بازار سهام

مقاومت کانالی بورس

01

بازار سرمایه برخلاف روند صعودی هفته‌های پیشین، هفته گذشته روند نزولی را دنبال کرد و عملکرد منفی از خود به جا گذاشت، به‌طوری که شاخص کل بورس با 48/ 2درصد افت، منفی‌ترین هفته تابستان را رقم زد. هفته گذشته بازار سهام با تحرکات منفی شاخص و نماد‌های بزرگ و شاخص‌‌ساز روبه‌رو بود. عده‌ای از فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر، عوامل مثبت و اثرگذار در بازار به لحاظ بنیادی بیشتر از عوامل منفی است، بنابراین احتمال رشد و شکل‌گرفتن تکانه‌های صعودی بیشتر برای هفته‌های آتی بورس دور از انتظار نیست. علاوه بر این، اگر ابهامات فعلی که متوجه صنایع و قیمت‌گذاری دستوری است، حل و فصل شود، بورس هم واکنش مثبتی از خود نشان می‌دهد. همچنین تحلیلگران فنی اذعان دارند که شاخص با عبور از محدوده 5/ 1میلیون واحدی، می‌تواند به سطوح بالاتری برسد.

 

بازار سکه

هفته نزولی سکه

03

سکه در هفته‌های اخیر توانسته است در بدترین شرایط نزولی نیز خط حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را حفظ کند. اونس طلای جهانی روز پنج‌شنبه بار دیگر به زیر مرز ۱۸۰۰ دلاری نزول کرد و این عامل به‌عنوان متغیری کاهنده بر بازار فلز گرانبهای داخلی تاثیر گذاشت. از سوی دیگر، محرک داخلی سکه نیز تحت تاثیر اخبار مثبت برجامی و انتظارات کاهشی، هفته منفی را به ثبت رساند. عقبگرد این دو به‌عنوان مولفه‌های موثر بر بازار طلا در‌ کنار عرضه و تقاضا سبب پیشی‌گرفتن سکه امامی در مسیر کاهشی شد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی در معاملات روز پنج‌شنبه به سطح ۱۱ میلیون و ۸۸۰ هزار تومانی رسید و با افت 6/ 2درصد به معاملات خود در هفته گذشته پایان داد. از سوی دیگر کمرنگ شدن داد و ستدها و تقاضا در بازار کاهش حباب سکه را نیز به همراه داشت.

 

بازار طلای جهانی

حمایت طلا پس از عقبگرد

04

قیمت طلا پس از آنکه روز پنج شنبه بیش از 2درصد سقوط کرد، در معاملات روز جمعه هم به روند نزولی خود ادامه داد. واگذاری کانال ۱۸۰۰ دلاری روزهای پایانی هفته سبب شد این فلز گرانبها در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار بگیرد. انتشار آماری که رشد غیرمنتظره خرده‌فروشی آمریکا در ماه میلادی گذشته را نشان داد و تعدیل تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد، روز پنج‌شنبه به جهش ارزش دلار و ریزش قیمت طلا منجر شد. ارزش دلار روز جمعه نزدیک به بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر ماند و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد. طلا تاکنون در سطح ۱۷۵۰ دلار حمایت شده، اما این بهبود، ضعیف به نظر می‌رسد و با آزمون دیگری در سطح ۱۷۵۰ دلار روبه‌روست. به این ترتیب قیمت هر اونس طلا تا ساعت 19:30 روز گذشته به ۱۷53 دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

 افزایش سقف وام مسکن

05

تسه 9812 در روند معاملاتی هفته گذشته، در پی انتظار برای اخبار افزایش سقف وام خرید مسکن توانست عملکرد مثبت چشمگیری از خود به نمایش بگذارد، به‌طوری که این اوراق بانکی 13/ 5درصد بازدهی در هفته اخیر از خود به جا گذاشت. با دو برابر شدن سقف وام خرید مسکن در تهران و سایر شهرها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مبلغ وام ترکیبی مسکن و مجموع وام خرید و وام جعاله از محل اوراق در تهران، برای دریافت انفرادی به ۲۸۰میلیون و برای زوجین (۲فقره) به ۴۸۰میلیون تومان افزایش یافت. به گفته کارشناسان، افزایش وام خرید مسکن در مقطع فعلی که پدیده احتکار آپارتمان باعث کمبود عرضه در بازار شده، از وارونگی در سیاستگذاری برای رونق این بخش حکایت دارد. قبل از تحریک تقاضا، یک حرکت اصلی لازم بود.

 

بازار نفت

اوج‌گیری طلای سیاه

06

بهای نفت پس از آنکه آمارهای اقتصادی دولت آمریکا نشان داد میزان ذخایر نفت‌خام این کشور بیش از حد انتظار کاهش یافته و همچنین پس از انتظار افزایش تقاضای نفت با رونق واکسیناسیون در جهان، روند افزایشی را در پیش گرفته است. با این حال بهای هر بشکه نفت WTI روز گذشته با کمی افت به قیمت 72 دلار و 22 سنت رسید که این نرخ بالاترین سطح از اواخر ژوئیه است.گفتنی است که از اواخر ماه آگوست به دنبال توفان آیدا حرکت صعودی قیمت نفت همچنان ادامه دارد و خلیج مکزیک در تلاش برای بازگرداندن و احیای کامل میزان تولید است. در مقابل، توفان گرمسیری که به‌تازگی رخ داده، روند بازگشت میزان تولید به حالت نرمال را در خلیج مکزیک پس از توفان آیدا کند کرده است.