بازار داخلی

بازگشت ارزش معاملات به ۵ همت

با سبزپوشی یکپارچه تمام شاخص‌های بورس و فرابورس، آخرین روز معاملاتی هفته نیز به انتها رسید. به طوری که در روز چهارشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با صعود ۱۴۵۹۱ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۱۷۰‌هزار واحد قرار گرفت که بالاترین مقدار این شاخص در ۸روز معاملاتی گذشته است. شاخص هموزن نیز در این روز رفتاری مشابه با شاخص کل داشت و با جهش ۴۶۳۸ واحدی در محدوده ۷۶۳‌هزار و ۲۱۱ واحد کار خود را به پایان برد. اما این فقط بورس اوراق بهادار نبود که در روز چهارشنبه عملکردی مثبت را به ثبت رساند، بلکه شاخص کل و هم‌وزن فرابورس نیز شاهد افزایش ارتفاع بودند و با افزایش ۶۹ و ۸۲۱ واحدی، به ترتیب در محدوده ۲۶‌هزار و ۲۷۵ و ۱۴۰‌هزار و ۷۶۱ واحد قرار گرفتند تا در کنار دیگر شاخص‌ها، روزی امیدوارکننده را برای بازار سهام رقم بزنند.

به علاوه در این روز نمادهای «پارسان»، «وبملت» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس، و نمادهای «فزر»، «حگهر» و «خاور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند. بورس و فرابورس نیز مجموعا شاهد ۷۸ میلیارد تومان ورود پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۸.۱۱ درصدی، در سطح ۵۰۲۱ میلیارد تومان قرار گرفت تا پس از ۱۲ روز متوالی مجددا به محدوده ۵ همت بازگردد. در روزهای اخیر التهابی در نرخ ارز ایجاد شده است و شاهد نوسانات صعودی دلار هستیم. برخی از کارشناسان عقیده دارند که از دلایل مهم رشد بورس در این روزها می‌تواند این عامل باشد. همچنین انتشار گزارش‌های ۹ ماهه در هفته آینده در کنار این مساله که اگر اخبار مربوط به تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها به نتیجه جامع‌تری برسد و شاهد عملیاتی شدن این موضوع باشیم، می‌توانیم انتظار رشد بازار را طی ماه‌های آینده داشته باشیم.

علاوه بر بازار سهام؛ بازار طلا، سکه و دلار نیز در این روز صعودی شدند. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۰.۶۳ درصدی در محدوده ۲ میلیون و ۵۹۶‌هزار تومان، و هر قطعه سکه امامی نیز با ۸۰۰‌هزار تومان افزایش قیمت نسبت به‌روز گذشته، در محدوده ۳۱ میلیون و ۴۰۰هزار تومان خرید و فروش شدند.  دلار نیز برای سومین روز متوالی روند صعودی خود را حفظ کرد و پس از ۵روز، مجددا کانال ۵۱‌هزار تومانی را فتح کرده، و در قیمت ۵۱‌هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد مورد مبادله قرار گرفت.

 

بازار خارجی

سخنرانی‌‌‌ اعضای بانک‌های مرکزی در کانون توجه

در روز چهارشنبه قیمت کامودیتی‌‌‌ها با افزایش نسبی همراه بودند. بر این اساس نفت برنت و WTI به ترتیب در سطح قیمت ۷۷.۷۸ و ۷۲.۴۶دلار قرار گرفتند که در قیاس با روز گذشته به‌‌‌ترتیب ۰.۲۴ و ۰.۳۰درصد رشد را تجربه کرده‌‌‌اند. طلا نیز در کنار نفت با جو مثبت همراه بود و در سطح قیمت ۲هزار و ۳۵دلار به ازای هر اونس قرار گرفت که در قیاس با روز معاملاتی سه‌‌‌شنبه ۰.۲۳درصد رشد به ثبت رسانده است. باتوجه به افزایش رقم خورده در بازار فارکس و کامودیتی‌‌‌ها، می‌توان گفت بازار در انتظار داده‌‌‌  CPI آمریکاست که پنج‌شنبه منتشر خواهد شد و به همین دلیل نوسان کمی داشته است.

داده مهمی امروز منتشر نخواهد شد اما سخنرانی ویلیامز، عضو بانک مرکزی آمریکا، اشنابل، عضو بانک مرکزی اروپا و صحبت‌‌‌های بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، در کانون توجهات هستند. رشد متوسط دلار در برابر ارزهای چرخه‌‌‌ای ممکن است تثبیت شود و هفته آرامی را در بازار فارکس شاهد هستیم. به عقیده موسسه ING قیمت‌گذاری مجدد انتظارات نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای شروع دیرتر چرخه انبساطی به تضعیف دارایی‌‌‌های ریسکی در کوتاه‌مدت ضعیف منجر می‌شود و این مساله به دلار کمک می‌کند تا قبل از ظهور یک روند نزولی واضح، کمی رشد کند. امروز تقویم اقتصادی آمریکا خلوت است، اما شنیدن سخنان جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک در مورد چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۲۴ جالب خواهد بود.

ناهماهنگی بین داده حقوق و دستمزد و شاخص خدماتی ISM، تفسیر فدرال‌رزرو از داده‌‌‌ها را بسیار مهم می‌کند. تصور موسسه ING این است که هنوز ضعف کافی در بازار کار برای توجیه کاهش نرخ بهره در ماه مارس وجود ندارد و فدرال رزرو ممکن است بخواهد از قیمت‌گذاری مجدد در منحنی دلار آمریکا حمایت کند. پیش از انتشار داده‌‌‌های تورمی، شاخص دلار باید در محدوده ۱۰۲.۵ نوسان کند مگر اینکه سخنان ویلیامز منجر به حرکت بازار شود.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy