بازار سهام

تاثیر بازار جهانی بر بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه را مانند روزهای معاملاتی اخیر بر مدار نزول سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با بیش از 2‌هزار واحد کاهش 15/ 0 درصد از جایگاه خود عقب‌نشینی کرد و کار خود را در سطح یک میلیون و 537‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن که معیار بهتری از وضعیت بازار را نشان می‌دهد، روز اخیر نیز سرخ‌پوش شد و 82/ 0 درصد افت به همراه داشت. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به شرایطی که در بازارهای جهانی آن هم به دلیل انتشار آمارهای اقتصادی ایجاد شده، کامودیتی‌ها تحت فشار این اتفاقات هستند که بالطبع صنایع دلاری محور و صادراتی بورسی ایران را نیز در بازارهای کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. بر این اساس انتظار می‌رود که نمادهای دلاری حداقل برای چند روزی با هیجان بالا مورد معامله قرار بگیرند.

بازار سکه

افت و خیز متوالی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه مدتی است که در یک دامنه محدود قیمتی نوسان می‌کند. به طوری که در این میان بهای هر قطعه سکه امامی نیز در محدوده 24 میلیون تومان متغیر است. به این ترتیب مسکوک یاد شده نیز پس از پشت سر گذاشتن افت و خیزهای روزهای اخیر، در قیمت 24میلیون و 350‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به رشد نرخ دلار و افت‌‌‌های بهای طلا در بازار جهانی، فاصله ارزش ذاتی و بازار این فلز گرانبهای داخلی مجددا افزایش یافت. به این ترتیب حباب سکه امامی به بیش از 5/ 4 میلیون تومان رسیده است. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به شرایط بازارها انتظار می‌رود که سرعت رشد قیمت سکه تا حدودی نسبت به گذشته ملایم‌‌‌تر شود. اما در صورتی که بازار با جهش نرخ دلار یا اخبار اقتصادی ناامید‌کننده‌ای مواجه شود، قیمت سکه می‌تواند مجددا بر مدار صعود قرار بگیرد.

بازار طلای جهانی

سایه ابهام بر بازار طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی پس از ثبت بدترین افت هفتگی خود در 7ماه گذشته که در پی انتشار آمارهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا رخ داد، روز معاملاتی دوشنبه با نوسانات قیمتی زیادی همراه بود. به طوری که اکنون تمرکز سرمایه‌گذاران روی صحبت‌‌‌ها و تصمیمات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو است. همین امر ترس از انقباض پولی بیشتر را افزایش داده است. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته در قیمت 1872 دلار معامله شد. به گفته کارشناسان این حوزه فدرال رزرو هفته گذشته همان‌طور که انتظار می‌‌‌رفت نرخ بهره را افزایش و نشان داد که در کوتاه‌مدت به این سیاست خود ادامه خواهد داد. این امر باعث افزایش نگرانی‌ها و احتیاط در بازار شد که این نهاد سیاستگذار می‌تواند تا پایان سال از موضع جنگ طلبانه خود دور شود. بر این اساس انتظار می‌رود که وضعیت بازار طلا در میان‌مدت تا حدودی بهبود داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

مسکن زیر بار تورم

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز یکشنبه تماما با کاهش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، روز گذشته با 98/ 1 درصد افت معادل بیش از 2هزار و 500 تومان کاهش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 124‌هزار و 84 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه بر اساس آمارهای بانک مرکزی در اولین ماه زمستانی کشور تورم ماهانه مسکن تهران به 8/ 9درصد رسیده و در بالاترین سطح دو سال قرار گرفته است. برخی رشد تقاضا در بازار مسکن پایتخت در نخستین ماه زمستانی کشور را عامل مهمی در پدیدار شدن چنین اتفاقی می‌دانند. علاوه بر این، در کنار رشد تورم مسکن داده‌‌‌ها تا حدودی نشان از مسیر صعودی معاملات نیز داشته است. گفته می‌شود که رشد قیمت‌ها در این بازار کماکان ادامه‌‌‌دار باشد.

بازار نفت

نفت در محدوده مقاومت

5

قیمت نفت در روز دوشنبه و بعد از کاهش 8 درصدی در هفته گذشته به دلیل نگرانی‌های عرضه با رشد مواجه شد، اما به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه رشد کندتر در اقتصادهای بزرگ ممکن است مصرف سوخت را محدود کند، همچنان نزدیک به پایین‌‌‌ترین حد سه هفته گذشته معامله می‌‌‌شود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 81دلار و 23سنت مورد معامله قرار گرفت. wti نیز در قیمت 74دلار و 33 سنت داد و ستد شد. برخی معتقدند در حالی که هفته گذشته ترس از رکود بر بازار حاکم بود، چشم‌انداز بهبود چین پس از کاهش محدودیت‌های کرونا همچنان عاملی برای تغییرات  کاهشی قیمت است. همچنین دلار قوی‌‌‌تر معمولا تقاضا برای نفت دلاری را از سوی خریدارانی که با ارزهای دیگر پرداخت می‌کنند، کاهش می‌دهد. همچنین نرخ‌های بهره بالاتر، افزایش قیمت‌ها را بررسی می‌کند، زیرا احتمالا رشد اقتصادی و افزایش تقاضای سوخت را کاهش می‌دهد.