۱۳ موردی تعداد دکل‌های نفت آمریکا (پس از هشت هفته رشد) و کاهش تولیدات نفت این کشور بر اساس آمار بازبینی شده اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، حاکی از این است که تولیدکنندگان شیل نسبت به قیمت‌های پایین، بیشتر از برآوردها عکس‌العمل نشان می‌دهند. در هفته جاری آمارهای چین می‌تواند سیگنالی از وضعیت اقتصادی و تقاضای نفت از سوی این کشور ارائه دهد. همچنان مازاد عرضه بر قیمت نفت فشار می‌آورد که ورود ایران نیز در میان‌مدت می‌تواند این موضوع را تشدید کند.