بازار سهام

سردرگمی بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه با رنگ قرمز هفته را آغاز کرد. شاخص کل بورس با کاهش 7‌هزار واحدی در ستون 2 میلیون و 195هزار واحدی آرام گرفت و افت 34/ 0 درصدی را به ثبت رساند در حالی که نماگر هم‌‌‌وزن با رشد 17/ 0 درصدی همراه بود که بیانگر اوضاع نابسامان سهم‌‌‌های بزرگ‌تر در بازار بود. جدا از ورود پول در دوشنبه هفته گذشته برای 10 روز معاملاتی بازار شاهد خروج پول حقیقی بود؛ همانند روز گذشته که 134 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد و ارزش معاملات به سطح رکودی زیر 4‌هزار میلیارد تومانی بازگشت و به رقم 3198 میلیارد  تومان رسید.  به نظر می‌رسد اصلاح دو ماهه بورس خیال توقف ندارد و بازار دلیلی برای تثبیت روند صعودی خود نمی‌بیند. چرا که از یکسو در بازار ارز ثبات مشاهده می‌شود، از سوی دیگر مسائل بنیادی بورس سبب این تعلل می‌‌‌شوند. بنابراین در هفته جاری بورس با نوسانات در محدوده کوچکی قابل پیش‌بینی است.

بازار سکه

عقبگرد سکه

2

روز شنبه بازار سکه و طلا با کاهش اندکی همراه بود و سکه هفته را مستقر در کانال 28 میلیونی شروع کرد. هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و800 هزار تومان قرار گرفت که به نسبت دیروز 4/ 0‌درصد افت بها داشته و حباب آن نیز برخلاف حباب سکوک دیگر روند کاهش در پیش گرفت و در 6 میلیون ساکن شد. بازار وارد مرحله ثبات شده است و تنها نوسانات اندکی منجر به تغییرات می‌شود. با توجه به ثبات نسبی طلای جهانی و کاهش نرخ دلار این کم شدن بها در بازار سکه و طلا قابل درک است. با درنظر گرفتن آنکه همچنان خبرهای مثبت سیاسی وجود دارند احتمال رشد نرخ ارز پایین است و به دنبال آن سکه نیز از صعود سر باز می‌‌‌زند. در آخرین روزهای ماه تیر منتهی به ماه محرم تقاضا نیز دستخوش تغییر می‌شود و تا حدودی می‌تواند از قیمت حمایت کند اما به طور کلی تغییرات چشمگیر در هفته جاری از احتمال پایینی برخوردار است.

بازار طلای جهانی

تکاپوی طلا برای حفظ 1900

3

هفته گذشته برای طلا متشکل از سقوط‌‌‌های بزرگ و صعودهای کوچک بود به طوری که تا لمس سطح حمایتی 1900 دلار نیز رسید و در یک‌قدمی از دست دادن آن قرار گرفت. آخرین بهای ثبت شده برای هر اونس طلا 1925 دلار و 5 سنت است که رشد 14 دلاری روزانه برای آن محسوب می‌شود. فلز زرد پس از انتشار آمار اشتغال بهتر از پیش‌بینی‌‌‌ها با چالش تقاضا مواجه شد به این سبب که اشتغال بالا اقتصاد مستحکمی را نوید داده است و به تبع آن از تقاضای پناهگاه امن کاست که ریزش قیمتی برای طلا را به ارمغان آورد. اما این ریزش در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته جبران شد. با این حال برای نیمه هفته آینده نوسانات مثبتی قابل پیش‌بینی است چرا که بیکاری با تورم رابطه عکس دارد بنابراین نتیجه می‌شود پیشرفت‌‌‌هایی در کنترل تورم صورت گرفته و سیاست‌‌‌های تهاجمی فدرال رزرو کمتر می‌شود. در مجموع انتظار نمی‌رود  طلا با جهش قیمتی روبه‌رو ‌شود و تنها با حفظ سطح حمایتی به نوسانات خود ادامه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

تجربه کشورها برای توسعه مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن اولین روز هفته را عموما با افت قیمت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، پس از ثبت عملکرد مثبت در هفته ماقبل، روز شنبه را با افت 96/ 1 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 600 تومان کاهش آغاز کرد. تسه یاد‌شده کار خود را در قیمت پایانی 83‌هزار و 230 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که اسکان افراد به‌ویژه طبقه نیازمند و غیرمرفه، یکی از مهم‌ترین برنامه دولت‌‌‌ها در جهان است اما برخی دولت‌‌‌ها موفق شده‌‌‌اند تجربه موفقی از خود در این زمینه برجای بگذارند. بنابراین برای کشورهای جهان سوم همچون ایران با وجود تمامی تحریم‌‌‌ها و محدودیت‌های تجاری و... ضروری است که تا حد امکان از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در زمینه بهبود وضعیت مسکن و به‌ویژه ساخت‌وساز آن بهره‌‌‌مند شوند.

بازار نفت

نفت در اوج

5

روزهای اوج‌‌‌گیری نفت در هفته گذشته رقم خورد. به طوری که بهای هر بشکه نفت خام برنت در 78 دلار و 47 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 73 دلار و 86 سنت مبادله شد. نفت تقریبا پس از دو ماه به این سطح قیمتی دست یافته است چرا که در انتهای هفته گذشته با انتشار آمارهای اشتغال ایالات متحده که بهتر از پیش‌بینی‌‌‌ها بود کاهش نگرانی از رکود را به همراه داشت و از تقاضای نفت حمایت کرد. در کنار آن کاهش تولیدات نفتی قیمت آن را بالا نگه داشته است. البته به‌رغم ملایم‌‌‌تر شدن اقدامات فدرال رزرو تورم همچنان پا‌برجاست و بازار باید در انتظار آمارهای بیشتر بماند. ذخایر نفتی ایالات متحده نیز کاهش داشته است و این امر منجر به رشد قیمتی نفت خواهد شد. در حال حاضر تا زمان انتشار آمارهای چین عوامل موجود به نفع قیمت نفت هستند.