یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اهرم فلزی- معدنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۹۷ واحدی (۳۶/ ۰ درصد) و با ثبت رشد ماهانه ۱/ ۲ درصدی در مرداد در سطح ۸۲ هزار و ۳۷۲ واحد ایستاد. با تداوم رشد قیمت جهانی کالاها در سقف، رسیدن قیمت مس به ۶۶۰۰ دلار، تداوم حرکت روی بالاتر از ۳۱۰۰ دلار و آلومینیوم بالاتر از ۲۰۰۰ دلار و افزایش قیمت فولاد و سنگ‌آهن، ۴۴ درصد از ارزش معاملات به کانه‌های فلزی و فلزات اساسی اختصاص یافت. با اینکه پیش‌تر شاهد احتیاط با نزدیک شدن شاخص به سطح ۸۲ هزار واحدی بودیم، اما سیگنال‌ مثبت بازارهای جهانی و رشد نرخ دلار در کنار چشم‌انداز رشد اقتصادی، رشد ۵/ ۰ درصدی شاخص را در ۴ روز اخیر رقم زد. همچنان سیاست‌های کلان دولت درباره نرخ سود بانکی، ریسک پایداری قیمت جهانی کالاها در کنار تسویه اعتباری‌ها در شهریور عوامل اثرگذار بر شاخص هستند.

بازار ارز

رشد آرام دلار با حمایت تقاضا

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 3 تومانی به نرخ 3830 تومان معامله و با رشد 6/ 1 درصدی در مرداد همراه شد. با وجود مقاومت سطح 3800 تومانی در مقابل رشد دلار از فروردین، پنجم مرداد مقاومت سطح مزبور شکسته شد. موضوعی که در ادامه با تشدید نوسانات صعودی و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی نرخ دلار را تا سطح 3832 تومانی (12 مرداد) رساند. اما در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران دلار مجددا در هفته سوم مرداد به کف 3805 تومانی نزدیک کرد. اما حمایت سطح مزبور و رشد تقاضای حجاج و چشم‌انداز تداوم رشد تقاضا دلار را مجددا بر مدار صعودی قرار داد. ولی رشد تقاضای واقعی در کنار عرضه متناسب از سوی صرافی بانک‌ها با هدف کاهش نوسانات دلار، شیب صعودی دلار را تا حدی تعدیل کرد.

بازار سکه

تخلیه تدریجی حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان معامله شد و رشد ۷/ ۰ درصدی را در مرداد ثبت کرد. با وجود افت طلای جهانی در میانه تیر تا کف ۱۲۰۹ دلاری، اما در ادامه طلا صعودی شد. افت شاخص دلار و ریسک‌گریزی معامله‌گران رشد طلا تا سطح ۱۲۹۰ دلاری، نسبت به سطح ۱۲۵۰ دلاری در روزهای ابتدایی مرداد را رقم زد. اما روز گذشته طلا تا ۱۲۸۲ دلار افت داشت. در بازار ارز رشد ۶/ ۱ درصدی دلار در مرداد رقم خورد. بنابراین با وجود رشد سکه تا سقف یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومانی، شناسایی سود میان معامله‌گران و تردیدها نسبت به اونس طلا افت سکه را رقم زد. این عوامل در کنار رشد دلار، تخلیه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا ۵۰ هزار تومان را رقم زد.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1284 دلار معامله شد. بازگشت شاخص دلار از کف و رشد بازارهای سهام عامل فشار بر اونس طلا شد. با نزدیک شدن به نشست میان روسای بانک مرکزی در وایومینگ آمریکا (روز پنج‌شنبه) و احتمال ارائه سیگنال‌ برای افزایش نرخ بهره از سوی جنت یلن، رشد شاخص دلار از کف 3-هفته رقم خورد. بنابراین با وجود نوسان اونس طلا نزدیک سطح 1290 دلاری روز دوشنبه، روز سه‌شنبه اونس طلا به سطح 1280 دلاری بازگشت. اما همچنان شاهد حمایت کف 1282 دلاری از اونس طلا بودیم. همچنین با رشد قیمت جهانی کالاها، بازارهای سهام آسیا و اروپا با رشد همراه شدند. اما ریسک‌های ژئوپلیتیک و تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های ترامپ، کاهش حجم معاملات بازارهای سهام را رقم زد. اظهارات ماریو دراگی نیز می‌تواند بر یورو و شاخص دلار اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها در مرداد

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی مواجه شدند. اما «تسه»ها در مرداد رشد ۸/ ۲ درصدی را ثبت کردند. افزایش تقاضای مسکن در تابستان عامل حمایت از «تسه»ها بود. با وجود رشد ۱۳ درصدی قیمت «تسه»ها در ۲ ماه ابتدایی تابستان گذشته، رشد تنها ۸۴/ ۲ درصدی «تسه»ها در تیر و مرداد سال جاری رقم خورد. تامین مالی متقاضیان «خانه‌اولی» از سوی صندوق تامین یکم بانک مسکن، یکی از موانع رشد «تسه»ها بود. همچنین آمار معاملات تیر ۹۵، رشد ۶/ ۲۷ درصدی تعداد معاملات مسکن را نسبت به تیر ۹۴ نشان می‌داد. اما تعداد معاملات تیر سال جاری با افت ۵/ ۲ درصدی نسبت به تیر ۹۵ مواجه شدند. بنابراین با وجود سیگنال‌های رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها و متقاضیان بافت‌های فرسوده، اما کند شدن شتاب رشد تقاضا نیز مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است.

بازار نفت

تداوم حرکت نفت زیر ۵۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 47 دلار معامله شد. پیش‌بینی‌ها از کاهش 5/ 3 میلیون بشکه نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر در کنار اختلالات عرضه روند کم‌نوسان نفت در سطح 47 دلاری را رقم زد. با افزایش معاملات تکنیکال در حجم کم معاملات، رشد 8/ 2 درصدی قیمت نفت در ساعات پایانی معاملات روز جمعه رقم خورد. بنابراین شناسایی سود میان معامله‌‌گران از روز دوشنبه نفت را وارد روند نزولی کرد. کاهش 24 درصدی صادرات ونزوئلا در نیمه اول آگوست در کنار توقف تولیدات بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی تا حدی از قیمت نفت حمایت می‌کند. با وجود خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا، اما نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (پیک تقاضای بنزین) در کنار رشد تولیدات آمریکا به 5/ 9 میلیون بشکه در روز (بالاترین سطح از جولای 2015) همچنان تردیدها نسبت به بازار نفت را حفظ کرده است.