بازار سهام

احساس بی‌‌ثباتی در روند شاخص

1

بازار سهام از ابتدای هفته جاری که با روندی کاهشی همراه بود، روز دوشنبه تغییرات نزولی ناچیزی داشت. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای طی دادوستدهای روز اخیر تنها 02/ 0 درصد نسبت به روز قبل افت کرد و در سطح یک میلیون و 311 هزار واحد به کار خود پایان داد. علاوه بر این شاخص هموزن نیز نوسانات محدودی را معادل 09/ 0درصد به همراه داشت. اما با این حال خروج پول سرمایه‌گذاران خرد بورس توقف یا حتی کاهشی نداشت و برای دوازدهمین روز متوالی خروج پول حقیقی‌‌های بازار معادل 150 میلیارد تومان بود. با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی حاکم بر بازار و ثابت ماندن نااطمینانی نسبت به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران انتظار می‌‌رود که نماگر اصلی بازار برای مدت کوتاهی بتواند از کانال 3/ 1میلیون واحدی خود محافظت کند.

بازار سکه

کمرنگ شدن تمایلات نزولی سکه

2

سکه طلا پس از وارد شدن به کانال 15 میلیون تومان، روز دوشنبه همسو با افت نرخ دلار در بازار آزاد اندکی کاهش یافت. اما این افت به قدری نبود که باعث شود سکه امامی مجددا کانال 15 میلیون تومانی را از دست بدهد. بر این اساس مسکوک یاد شده روز اخیر با تثبیت در سطح یاد شده در قیمت 15 میلیون و 30 هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این با توجه به بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار به دلیل حباب 2 میلیون تومانی سکه که افت تقاضا را در پی دارد، انتظار می‌‌رود سکه امامی نوسانات محدودی را طی روزهای آتی به همراه داشته باشد. در مقابل نیز برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند در صورت رسیدن بهای سکه به قیمت 15 میلیون و 250 هزار تومان می‌توان انتظار رشدهای بیشتر داشت.

بازار طلای جهانی

طلا در گیرودار فشارهای نزولی

3

طلای جهانی روز دوشنبه اندکی از افت‌‌های متوالی هفته گذشته خود را جبران کرد و نزدیک به 13 دلار افزایش یافت. اما به دلیل ترس و نگرانی‌‌های موجود در بازار از افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، در محدوده سطح حمایتی 1660 دلار باقی ماند. علاوه بر این فلز زرد گرانبها تحت فشارهای شاخص دلار قرار گرفته است. همچنین بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده نیز در بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی 2008 معامله می‌شود که فشارهای مضاعفی بر قیمت هر اونس طلا وارد می‌کند. به گفته عده‌‌ای از کارشناسان بهای طلا بدترین هفته خود را در دو ماه گذشته ثبت کرده است. زیرا آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که کاهش تورم در ایالات متحده احتمالا بسیار بیشتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌‌رفت طول می‌‌کشد. این موضوع باعث افزایش انتظارات برای رشد بیشتر نرخ تورم در جلسه فدرال رزرو در ماه نوامبر خواهد شد.

بازار اوراق مسکن

مسکن در ابهامات قیمت‌‌گذاری

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس، روز دوشنبه را عمدتا نزولی پشت سر گذاشتند. در این میان تسه 9912 نیز با کاهش 8/ 0 درصدی سرخ‌پوش شد. بر این اساس هر برگ از این اوراق روز گذشته با افت بیش از 700 تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 95 هزار تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند در صورتی که حتی مذاکرات هسته‌‌ای به نتیجه مثبتی برسد، باز هم احتمال افت قیمت مسکن با وجود انتظارات تورمی و کاهش شدید ساخت‌و‌ساز مسکن در کنار ماراتن افزایش اجاره‌‌بها و هزینه‌های بالای وام ودیعه مسکن دور از انتظار است. گفته می‌شود که بهبود سیاست‌های اجرایی و کنترل قیمت‌‌ها در ساخت‌و‌ساز مسکن می‌تواند تا حدود زیادی مانع از رشد بی‌‌رویه و احساسی قیمت واحدهای مسکونی شود.

بازار نفت

رشد یا ثبات قیمت نفت

5

قیمت نفت روز دوشنبه افزایش یافت و برخی از ضررهای هفته گذشته را جبران کرد. زیرا بیشتر اعضای اوپک پلاس حمایت خود را از کاهش اخیر تولید بیش از 2 میلیون بشکه در روز آن هم با وجود افزایش مخالفت ایالات متحده ابراز کردند. به‌طوری که چندین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و کویت از کاهش تولید در آخر هفته حمایت کردند و نیاز مشترک به تثبیت قیمت نفت را در میان باد مخالف و تضعیف‌کننده ناشی از کند شدن رشد اقتصادی اعلام کردند. همین امر باعث شد تا هر بشکه نفت WTI در سطح 85 دلار و 60 سنت و نفت خام برنت در قیمت 91 دلار و 80 سنت قرار بگیرد. گفته می‌شود تاثیر تقاضای کوتاه‌مدت از اختلالات بیشتر در چین می‌تواند مانع از رشد چشمگیر قیمت‌‌ها شود.