واکنش بایدن به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین/ درخواست برای آتش‌بس فوری در غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان کالج بلک مورهاوس آمریکا، گفت: یک بحران انسانی در غزه در جریان است و به همین دلیل من خواستار برقراری آتش‌بس فوری برای توقف درگیری‌ها در آنجا هستم. رئیس جمهور آمریکا که روز یکشنبه (به وقت محلی) در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان کالج تاریخی بلک مورهاوس حضور یافته بود، خطاب به دانشجویان این دانشگاه افزود: من از اعتراض مسالمت‌آمیز بدون خشونت حمایت می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه صدای اعتراض شما را در مورد جنگ غزه می‌شنوم، مدعی شد: صحنه‌های درگیری در غزه قلب من را نیز می‌شکند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اعتراض‌های اخیر دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی و خواسته آنها مبنی بر قطع همکاری دانشگاه‌های آمریکایی با شرکت‌ها و دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: صدای شما باید شنیده شود و من به شما قول می‌دهم که این صدا را می‌شنوم.

به گزارش ایرنا، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق فرهنگی پیش تر گفت که حمله به دانشجویان معترض در دانشگاه‌های آمریکا و سرکوب آنها، نشان دهنده افزایش محدودیت‌های نگران کننده در زمینه آزادی است. فریده شهید افزود: نسبت به رفتار غیرمتناسب با مواضع سیاسی تظاهرات کنندگان نگران هستیم.

وی اضافه کرد: سرکوب خشونت آمیز تظاهرات مسالمت آمیز دانشجویان و خشونت پلیس و بازداشت دانشجویان بسیار نگران کننده است.

هفت ماه از آغاز درگیری‌ها در نوار غزه و کشتار بی‌سابقه فلسطینیان به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می‌گذرد. در طول این مدت و در کنار همه ابراز نگرانی‌ها، محکوم کردن‌ها، حمایت از فلسطین و اعتراض‌ها در کشورهای مختلف دنیا به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، دامنه این اعتراض‌ها به دانشگاه‌های دنیا کشیده شده است.

دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، هلند، سوئیس، انگلیس و سایر کشورها به صحنه تظاهرات ضداسرائیلی تبدیل شده‌اند. دانشجویان معترض مطالبات گوناگونی از جمله قطع همکاری با شرکت‌ها و دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را خواستار هستند.

اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده و به طور فزاینده‌ای در اروپا که پس از جنبشی در دانشگاه کلمبیا راه اندازی شد، ادامه دارد.

از ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین۱۴۰۳) بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در ۵۰ دانشگاه در سراسر جهان دستگیر شده‌اند. این آمار بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و بیانیه‌های دانشگاه‌ها و سازمان‌های مجری قانون است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.