بازار سهام

روزهای سخت بورسی

بورس اوراق بهادار تهران، پس از چهار روز کاری متوالی کاهشی در شاخص کل، روز دوشنبه به رشد ناچیز ۱۲/ ۰درصدی دست یافت. به طوری که شاخص کل با افزایش ۲ هزار واحدی توانست در ستون یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحد قرار گیرد. بورس مانند روزهای گذشته با خروج پول حقیقی همراه شد به طوری که در مجموع از بورس و فرابورس ۲۵۵ میلیارد تومان در روز گذشته خارج شد. ارزش معاملات خرد نیز در کمترین میزان خود قرار دارد و به رقم ۱۷۵۱ میلیارد تومان رسید. بنابراین با این سطح از ارزش معاملات تشخیص قدم بعدی سرمایه‌گذاران دشوارتر از همیشه است. همچنین دلار نیز از مسیر رشد خود فاصله گرفت به همین دلیل بازار نیروی محرکه خود را نیز ندارد. حفظ روند فعلی و سردرگمی بازیگران این عرصه از احتمال بالایی برخوردار است مگر آنکه خبرها بتواند در تعیین روند جدید دخالت کند.

15-01

 

بازار سکه

عدم‌تاثیر اونس جهانی

بازار سکه و طلا روز دوشنبه با کاهشی کمتر از یک درصد همراه شد. بدین ترتیب هر قطعه سکه امامی در قیمت 27 میلیون و 650 هزار تومان قرار گرفت که نسبت به روز یکشنبه تنها حدود 50 هزار تومان افت بها را تجربه کرده است. آنچه در ماه‌های جاری بر سکه گذشت حاکی از آن بود که به سبب کاهش معاملات در ماه محرم، سقوط شدید اونس جهانی و تغییر روند دلار در بازارهای داخلی نتوانستند منجر به شوک قیمتی در بازار سکه شوند. بیشتر نوسانات سکه حول کانال 27 میلیونی صورت گرفت و تحلیلگران بر این ‌‌‌باورند که قیمت‌‌‌ها تمایلی به شیب تند برای تغییر ندارند و به‌صورت ملایم جابه‌جا می‌‌‌شوند. انتظار می‌‌‌رود تا پایان ماه صفر اگر حمایتی از سمت تقاضا ایجاد نشود سکه به افت اونس جهانی پاسخ می‌‌‌دهد و بهای آن کاسته می‌‌‌شود. اما در کوتاه‌مدت سکه توان حفظ ریل فعلی خود را دارد و نوسانات بزرگی را پیش‌‌‌روی خود نمی‌‌‌بیند.

15-02

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 5 ماهه

در معاملات روز دوشنبه طلای جهانی توانست پس از سقوط هفته گذشته اندکی رشد کند. اما این رشد دیری نپایید و در ساعت 19به وقت تهران هر اونس طلا با قیمت 1889دلار دادوستد شد. چرا که بازارها در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتر از سیاست‌‌‌های پولی ایالات متحده دست نگه داشته‌‌‌اند در همین راستا تمرکز خود را بر جلسه‌‌‌ پیش روی پنج‌شنبه و جمعه قرار دادند. به نظر می‌‌‌رسد در جلسه آتی جروم پاول از فدرال رزرو اعلام کند که نرخ بهره برای ماه آینده افزایش خواهد یافت. به این علت که بیشتر سیاستگذاران بر این باور هستند که برای رهایی از تورم، تنها راه چاره رشد نرخ بهره است. بنابراین با نرخ بهره بالا، هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده مانند طلا افزایش می‌‌‌یابد و تقاضا برای فلز زرد کاسته می‌‌‌شود. با این تفاسیر در کوتاه‌مدت طلا شاهد رشد چشمگیر نخواهد بود و تا زمان روشن شدن تکلیف نرخ بهره نوسانات را در بازه کم ادامه می‌‌‌دهد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

رکود معاملاتی خرید مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد روز شنبه عمدتا با رشد قیمت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرد، روز گذشته با افزایش 09/ 0 درصدی معادل 835 ریال رشد در مرز مقاومتی 90 هزار تومان باقی ماند و در قیمت پایانی 88 هزار و 817 تومان به کار خود پایان داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه بازار مسکن کشور همچنان در یک رکود با شیب ملایم به سر می‌‌‌برد؛ در مناطق ۲۲گانه پایتخت گرچه آمار رسمی برای تعداد معاملات وجود ندارد، اما به گفته فعالان این بخش، سقوط تعداد قرارداد‌‌‌های مسکن چشمگیر بوده است. گفته می‌‌‌شود به واسطه کاهش قدرت خرید مردم تخفیف‌‌‌هایی که در بازار مسکن عرضه می‌‌‌شود نیز تاثیر چندانی در ترغیب خریداران برای ورود به بازار مسکن نداشته است.

15-04

 

بازار نفت

عرضه‌کنندگان قدرتمند نفت

بهای نفت با حمایت تولیدکنندگان خود توانست در مبادلات تجاری روز دوشنبه رشد کمی داشته باشد و از جایگاه بلند خود فاصله زیادی نگیرد. بدین ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در بهای 85 دلار و 58 سنت مبادله شد و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 82 دلار قرار گرفت. از آنجا که عرضه جهانی نفت به سبب کاهش صادرات نفتی عربستان و روسیه با کاهش مواجه شده است، تا حدودی اثر نگرانی از اوضاع تقاضای جهانی در میانه رشد نرخ بهره خنثی شد. بنابراین اگر‌چه بهای نفت هفتمین هفته را با سود سپری کرد، زمزمه‌‌‌های افزایش نرخ بهره در ماه آتی توسط فدرال رزرو در کنار شرایط نه‌چندان مساعد تولیدات در چین توانسته‌‌‌اند نگرانی‌‌‌ها در راستای وضعیت نابسامان رشد جهانی و به دنبال آن تقاضای سوخت را بیشتر کنند. با این تفاسیر برخلاف بلندمدت در کوتاه‌مدت بهای نفت در جایگاه خود باقی می‌‌‌ماند.

15-05