بازار سهام

رشد پلکانی بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات روز گذشته با ارزش معاملات پایین کار خود را آغاز کرد. به طوری که به آرامی با قدرت گرفتن خریداران نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای توانست رنگ سبز را از آن خود کند و رشد بیش از ۹‌هزار واحد معادل ۴۶/ ۰ درصدی را به ثبت برساند. در این میان شاخص هموزن با افزایش بیشتری معادل ۶۶/ ۰ درصد توانست دو‌شنبه را نیز سبز به پایان برساند. اما با این حال خالص تغییر مالکیت حقیقی‌‌‌ها در بورس منفی و در فرابورس مثبت بود که در مجموع ۹ میلیارد تومان ورود پول حقیقی‌‌‌ها را به همراه داشت. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) به کمترین مقدار خود از ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ رسیده است که رقم ۲۰۵۲ میلیارد تومان بود. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار انتظار می‌رود که تغییرات نماگرهای بورس تا پایان هفته کم‌نوسان و معاملات نیز در فاز رکودی سپری شوند.

15-01

 

بازار سکه

آرامش در بازار سکه

قیمت سکه امامی روز دو‌شنبه با کاهش ناچیزی همراه بود. در حالی که روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش حدود 500 تومانی همراه بود. با این حال بهای طلا و سکه تحت‌تاثیر افت زیاد قیمت طلا در بازار جهانی نتوانست رشد قیمت قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک یاد‌شده روز اخیر در قیمت 28 میلیون و 300‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان بازار طلا با توجه به انتشار اخبار اخیر مبنی بر آزادسازی زندانیان آمریکایی و ایجاد فضای امیدوارانه در بازار ارز و تمایلات نزولی، انتظار می‌رود که تا پایان هفته جاری قیمت‌های طلا و مسکوکات رشد قابل‌توجهی نداشته باشند. در صورت تکذیب یا نقض اخبار منتشر شده یا انتشار اخبار منفی از مذاکرات، احتمال رشد نرخ دلار و در پی آن افزایش بهای سکه نیز بیشتر می‌شود.

15-02

 

بازار طلای جهانی

طلا در تله تورم

طلا در مبادلات اولین روز کاری هفته، با قرارگیری در مسیر نزولی افت بهای 3 دلاری را تجربه کرد. به طوری  که  تا ساعت 19 دیروز به وقت تهران قیمت به ازای هر اونس طلا در 1910 دلار و 75 سنت قرار گرفت. چرا که انتشار داده‌‌‌های تورمی ایالات متحده هفته گذشته حاکی از رشد تورم در ماه ژوئیه پس از کاهش متداوم در سال‌جاری بود که سبب افزایش نگرانی حول رشد بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو شد. نرخ بهره بالاتر با تقویت دلار منجر به گران شدن فلز زرد برای دارندگان سایر ارزها می‌شود که به معنای افزایش هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده مانند طلا می‌شود و تقاضای آن را می‌‌‌کاهد. بنابراین با در نظر گرفتن اوضاع نابسامان طلا در هفته‌‌‌های پیشین دور از تصور نیست که طلا در کوتاه‌مدت امیدی برای رشد نداشته باشد، بنابراین در روزهای آتی نوسانات با تمایلات نزولی از احتمال بالایی برخوردار است.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

انتظار برای خانه‌دار شدن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز دوشنبه عموما با رشد قیمت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز گذشته با افزایش 52/ 1 درصدی معادل بیش از یک ‌هزار و 300 تومان رشد از مرز مقاومتی 90‌هزار تومان عبور کرد و کار خود را در قیمت پایانی 90‌هزار و 452 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه نهضت ملی مسکن به عنوان مردمی‌‌‌ترین طرح‌‌‌ دولت سیزدهم در تامین مسکن موردنیاز جوانان و خانوارهای فاقد ‌‌‌مسکن، بارقه امیدی را در بین جوانان و اقشار فاقد مسکن ایجاد کرده است. اما تا زمانی که مراحل ساخت و بهره‌برداری مسکن به اتمام نرسد و تحویل داده نشود نمی‌توان امید به خانه‌‌‌دار شدن و پایان پروژه نهضت ملی را متصور شد.

15-04

 

بازار نفت

نفت؛ ایستاده بر لبه تیغ

در مبادلات تجاری روز دوشنبه نفت با کاهش قیمت جزئی کمتر از یک دلار همراه شد. به این ترتیب نفت هفته را قرمز آغاز کرد و بهای هر بشکه نفت خام برنت با کاهش 88/ 0 درصدی در 86 دلار و52 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت با افت 99/ 0 درصدی در قیمت 82 دلار و 84 سنت مبادله شد. کاهش تولیدات نفتی توسط عربستان و روسیه مانع از دست دادن بیشتر بها شد و قیمت در نزدیکی سطح موردنظر عرضه‌کنندگان باقی ماند. با وجود این برخلاف یکه‌‌‌تازی نفت در دو ماه گذشته و افزایش نگرانی حول تقویت دلار به سبب تورم بالا در ماه ژوئیه، مقاومت چشمگیری برای رشد بیشتر قیمت نفت به چشم می‌‌‌خورد. در طرف دیگر تقاضای چین نیز در شرایط مساعدی قرار ندارد و این بازار نفت را متاثر خواهد کرد. بنابراین در روزهای آتی نوسانات نزولی بیشتری نسبت به هفته قبل قابل پیش‌بینی است.

15-05