بازار داخلی

پنجمین روز ورود پول حقیقی

آخرین روز معاملاتی هفته جاری در حالی به انتها رسید که نماگرهای اصلی بازار سهام عملکردی مثبت را به ثبت رساندند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در روز سه‌شنبه افت ۰.۵۸ درصدی را تجربه کرده بود، در ساعات ابتدایی چهارشنبه روند صعودی به خود گرفت و تا حدود ساعت ۱۰ به محدوده ۲ میلیون و ۳۰۷ واحد نیز رسید. اما در ادامه کمی افت کرد و در نهایت با رشد محدود ۰.۰۴ درصدی و قرار گرفتن در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴‌هزار واحد به کار خود پایان داد. نمادهای «فملی»، «شبندر» و «فایرا» بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص گذاشتند.

شاخص هم‌وزن نیز که نماگر مناسبی جهت نمایش عملکرد نمادهای کوچک و متوسط بازار است در این روز ۴۶۵۰ واحد معادل با ۰.۶۱‌درصد رشد کرد و عدد ۷۶۳‌هزار و ۶۵۶ واحد را که بالاترین مقدار این شاخص در ۱۶ روز معاملاتی گذشته است، به ثبت رساند. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام نیز یکسان بود. به طوری که شاخص کل فرابورس هم در روز چهارشنبه حرکتی هم‌جهت با دیگر شاخص‌های ذکرشده داشت و با رشد ۰.۴۶ درصدی، در پایان ساعات معاملاتی این روز در محدوده ۲۵‌هزار و ۶۰۵ واحد قرار گرفت.

بررسی آمار مربوط به تغییر مالکیت نشان می‌دهد که در این روز مجموعا ۱۴۲ میلیارد تومان نقدینگی از جانب سهامداران حقیقی وارد بورس و فرابورس شده است که پنجمین روز متوالی ورود پول حقیقی‌ها را رقم زد. آخرین بار این اتفاق در هفته دوم آذر ماه سال ۱۴۰۲ رخ داده بود.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز نسبت به‌روز ماقبل ۵.۴۸‌درصد کاهش یافت و در سطح ۴۰۵۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند که در این روزها یکی از مهم‌ترین مسائل و اخباری که حول محور بازار وجود دارد، موضوع بند (س) تبصره ۶ است. این مساله که به مجلس کشیده شده است و اکنون احتمال اصلاح آن مطرح است، به سقف مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی ارتباط پیدا می‌کند.

 بنا به تجربه‌های تاریخی، مباحث مالیاتی همیشه موضوعی حساس برای فعالان بازار سهام بوده اند.

در این شرایط نیز به نظر می‌رسد که نگرانی‌هایی از این کانال به بازار و سرمایه‌گذاران تزریق شده است که ممکن است تاثیراتی منفی به جای بگذارد و تا ۷۰‌هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی را نیز کاهش دهد.

وضعیت در بازار طلا، سکه و دلار در روز چهارشنبه متعادل رو به پایین بود. به‌طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار در سطح ۳ میلیون و ۵۱۲‌هزار تومان و هر قطعه سکه امامی در سطح ۴۱ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفتند. دلار نیز کمی کاهش یافت و در مرز کانال ۶۴‌هزار تومان در بازار آزاد مبادله شد.

بازار خارجی

افت همگام کامودیتی‌ها

معاملات در بازارهای جهانی در حالی دنبال شدند که کامودیتی‌ها کاهش قیمت محدودی را تجربه کردند. به طوری که در روز چهارشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت ۰.۶۳‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و در محدوده ۸۷ دلار و ۸۶ سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت.  بهای نفت WTI یا وست‌تگزاس‌اینترمدییت نیز ۰.۷۸‌درصد کاهش یافت و در سطح ۸۲ دلار و ۷۱سنت قرار گرفت.

وضعیت برای فلز زرد نیز یکسان بود. به طوری که طلای جهانی نیز برای سومین روز متوالی افت قیمت را تجربه کرد و در محدوده ۲‌هزار و ۳۱۶ دلار به ازای هر اونس مبادله شد.

پیرو شکسته شدن روند صعودی طلا، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که در این روز منفی گسترده‌تری برای فلز زرد رقم بخورد، اما شاخص دلار نیز کاهش یافت و باعث شد تا افت قیمت طلا محدود شود. این اتفاق به این دلیل رخ داد که قیمت بیشتر فلزات ارتباطی قوی با این شاخص دارند.

گرچه افت شاخص دلار در این روز رخ داد، اما دلار همچنان بخش عمده‌ای از سودهای خود را که در ماه آوریل به دست آورده بود حفظ کرده است، چرا که بازارها به طور پیوسته انتظارات کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش دادند.

5 copy

6 copy