یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه احتیاط بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۵۵ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته کاهش ۴۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین هفته اخیر رقم خورد. با وجود رشد شاخص ۶ فلز LME (بورس فلزات لندن) به سقف ۳‌ساله، فضای استراحت در فلزات اساسی رقم خورد. قیمت‌های بورس کالا و خرید حقوقی‌ها بر این نمادها اثرگذار است. فضای اصلاح در گروه‌های کوچک‌تر از جمله کاشی و سرامیک و سیمانی‌ها را شاهد بودیم. در گروه رایانه‌، نماد «آپ» برای افزایش سرمایه متوقف شد، اما حقوقی‌ها از «پرداخت» حمایت کردند. با وجود افزایش حاشیه سود پالایشی‌ها در سطح جهانی، اما نرخ‌گذاری دستوری پالایشی‌ها مانع از پایداری رشد این نمادها شد. چهارشنبه و دیروز تغییر مالکیت ۱۱ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. نحوه اجرایی شدن نرخ سود مصوب، ریسک پایداری قیمت جهانی کالاها و تسویه اعتباری‌ها عوامل اثرگذار بر بورس هستند.

بازار ارز

نزدیک شدن دلار به سقف جدید

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 17 تومانی، با ثبت بیشترین رشد روزانه در 5 هفته اخیر به نرخ 3891 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در سطح 3870 تومانی، روز شنبه بازگشت تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به پایان تابستان، رشد تقاضای ارز زائران رشد دلار را رقم زد. امری که در کنار تحرک معامله‌گران فردایی، نرخ دلار را به سقف 3900 تومانی نزدیک کرد. با وجود تقویت احتیاط در بازار ارز نزدیک سطح 3850 تومانی، اما حمایت سطح مزبور با تقویت خوش‌بینی معامله‌گران روند صعودی دلار را تشدید کرد. علاوه بر این فضای روانی ناشی از اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی، با افزایش جذابیت بازارهای رقیب عامل دیگر حمایت از دلار شد. اما احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و احتیاط میان معامله‌گران چشم‌انداز مقاومت سطح 3900 تومانی در برابر دلار را ارائه می‌دهد.

بازار سکه

بیشترین رشد سکه در سال جاری

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۷ هزار تومانی، با ثبت بیشترین رشد روزانه در سال جاری به قیمت یک میلیون و ۲۴۱ هزار تومان معامله شد. اونس طلا در آگوست با رشد ۴ درصدی بیشترین رشد ماهانه از ژانویه را ثبت کرد. تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا با انتشار آمار اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها، اونس طلا را بالاتر از ۱۳۲۰ دلار قرار داد. بنابراین خوش‌بینی‌ها به حمایت کف ۱۳۰۰دلاری در روزهای آتی تقویت شده است. در بازار ارز نیز روز شنبه روند صعودی دلار تشدید شد. با وجود انتظار برای مقاومت سطح ۳۹۰۰ تومانی و احتمال افت طلا از سطح کنونی، کم‌واکنشی سکه به عوامل اثرگذار افت حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا نزدیک ۲۰ هزار تومان را رقم زد. همچنان شناسایی سود میان معامله‌گران می‌تواند به قیمت سکه فشار آورد.

بازار طلای جهانی

صعود طلا در کانال جدید

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 6/ 2 درصدی به قیمت 4/ 1324 دلار معامله شد. انتشار آمار اشتغال آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، اونس طلا را بالاتر از سطح 1320 دلاری قرار داد. افزایش 156 هزار شغل جدید، کمتر از پیش‌بینی‌ها 180 هزار شغل جدید و افزایش نرخ بیکاری از 3/ 4 درصد به 4/ 4 درصد تقویت تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا را رقم زد. با این وجود، رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (ISM) در آگوست به بالاترین سطح در 6 سال و رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده بالاترین سطح در 3ماه اخیر همچنان از شاخص دلار حمایت کرد. تردیدها نسبت به نتیجه نهایی برای توقف برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا (سیگنال خروج از سیاست‌های به شدت انبساطی اروپا) بر یورو فشار آورد. همچنان نشست بانک مرکزی اروپا و روند بازارهای سهام می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در مسیر نزول

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۴/ ۰درصدی مواجه شدند. پس از افت ۳/ ۳ درصدی قیمت «تسه»ها در هفته اول شهریور، همچنان شاهد روند کم‌نوسان قیمت «تسه»ها نزدیک سطح ۷۶ هزار تومانی هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح ۹/ ۲۱ درصد تثبیت شده است. با توجه به ابلاغ دستورالعمل اجرای نرخ سود مصوب ۱۵درصد از سوی بانک مرکزی، این امر می‌تواند با کاهش نرخ سود، قیمت اوراق تسهیلات مسکن را تعدیل کند. با نزدیک شدن به پایان تابستان (فصل رونق مسکن) کاهش تقاضا نیز عامل دیگر فشار بر «تسه»ها است. اما همچنان رشد تدریجی معاملات مسکن و در سمت عرضه در صورت اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی، ورود نقدینگی به سایر بخش‌ها از جمله مسکن می‌تواند خروج مسکن از رکود را به دنبال داشته باشد.

بازار نفت

پنجمین هفته افت نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 2/ 1 درصدی با ثبت پنجمین هفته متوالی نزولی به قیمت 29/ 47 دلار معامله شد. پس از رسیدن قیمت بنزین به بالاترین سطح در 2 سال اخیر با اثرات توفان هاروی، روز جمعه چشم‌انداز بازگشت فعالیت برخی از پالایشگاه‌ها، افت قیمت بنزین و رشد نفت از کف 46 دلاری را رقم زد. توفان هاروی، کاهش 4/ 4 میلیون بشکه از ظرفیت پالایشگاه‌های آمریکا، یک چهارم کل ظرفیت پالایشگاه‌های آمریکا را رقم زد. امری که با وجود افت 10درصدی تولیدات نفت، اما نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه نفت را تقویت کرد. بیکرهیوز عدم تغییر تعداد دکل‌های نفت را گزارش کرد، اما اثرات توفان را بر فعالیت دکل‌ها نامعلوم اعلام کرد. همچنان اختلالات عرضه لیبی و افزایش سطح پایبندی اوپک از 84 درصد در جولای (کمترین سطح از زمان اجرای توافق) به 89 درصد از برنت حمایت کرد.