بازار داخلی

تحرکات محدود نماگرها

آخرین روز معاملاتی هفته در حالی به انتها رسید که نماگرهای اصلی بازار سهام تغییراتی محدود را به ثبت رساندند. به‌طوری که در روز چهارشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۰.۲۸‌درصد معادل با ۶۲۳۲ واحد افزایش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۸‌هزار واحد قرار گرفت. لازم به ذکر است که نمادهای «فملی»، «فولاد» و «فارس» بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص گذاشتند.

همچنین شاخص هم‌وزن، که از جهاتی نماگر مناسب‌تری نسبت به شاخص کل از کلیت بازار است و عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط را نیز به طور دقیق‌تری منعکس می‌کند، رشد ۰.۰۵ درصدی را به ثبت رساند و در سطح ۷۲۳‌هزار و ۵۶۶واحد قرار گرفت.

تحرک محدود شاخص‌ها در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران هم اتفاق افتاد. به طوری که شاخص کل فرابورس نیز در این روز رشد ۰.۰۵ درصدی را تجربه کرد و با قرار گرفتن در ارتفاع ۲۴‌هزار و ۶۱۵ واحد به کار خود در هفته جاری پایان داد.

این اتفاقات در حالی رخ دادند که کاهش دامنه نوسان به یک‌درصد که در جلسه اولیه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفته شد که تا روز سه‌شنبه اعمال شود، در این روز نیز ادامه پیدا کرد.

همچنین بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۲۹ میلیارد تومان خروج پول از جانب حقیقی‌ها بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با کاهش ۳۰درصدی نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل، در سطح ۱۹۳۷ میلیارد تومان قرار گرفت.

همان‌طور که از تحرکات نماگرها پیداست، به نظر می‌رسد که چهارشنبه روز بی‌اتفاقی برای بازار سهام بود.

ریسک‌های منطقه‌ای که در چند روز گذشته تبدیل به اصلی‌ترین عامل جهت‌دهنده به تصمیمات سرمایه‌گذاران شده بودند رو به کاهش گذاشته،

و به نظر می‌رسد که آرامش و اعتماد نسبی در ارتباط با این موضوع در حال دوباره به وجود آمدن است.

همچنین سه‌شنبه‌شب مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی یک سخنرانی به معضلات اصلی بازار سهام و لزوم بازگشت دوباره آن به رقابت با دیگر بازارهای موازی پرداخت که انتظار می‌رود در صورت پیگیری جدی‌تر این موضوعات، بتوان به رشد بازار امیدوار بود.

بازار خارجی

سمت و سوی طلای جهانی

نفت برنت و wti در روز چهارشنبه با افت اندکی در قیمت همراه بودند. بر این اساس بهای این دو نفت به ترتیب با افت ۰.۶۰ و ۰.۶۲درصد به سطح ۸۹.۴۸ و ۸۴.۸۳دلار به ازای هر بشکه رسید.

طلا برخلاف نفت با رشد ۰.۲۱درصد همراه شد و در سطح ۲هزار و ۳۸۸دلار قرار گرفت. فلز گرانبها در تلاش است تا سقف قیمت‌های جدید تاریخ را در حدود ۲۴۳۰ دلار به دست آورد و این در حالی است که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بر حفظ چارچوب سیاست محدودکننده برای مدت طولانی‌تر تاکید کرد.

به نظر می‌رسد پاول و همکارانش با عطف توجه به سطح بالای تورم و تقاضای قوی نیروی کار، به سمت بالا نگه‌داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی‌تر تمایل بیشتری دارند و نباید این موضوع را فراموش کرد که دورنمای بالاتر نگه‌داشتن نرخ بهره به مدت طولانی‌تر، نویدبخش بازدهی بالاتر دلار و اوراق قرضه ایالات متحده است.

در همین راستا، گرچه بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده، با کاهش اندک همراه بود، اما نزدیک به بالاترین رقم ۵ماهه در حدود ۴.۷۰ درصد باقی ماند.  

داده‌های قوی خرده‌فروشی در ماه مارس، و همچنین آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در همین ماه، انتظارات را تقویت کرده که چشم‌انداز تورم بالا باقی بماند و پاول نیز در همین زمینه از عدم حصول به اعتماد کافی برای اقدام در مورد نرخ بهره در سایه‌ داده‌های اخیر اشاره و در عوض اظهار کرد که دستیابی به این اعتماد احتمالا بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد.  در عین حال، تشدید تنش‌های خاورمیانه، زمینه‌ قدرتمندی را برای طلا فراهم می‌کند. در حال حاضر، اسرائیل در واکنش به پاسخ تلافی‌جویانه ایران، از آمادگی خود برای پاسخگویی خبر داد. البته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اذعان داشت که از ضدحمله‌ اسرائیل حمایت نخواهد کرد.

 افزون بر آن، زمزمه‌هایی در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران به گوش می‌خورد که طبعا می‌تواند بر ظرفیت صادرات نفت ایران تاثیر بگذارد.

7 copy

9 copy