سید‌فواد نبوی: همزمان با رفع تحریم‌های صنعت پتروشیمی و به وجود آمدن فضای جدید در عرصه سیاست خارجی کشور یک بار دیگر سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی درحال ورود به این صنعت ارزش آفرین هستند. این روزها خبر گشایش فاینانس چینی‌ها و افزایش همکاری بانک‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در صدر اخبار این صنعت قرار گرفته است. چینی‌های بدقول سرانجام راضی شدند بخشی از تعهدهای خود را ایفا کنند چند مجتمع پتروشیمی از این پس می‌توانند با منابع مالی جدید، مسیر احداث خود را با سرعت بیشتری بپیمایند.گزارش‌های رسمی اعلام شده حاکی از آن است که اعتبار احداث چهار طرح توسعه پتروشیمی به شکل فاینانس از سوی چین تامین شده‌ که این تامین اعتبار، در حال بررسی از سوی بانک مرکزی برای باز شدن ال‌سی آن است و به زودی مراحل پرداخت آن انجام خواهد شد. مجتمع‌های پتروشیمی بوشهر، لردگان، هنگام و گچساران مجتمع‌هایی هستند که اعتبار ساخت آنها از طریق فاینانس تامین می‌شود و مجتمع‌های دیگری مانند صدف و سبلان نیز به زودی از منابع مالی جدید بهره‌مند خواهند شد.این تامین اعتبار چینی‌ها هر چند که بسیار دیر انجام شد اما افق تازه‌ای را برای اتمام طرح‌های توسعه‌ای نیمه تمام در صنعت پتروشیمی گشود.کارشناسان اعتقاد دارند که خوشبختانه پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای ملموس‌تر از گذشته است و تحرک و نشاط به صنعت پتروشیمی بازگشته‌ و تزریق منابع مالی جدید تحرک خوبی را به وجود آورده‌است.

مشارکت بانک‌ها در طرح‌های پتروشیمی تسهیل شد

در این میان چندی پیش مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ابراز خرسندی در باره همکاری بانک‌های داخلی در انجام تعهدهای خود، گفت: طبق اعلام بانک‌های عامل و سرمایه‌گذار در طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی، از این پس با تغییر دستورالعمل‌های موجود روند مشارکت بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها تسهیل خواهدشد.

بدون تردید همکاری بانک‌های عامل می‌تواند جان تازه‌ای به طرح‌های توسعه‌ای ببخشد و در صورتی که این دستورالعمل تغییر کند، منابع مالی با سهولت بیشتری به طرح‌های در حال ساخت تزریق خواهد شد و جهش خوبی را در تکمیل این طرح‌ها به همراه می‌آورد. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که همکاری بانک‌ها می‌تواند با توجه به فضای مطلوب جاری در کشور، زیرساخت‌های توسعه صنعت پتروشیمی ایران را به عنوان یک صنعت سودآور که دارای ارزش افزوده بالاست در اقتصاد ملی تقویت کند.در حال حاضر بانک‌های ملت، تجارت، صنعت و معدن و توسعه صادرات به همراه چند بانک دیگر حضوری فعال در طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی دارند و مدیران این بانک‌ها اعتقاد دارند که با رفع برخی قوانین و بخشنامه‌های دست و پا گیر، با قدرتی بیشتر از قبل در طرح‌ها مشارکت خواهند کرد.

صندوق پروژه گامی به سوی سرمایه‌گذاری

تشکیل صندوق پروژه به عنوان ابتکاری مشترک میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بورس می‌تواند منجر به تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی شود و تدوین اساسنامه این صندوق طبق اظهار نظر متولیان امر در مراحل پایانی است.

تشکیل صندوق پروژه در صنعت پتروشیمی می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را برای طرح‌های توسعه‌ای و در حال ساخت صنعت پتروشیمی به همراه داشته‌باشد.

در این صندوق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، بانک‌ها و دیگر علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی حضور خواهند داشت و سرمایه‌گذاران در تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای مشارکت خود را آغاز خواهند کرد.

عباس شعری‌مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است که سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور خواهد بود و وزارت نفت از تمام سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

امروز صنعت پتروشیمی ایران طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را دربر‌می‌گیرد و با سرمایه‌گذاری و توسعه طرح‌های پتروشیمی می‌توان به چشم‌انداز این صنعت در افق ۱۴۰۴ که همانا جایگاه نخست منطقه از نظر ارزش محصولات پتروشیمی است، دست یافت و برای رسیدن به این هدف یک برنامه‌ریزی جامع و کامل نیاز است و باید تمام چالش‌ها و موانع با تدبیر و دور اندیشی پیش‌بینی شود. از سوی دیگر، شرکت‌های پتروشیمی پارسال در بهترین وضع سوددهی قرار داشتند و نشان دادند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت سود آور به شمار می‌رود و با بورسی شدن شرکت‌های جدید می‌توان آینده‌ای روشن برای این شرکت‌ها در بورس متصور بود.

آمارهای منتشر شده و نیز پیش‌بینی‌های بازار نشان‌دهنده آن است که افزایش حجم تولید شرکت‌های پتروشیمی مطلوب بوده و این عملکرد می‌تواند سود مناسبی را عاید سرمایه‌گذاران در این صنعت ارزش آفرین کند.

صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی متحول می‌شود

صنعت پتروشیمی ایران با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و توانمند داخلی و نیز وجود ذخایر گسترده نفت و گاز آمادگی دارد تا جهش خوبی را در عرصه تولید رقم بزند و قدرت اول منطقه شود و در این مسیر فراهم کردن بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند آینده این صنعت را متحول کند.

عباس شعری‌مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر این اعتقاد است که برنامه‌ریزی‌های جامعی برای تسهیل سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران انجام شده‌است و با هدف ایجاد یک جهش بزرگ در این صنعت می‌توان از سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی دعوت کرد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به دلیل دارا بودن زیر ساخت‌های مناسب می‌تواند در جلوگیری از خام فروشی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشد، گفت: با همدلی و همکاری می‌توان جایگاه اصلی این صنعت را در اقتصاد ایران تقویت کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی پیش از این نیز گفته بود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همیشه از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح‌های این صنعت دعوت کرده و آماده هرگونه همکاری و حمایت از سرمایه‌گذاران است.