گروه ترجمه: عربستان سعودی، برای کاهش قیمت نفت و حفظ جایگاهش در بازار جهانی، برنامه‌ریزی طولانی‌مدتی کرده و بعید است کسی که در ریاض بر سر تاج و تخت می‌نشیند، تغییری در این برنامه ایجاد کند. پس از مرگ ملک عبدالله که در ساعات اولیه روز جمعه اعلام شد، همچنان احتمال می‌رود که عربستان سعودی به استخراج نفت خام حتی با وجود مازاد نفتی ادامه دهد، روندی که از ژوئن سال گذشته، در کاهش ۵۵ درصدی قیمت نفت نقش داشته است.

سارا امرسون، مدیر شرکت ایسای انرژی در بوستون می‌گوید «عربستان سعودی که در خاورمیانه در محاصره ناآرامی‌ها و تردیدها قرار گرفته است، سعی می‌کند با کمک مزایای ارزشمندی که دارد از خود محافظت کند؛ ذخایر عظیم نفتی و تولید کم‌هزینه نفت خام.» وی ادامه داد: «آنها باید اطمینان حاصل کنند که سهم کافی از بازار، نه تنها در آینده نزدیک، بلکه تا ۲۰۴۰ و ۲۰۶۰ و پس از آن را خواهند داشت.» سعودی‌ها این استراتژی جدید را در مقابل رونق بازار نفتی آمریکا، در پیش گرفتند و این استراتژی با تغییر پادشاه، تغییر نخواهد کرد.

اما همچنان در کوتاه مدت، دلالان نفتی نگران انتقال قدرت به پادشاه جدید، سلمان، در عربستان خواهند بود و همچنان احتمال به وجود آمدن نوسانات در بازارهای نفتی پا بر جا ست.

معاملات آتی نفت خام در آسیا در ساعات اولیه جمعه، دچار تغییرات و با قیمت بشکه‌ای ۱۰/۴۷ دلار معامله شد که نسبت به قیمت ۳۱/۴۶ دلار در بازار نیویورک در روز پنج‌شنبه افزایش نشان داد. قیمت نفت خام برنت در بازار معاملات آتی آی‌سی‌ای لندن، به میزان ۸۴ سنت افزایش یافت و به بشکه‌ای ۳۶/۴۹ دلار رسید. رئیس یک صندوق سرمایه‌گذاری در سیدنی که روی ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی نظارت دارد، گفت: «سرمایه‌گذارانی که قیمت‌های پایین‌تری را پیش‌بینی کرده بودند، از آنجایی که احتمال می‌دادند مرگ پادشاه عربستان روی موضع عربستان تاثیر بگذارد، معاملات آتی‌شان را لغو کردند. با توجه به افت شدید قیمت نفت، عکس‌العمل بازارها به هر نوع خبری که تاثیر مثبتی بر قیمت‌ها داشته باشد، شدید است، اما اینکه این روند برای چه مدت باقی خواهند ماند، همچنان نامشخص است.»

پییر اندوراند، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت اندوراند که با پیش‌بینی قیمت‌های پایین نفت، در سال ۲۰۱۴ سود کلانی به‌دست آورد، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که مرگ پادشاه سعودی، تاثیری بر کاهش قیمت‌ها داشته باشد.»

استراتژی فعلی عربستان سعودی، مورد حمایت وزیر نفت بسیار قدرتمند این کشور، علی النعیمی است، بنابراین سرمایه‌گذاران و دلالان نفتی، باید احتمال تغییر وزیر نفت را در نظر بگیرند. برخی از کارشناسان سعودی، اعلام کرده‌اند همچنان مشخص نیست مجادله قدرت بر سر اینکه چه کسی در پشت پرده روی شاه سلمان تاثیر می‌گذارد تمام شده باشد و این بحث که آیا شاهزاده‌ها با شاه سلمان ائتلاف کرده‌‌اند یا خیر همچنان باقی است.

آقای النعیمی ۷۹ ساله، از سال ۱۹۹۵ وزارت نفت را بر عهده داشته است و در این مدت، تمام حرکات وی از سوی بازارهای نفتی به دقت دنبال شده است. او پیش از این گفته بود که دوست داشت زمان بیشتری را برای دانشگاه علم و تکنولوژی شاه عبدالله اختصاص دهد، دانشگاهی که ریاستش بر عهده اوست.

ادامه در صفحه۱۴