بازار سهام

شاخص کل در تلاش برای کف‌سازی

شاخص کل مرداد ماه را با تغییری معادل منفی ۲۲/ ۳درصد به پایان رساند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در آخرین روز معاملاتی این ماه، کاهشی بیش از۴‌هزار واحد داشت. شاخص یاد شده روز دوشنبه با تغییری معادل ۳۸/ ۰درصد در محدوده یک‌میلیون و ۴۲۴‌هزار واحدی به کار خود پایان داد. سطح این شاخص در ۳۱ مرداد به محدوده روز معاملاتی ۹ مرداد بازگشت. علاوه بر این شاخص کل هموزن دوشنبه مسیری متفاوت از شاخص کل را در پیش گرفت و با ۷۷۱ واحد رشد ۲۰/ ۰درصد افزایش داشت. طی روزهای گذشته با گمانه‌زنی‌ها از احیای مذاکرات، بازارهای داخلی دست از رشد کشیده و تغییر مسیر دادند. با بی‌خبری از نتایج مذاکرات و مبهم باقی ماندن آن، بازار به روند احتیاطی بازگشته است. لذا پیش  بینی‌می‌شودکه بورس تهران همچنان در این وضعیت باقی بماند.

1

 

بازار سکه

احتمال تغییر در تقاضای سکه

سکه طرح جدید در اولین روز معاملاتی مرداد در قیمت 14میلیون و 990‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. معاملات هر قطعه از این مسکوک در پنجمین ماه سال، با کاهش پی در پی و ورود آن به کانال 13‌میلیون تومان به پایان رسید. اما این کاهش قیمت تثبیت نشد و با ادامه بی‌خبری‌ها از نتیجه مذاکرات، احتیاط دوباره چاشنی کار خریداران و فروشندگان این بازار شد. در روز معاملاتی گذشته سکه طلا روند ماهانه را شکست و رشد 7‌درصدی را به ثبت رساند که این مقدار بیشترین رشد روزانه از 9 تیر 1401 است. در ماه‌های گذشته سکه عملکردی بهتر از سایر بازار‌های موازی داشت که با عدم‌ به نتیجه رسیدن روابط بین‌الملل مورد استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

2

 

بازار طلای جهانی

افت ادامه‌‌‌دار قیمت طلا

طلا در بازار جهانی روز دوشنبه با ادامه ابهامات در مورد مسیر انقباض پولی فدرال رزرو کاهش یافت. علاوه بر این شاخص دلار در این روز اندکی افزایش یافت و رشد هفته گذشته را حفظ کرد. این موضوع باعث شد تا بهای طلا افت بیش از 10 دلار را شاهد باشد. به این ترتیب هر اونس از این فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت16) در قیمت 1735 دلار معامله شد و به سطحی بازگشت که در 22ژوئیه قرار داشت. به عقیده برخی از کارشناسان با انتشار اخبار مساعد در رابطه با تورم و سطح بیکاری آمریکا، احتمال دارد افزایش درنرخ بهره کند‌تر انجام شود. این موضوع می‌تواند افت بیشتر قیمت طلای جهانی را محدود کند. اما در مقابل نیز برخی معتقدند تا زمانی که تقویت شاخص دلار ادامه‌دار باشد و در سطح سقف تاریخی خود یعنی 108 واحد باقی بماند، این فلز زرد شاهد کاهش قیمت خواهد بود.

3

 

بازار اوراق مسکن

سبز‌پوشی دوباره در اوراق تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز دوشنبه برخلاف روزهای گذشته رشد قیمت داشت. به طوری که اوراق تسهیلات اسفند 99 روز گذشته با رشد 81/ 0‌درصدی معادل بیش از 900 تومان افزایش داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 121‌هزار و 253 تومان خاتمه داد. این درحالی است که تسه 9912 مردادسال‌جاری را با عملکرد منفی 13‌درصد به پایان رساند. به طوری که اوراق یاد شده معاملات خود را از سطح نزدیک به 135‌هزار تومان آغاز و در قیمت نزدیک به 120‌هزار تومان پایان داد. با توجه به این موضوع رشد تسه مذکور از ابتدا سال‌جاری با روند نزولی ماه گذشته به نصف رسید و در بازدهی 87/ 10‌درصدی ثبت شد. برخی معتقدند که یکی از عوامل اثرگذار بر تقاضای وام، انتظارات تورمی بعد از افزایش قیمت دلاراست.

4

 

بازار نفت

نفت همچنان کمتر از 100 دلار

شاخص‌‌‌های نفتی در روز دوشنبه در ادامه افت‌‌‌های قبل خود کاهش قیمت داشتند. به طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در این روز (تا ساعت 16) در قیمت 88 دلار و 39سنت در هر بشکه معامله شد. همچنین نفت خام برنت با افت چشم‌گیری در سطح 94 دلار و 24 سنت قرار گرفت. افزایش نگرانی‌ها در رابطه با رشد رکود در برخی کشورهای بزرگ در اقتصاد جهانی، صعود شاخص دلار و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات حول محور برجام (صادرات نفت ایران) و عدد متغیر درعرضه نفت جهانی، از جمله موارد قابل‌توجه در این بازار بودند که باعث شد نفت عقب‌نشینی محدودی داشته باشد. گفته می‌شود که با ادامه‌دار بودن بحران انرژی در جهان، قیمت نفت تلاش در بازگشت به 100 دلار دارد که این موضوع با نگرانی از ایجاد اختلال در سمت تقاضا با احتیاط حرکت می‌کند.

5